کد خبر: 28306
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 06 ارديبهشت 1396 - 09:35

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

در قم برگزار شد

نشست هم اندیشی جشنواره رضوی با حضور مدیرکل فرهنگی نهاد

منبع : لیزنا
نشست هم اندیشی جشنواره رضوی با حضور مدیرکل فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در قم برگزار شد.
نشست هم اندیشی جشنواره رضوی با حضور مدیرکل فرهنگی نهاد

به گزارش لیزنا، براساس اعلام روابط عمومی کتابخانه های عمومی استان قم، به منظور هماهنگی و تعامل هر چه بیشتر با نهادها و مراکز فرهنگی در برگزاری جشنواره رضوی مدیرکل فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی کشور و مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم به همراه کارشناسان ستاد با مدیرفرهنگی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه و مدیرکل فرهنگی مرکز بین المللی جامعه المصطفی دیدار و گفتگو کردند.

اسماعیل جانعلی پور، مدیرکل فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی استان قم  در دیدار با مدیریت فرهنگی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه، اظهار داشت: سال گذشته در همین ایام جشنواره رضوی را نهاد بر عهده گرفت و با توجه به ذیق وقت، چاپ کتاب و طرح سوالات را به صورت مکتوب و آنلاین در سریع ترین زمان ممکن انجام داد. وی سپس بیان کرد: در این جشنواره 238 هزار نفر شرکت کردند که یک سوم آن شامل مشارکت الکترونیکی بود.

مدیرکل فرهنگی نهاد سپس گفت: در این جشنواره سه عنوان کتاب در گروه های سنی کودک، نوجوان و بزرگسال انتخاب و معرفی شد که خوشبختانه استقبال خوبی از آن به عمل آمد.

وی همچنین اضافه کرد: پس از اختتامیه جشنواره رضوی مدیران و کارشناسان به بررسی ضعف ها و آسیب شناسی این مسابقه پرداختند تا در سال جاری شاهد این مشکلات نباشیم.

جانعلی پور در ادامه گفت: برای مسابقه کتابخوانی رضوی، ما از مهرماه سال گذشته به تهیه منابع،  طراحی سوالات و 500 هزار پاسخنامه پرداختیم که هم اکنون در استانها توزیع شده است.

وی ضمن اشاره به دهه کرامت اظهار داشت: با هدف گرامیداشت این دهه ما برای آشنایی افراد با هر سه بزرگوار یعنی حضرت امام علی بن موسی الرضا ، احمد بن موسی شاه چراغ و کریمه اهل بیت حضرت معصومه کتاب هایی را با 50 درصد تخفیف در نظر گرفتیم که یکی از کتابها مربوط به خواهر بزرگوار امام رضا است و در همین راستا ما آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه را متولی این کار می دانیم و افتخار داریم تا با این آستان مقدس همکاری دو جانبه داشته باشیم به ویژه اینکه کتابی با این مضمون معرفی شده است.

مدیرکل فرهنگی نهاد همچنین بیان کرد: کودکان و نوجوانان در قالب نقاشی قصه و ارسال فیلم می توانند در جشنواره کتابخوانی شرکت کنند ضمن اینکه از هر کتاب دو نسخه به کتابخانه های عمومی سراسر کشور ارسال شده و یک نسخه پشتیبان هم برای موقع نیاز در دسترس اداره کل کتابخانه های عمومی هر استان قرار گرفته تا در اختیار مخاطبین قرار دهند.

 وی سپس گفت: برگزاری مسابقه به صورت آنلاین با هدف صرفه جویی در کاغذ و هزینه کمتر انجام گرفته؛ ضمن اینکه برای شرکت کنندگان بخش الکترونیکی امتیاز ویژه ای در نظر گرفته شده است.

جانعلی پور علت تفاوت در پرسشنامه ها و سوالات را، مطالعه دقیق کتاب و پرهیز از آمارسازی عنوان کرد و افزود: مسابقه کتابخوانی رضوی همچون سال گذشته به صورت فردی و خانوادگی برگزار می شود و ما امیدواریم شاهد افزایش کمیت همراه با کیفیتی عالی باشیم.

مدیر کل مدیرکل فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی استان قم  در این دیدار به کتاب بانوی کرامت نوشته آیت الله کریمی جهرمی به عنوان یکی از منابع مسابقه کتابخوانی در جشنواره رضوی اشاره کرد و گفت: نهاد کتابخانه های عمومی آمادگی و افتخار این را دارد تا این جشنواره ملی و بین المللی را با همکاری و مشارکت این آستان برگزار کند.

 در ادامه حجت الاسلام والمسلمین محمدی مدیریت فرهنگی آستان مقدس مسابقه کتابخوانی جشنواره رضوی را کاری بس ارزشمند و بزرگ دانست و ابراز امیدواری کرد که هم افزایی و تعامل خوبی با نهاد در برگزاری و مشارکت این جشنواره انجام شود. وی گفت: ظرفیت های خوب و بالقوه ای در حرم مطهر وجود دارد از جمله اینکه در مراسم اختتامیه از برندگان مسابقه کتاب بانوی ملکوت رضوی در کنار مضجع شریف بانوی دو سرا تقدیر شود.

وی در خاتمه گفت: کتاب «بانوی ملکوت» کتابی معتبر و غنی است که در این بارگاه نورانی به منظور گسترش گفتمان کتابخوانی و ترویج فرهنگ رضوی تبلیغ و معرفی می شود.

همچنین امیرعطا جباری مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم ضمن اشاره به روند برگزاری جشنواره  و توضیحات لازم پیشنهاد کرد: آستان مقدس فضایی را ایجاد کند تا غرفه ای برای قصه گویی و نقاشی، فروشگاه کتاب و اجرای مسابقات راه اندازی شود تا خانواده های بیشتری در جریان کار قرار بگیرند و ما شاهد مشارکت حداکثری باشیم. وی سپس گفت: ایجاد فضایی مناسب و رایگان برای اسکان برگزیدگان مسابقه کتاب «بانوی ملکوت» در آستان مقدس نیز شور و اشتیاق بیشتری را در بر خواهد داشت. جباری در پایان گفت: تبلیغات و اطلاع رسانی در حرم مطهر هم خود کمک بزرگی به این مسابقه حقیقتا کتابخوانی می کند.

 جانعلی پور مدیرکل فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین مرادی مدیرکل فرهنگی مرکز بین المللی جامعه المصطفی اظهار داشت: بخش کتابخوانی جشنواره بین المللی رضوی با هدف گسترش فرهنگ مطالعه مفید و ترویج مکتب اهل بیت علیهم السلام به نهاد کتابخانه ها واگذار شده و برای برگزاری آن نیز 60 هزار نسخه کتاب چاپ و در سراسر کشور منتشر شده است. وی سپس گفت: جامعه المصطفی از ظرفیت ها و قابلیت های بسیاری برخوردار است از جمله اینکه همه طلاب و دانش آموختگان این مرکز کتابخوان هستند و به اهل بیت عصمت و طهارت ع عشق می ورزند و می توانند بستر مناسبی را برای تبلیغات و اطلاع رسانی در سطح بین الملل را آماده کنند.

مدیرکل فرهنگی مرکز جامعه المصطفی نیز به پتانسیل این مجموعه در سطح ملی و به ویژه برون مرزی اشاره کرد و گفت: این مرکز 220 تشکل فرهنگی، شبکه های متعدد ماهواره ای، کتابخانه های مجهز و .... دارد که با بهره مندی از این ظرفیت ها حمایت همه جانبه خود را به لحاظ مالی، تبلیغات، اطلاع رسانی و ترجمه و ... با نهاد کتابخانه های عمومی کشور در حوزه بین الملل اعلام می کند.

وی سپس راهکارها و پیشنهاداتی را برای برگزاری مطلوب و عملیاتی این جشنواره در خارج از کشور ارائه داد. مرادی هدف از این همکاری را تقویت گفتمان رضوی و عشق به خاندان پیامبر ص و گسترش فرهنگ کتابخوانی دانست.

 در ادامه جباری مدیرکل کتابخانه های عمومی استان نیز گزارشی از برنامه ها، طرح ها و خدمات کتابخانه های عمومی در بخش های مختلف ارائه کرد و افزود: نهاد کتابخانه های عمومی کشور علاوه بر ارائه خدمات کتابخانه ای، فعالیت های فرهنگی متنوعی را همچون نشست های کتاب خوان، نقد کتاب و مسابقات کتابخوانی و ... ویژه همه اقشار و گروه های سنی با هدف ترویج مطالعه مفید برگزار می کند. وی سپس به جشنواره رضوی اشاره کرد و گفت: این مسابقه به صورت رایگان و با رویکردی کاملا فرهنگی و مذهبی است که فایل PDF کتابها هم در پرتال نهاد موجود می باشد.

همچنین در نخستین جلسه شورای اداری استان مدیرکل فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی کشور ضمن توضیح و تشریح کامل جشنواره رضوی به انتقادات، پیشنهادات و پرسش های کتابداران پاسخ داد و در پایان کارشناسان و مدیران دیدگاه ها و راهکارهای خود را پیرامون اجرای هرچه باشکوه تر شدن جشنواره رضوی بیان کردند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: