کد خبر: 27923
تاریخ انتشار: سه شنبه, 24 اسفند 1395 - 12:35

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

در نشست کتاب‌خوان تخصصی بهداشت و سلامت عنوان شد

برگزاری بیش از 1800 نشست کتاب‌خوان در کتابخانه‌های عمومی فارس در سال 95

منبع : لیزنا
نشست تخصصی کتاب‌خوان «بهداشت و سلامت» با محوریت طب سنتی با همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس و موزه و مرکز اسناد دکتر نورانی وصال برگزار شد.
برگزاری بیش از 1800 نشست کتاب‌خوان در کتابخانه‌های عمومی فارس در سال 95

به گزارش لیزنا، براساس اعلام روابط عمومی کتابخانه‌های عمومی فارس، این نشست دوشنبه ۲۳اسفندماه، با حضور روح‌الله منوچهری سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس، عبدالعلی محقق زاده رئیس موزه و مرکز اسناد دکتر نورانی وصال و گروهی از کتابداران با هدف بحث و تبادل‌نظر درباره موضوعاتی همچون طب سنتی، رساله‌های پزشکی ایران، قرابادین و مفردات در طب سنتی، ویژگی‌های طب سنتی و طب سنتی در زندگی روزمره برپا شد.

در ابتدای این نشست  سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس با اشاره به هدف برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان گفت: اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس همگام با نهاد ‌کتابخانه‌های عمومی کشور اقدام به برگزاری سلسله نشست‌های کتاب‌خوان کرده است که در این نشست‌ها افراد در هر رشته کتاب‌های برتر و مرجع را با یکدیگر به اشتراک گذاشته اند.

منوچهری با اشاره به اینکه در سال ۹۵، در حدود ۱۸۰۰ نشست کتاب‌خوان در کتابخانه‌های عمومی استان فارس برگزار شده است، افزود: در این نشست‌ها بیش از ده‌ هزار کتابدار و دوستدار کتاب، کتاب‌های خوانده شده خود را در موضوع‌های مختلف و در تمامی سطوح به اشتراک گذاشتند.

وی همچنین به برپایی چهار نشست کتاب‌خوان تخصصی در سال ۱۳۹۵ اشاره کرد و ادامه داد: از ابتدای سال چهار نشست کتاب‌خوان تخصصی در زمینه‌های «هنر»، «زبان و ادبیات فارسی»، «علم اطلاعات و دانش شناسی» و «بهداشت و سلامت» با حضور متخصصان و استادان دانشگاه و معرفی کتاب‌های آکادمیک و برتر این رشته‌ها برگزار شده است.

احمدعلی موریس کارشناس موزه و مرکز اسناد دکتر نورانی وصال نیز در ادامه با بیان اینکه این مجموعه در سال ۸۹ به صورت موزه دانشگاه علوم پزشکی در خیابان قاآنی شروع به کار کرد، گفت: با توجه به نیاز و خواست دانشگاه علوم پزشکی بخش مرکز اسناد این دانشگاه نیز به این مجموعه افزوده شد.

وی با اشاره به اینکه در بخش موزه این مرکز اشیا قدیمی پزشکی مربوط به دکتر نورانی وصال نگه‌داری می‌شود، افزود: واحد اسناد این مجموعه اسناد پزشکی فارس را جمع‌آوری می‌کند و در بخش نسخ خطی این مجموعه نیز بیش از ۲۰۰۰ نسخه خطی مربوط به علم پزشکی به صورت بانک دیجیتال برای ارائه به پژوهشگران این رشته نگه‌داری می‌شود.

موریس، موزه و مرکز اسناد دکتر نورانی وصال را مرکز تحقیقی و پژوهشی دانست و گفت: این مجموعه تعیین کننده روند پیشینه پزشکی در فارس خواهد بود و خروجی این موزه بیش از هر چیز تصحیح نسخ خطی پزشکی است. به گفته وی در حال حاضر این مجموعه در حال تدوین تاریخ پزشکی استان فارس است و همچنین سابقه ۷۰  ساله آموزش پزشکی در سطح استان را بررسی می‌کند.

در ادامه نشست کتاب خوان تخصصی بهداشت و سلامت، چهار کتاب در حوزه طب پزشکی توسط اساتید این رشته معرفی شد که به شرح ذیل است:

کتاب «اُرجوزه ابن سینا در طب سنتی»، «آیین طبابت»، «۱۰ رساله پزشکی در طب سنتی» و کتاب «قرابادین صالحی» .

همچنین در پایان نشست کتابخوان «بهداشت و سلامت»، از کتاب خوان ها تقدیر شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: