کد خبر: 27629
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 05 اسفند 1395 - 12:18

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

فرماندار لاهیجان در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان لاهیجان

تخصیص اعتبار به کتاب و کتابخوانی سرمایه گذاری محسوب می شود

منبع : لیزنا
فرماندار لاهیجان در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان لاهیجان گفت: باید‌ باور داشت که پرداختن و تخصیص اعتبار به کتاب و کتابخوانی برای ما به عنوان سرمایه محسوب خواهد شد نه هزینه، باید این تفکر میان ما ترویج پیدا کند.
تخصیص اعتبار به کتاب و کتابخوانی سرمایه گذاری محسوب می شود

به گزارش لیزنا، براساس اعلام روابط عمومی کتابخانه های عمومی گیلان، جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان لاهیجان به ریاست فرماندار این شهرستان و با حضور سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، رئیس اداره کتابخانه های عمومی لاهیجان و مسئولین کتابخانه های عمومی و اعضای انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان لاهیجان در فرمانداری لاهیجان برگزار شد.

در ابتدای این نشست رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان لاهیجان طی گزارشی از وضعیت کتابخانه های عمومی این شهرستان خواستار تخصیص اعتبار برای تکمیل پروژه توسعه کتابخانه عمومی شهید باهنر لاهیجان شد.

 در ادامه فرماندار لاهیجان گفت: هر هدایت و رهنمودی که در زندگی دنیوی و اخروی نیاز داریم برگرفته از کتاب است، فرآن کتابی است که برای ما مسلمانان نقشه راه و هدایت کننده می باشد.

وی افزود: ترویج هرچه بیشتر فرهنگ کتابخوانی و رسیدن به اهداف مدنظر در مبحث کتاب و کتابخوانی هنوز جای کار و تلاش بسیار دارد و نیازمند اقدام جهادی ما در این مسیر می باشد، در طول تاریخ انقلاب هرجا حرکت را جهادی و برای به حرکت درآوردن انجام داده ایم موفق بوده ایم.

رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان لاهیجان تصریح کرد: آمار و اطلاعات نشان می دهد که می بایست بین اخذ اطلاعات و دانش از فضاهای غیر واقعی با  اخذ اطلاعات و دانش از فضاهای واقعی تفاوت قائل شویم و بر این باوریم که باید جوانان و مردم را با فرهنگ بسیار ارزشمند کتابخوانی بیش از پیش آشنا کنیم.

وی افزود: در دنیا و در سبک های مدیریت با اصلی به نام «مدیریت بر مبنای دانایی» مواجه هستیم که تاکید می کند مدیرانی موفق خواهند بود که الگوی آن ها بر اساس دانایی محوری باشد و این دانایی محوری یعنی اینکه مدیریت تفکر دانش و علم محور را در سازمان خود ترویج دهد و این نیازمند شناسایی نیروهایی است که در یک سازمان بر پایه دانش، علم و اصول صحیح در حال فعالیت می باشند که متاسفانه این مبحث گاها به یک حلقه مفقود شده در سازمان تبدیل می شود.

این رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان لاهیجان در ادامه گفت: در بحث کتاب خوانی نیز علیرغم همه تلاش های در حال انجام نیازمند یک حرکت جهادی و جهشی می‌باشیم، باید باور داشت که پرداختن و تخصیص اعتبار به کتاب و کتابخوانی برای ما به عنوان سرمایه محسوب خواهد شد نه هزینه، باید این تفکر میان ما ترویج پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه موضوع کتاب و کتابخوانی از مهمترین موضوعات فرهنگی در کشور به شمار می رود افزود: کتابخانه و کتابخوانی با ارتقای سطح دانش و انتقال اطلاعات، فرهنگ و تمدن و سایر تبعات مثبت مرتبط است که می تواند خارج از فضاهای الکترونیکی، مجازی و دیجیتالی بیشتر مثمر ثمر واقع شود.

فرماندار لاهیجان همچنین تاکید کرد: در بحث کتابخوانی با وجود تمامی کم و کاستی ها می بایست با هدف گذاری درست و برنامه ریزی های صحیح در مسیر توسعه و رشد کتابخانه های عمومی شهرستان گام برداریم و بر این باوریم این شهرستان به دلیل ظرفیت های ویژه ای که در خود جای داده است نیازمند نگاهی ویزه در بحث کتابخوانی است.

وی افزود: در لاهیجان ظرفیت های ویژه ای در بحث گردشگری وجود دارد که می توان از آن ها برای ترویج فرهنگ کتابخوانی و دانش افزایی استفاده کرد.

در این جلسه همچنین سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان ضمن تبریک انتخاب شهر لاهیجان به عنوان یکی از20نامزد پایتخت کتاب ایران این موفقیت را به فرماندار، مسئولین و مردم کتاب دوست این شهر تبریک گفت.

لاهیجان در بحث سرانه امانت کتاب توسط اعضا در رتبه دوم استان قرار داد

مسئول کتابخانه های عمومی استان گیلان رشد شاخص‌های مطالعه از جمله فضای مطالعه، امانت و اعضا در شهرستان لاهیجان و نیز توجه به برنامه های ترویجی در این حوزه از سوی شهرداری و سایر مسئولین شهرستان را یکی از عوامل مهم این انتخاب عنوان کرد و گفت: لاهیجان در بحث سرانه امانت کتاب توسط اعضا در رتبه دوم استان قرار داد که این نشاندهنده علاقمندی مردم این شهرستان به مقوله مطالعه است.

وی افزود: اگر با برنامه ریزی دقیق و تعامل، همفکری و همدلی در این حوزه فعالیت کنیم یقینا لاهیجان می تواند در سال آتی بعنوان پایتخت کتاب ایران معرفی شود. همچنین با اشاره به ظرفیت گردشگری لاهیجان استفاده از این پتانسیل برای معرفی ویژگیهای فرهنگی بومی و محلی این شهرستان و حتی استان گیلان را بسیار موثر عنوان کرد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: