کد خبر: 28373
تاریخ انتشار: دوشنبه, 11 ارديبهشت 1396 - 11:01

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

اجرای برنامه های متنوع فرهنگی در کتابخانه های عمومی تهران

منبع : لیزنا
جلسات جمع خوانی کتاب، کلاس های آموزشی، شاهنامه خوانی و نشست کتابخوان در کتابخانه های عمومی تهران برگزار شد.
اجرای برنامه های متنوع فرهنگی در کتابخانه های عمومی تهران

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران، دومین نشست کتابخوان مدرسه ای سال 96 در مدرسه پسرانه عرفان شهرستان ملارد برگزار شد

در این برنامه سمیه سادات پرپنجی حسینی کتابدار کتابخانه عمومی شهید سلیمی ملارد به ارائه توضیحاتی در خصوص اهمیت کتاب و کتابخوانی و آشنایی دانش آموزان با فعالیت های کتابخانه های عمومی و جشنواره ملی رضوی را پرداخت  .

در این نشست کتاب های «سکوی پیشرفت اقتصاد مقاومتی» نوشته محمد امیر هاشم پور؛ «دنیای سبز: آب» نوشته استیو پارکر، «آشنایی با انرژی: گاز» نوشته نیگل ساندرس؛ «آشنایی با انرژی : برق» نوشته نیگل ساندرس؛ «دنیای سبز : بنزین»  نوشته استیو پارکر برای اعضای حاضر در نشست معرفی شد.

کلاس جمع خوانی کتاب تخم مرغ خال خالی با حضور اعضای فعال در کتابخانه عمومی حضرت فاطمه (س) برگزار شد.

به همت آرمیتا همدانی مسئول کتابخانه، کتاب «تخم مرغ خال خالی» از سری کتابهای نشست کتابخوان اردیبهشت ماه نوشته تدهیلز، توسط زهرا صفرى کتابدار کودک و با حضور فعال اعضاء در بخش کودک کتابخانه عمومی حضرت فاطمه (س)  معرفی وجمع خوانی شد.

به همت سیدیداله نظری، مسئول کتابخانه، کلاس آموزشی ایمنی و آتش نشانی برای کتابداران و اعضاء کتابخانه امام جعفرصادق(ع) پاکدشت در محل سالن آمفی تئاتر کتابخانه برگزار شد.

در این کلاس آموزش های لازم در زمینه اطفاء حریق، نحوه استفاده از کپسول های آتش نشانی، روش برخورد با حادثه در زمان وقوع حادثه برای اعضاء و کتابداران داده شد. این آموزش با استقبال خوب همکاران و اعضای کتابخانه مواجه شد.

کلاس شاهنامه خوانی با حضور اعضای نوجوان در کتابخانه عمومی کاظم اخوان شهرستان رباط کریم برگزار شد .

محبوبه خانی مسئول کتابخانه عمومی کاظم اخوان ضمن اعلام این خبر افزود : کلاس شاهنامه خوانی با هدف آشنایی اعضاء با شاهنامه با حضور 12 نفر از اعضاء به همراه والدین آن ها و با مربیگری آرزو محمدی در بخش مرجع کتابخانهعمومی  جاوید الاثر کاظم اخوان شهرستان رباط کریم برگزار شد.

در این جلسه آرزو محمدی مربی کلاس ، داستان طهمورث را برای اعضای حاضر معرفی و بازخوانی کرد که مورد توجه اعضاء قرار گرفت. این برنامه هر دو هفته یک بار در بخش مرجع کتابخانه برگزار می شود.

به همت فاطمه میشنی مسئول کتابخانه ، مسابقه نقاشی با حضور 14 نفر از اعضاء کودک درکتابخانه عمومی دانشمند برگزار شد.

در ابتدای مسابقه داستانی از حضرت محمد (ص) برای کودکان معرفی شد و کودکان با تخیلات ذهنی خود به تصویر سازی موضوع معرفی شده پرداختند.

در پایان این برنامه کودکان ازبخشهای مختلف کتابخانه دیدن کردند و با محیط کتابخانه و منابع موجود در بخش کودک آشنا شدند.

مراسم جمع خوانی کتابمحمد مثل گل بوددر کتابخانه عمومی فردوسی روستای طارند برگزار شد.

به همت سکینه الیکائی مسئول کتابخانه عمومی فردوسی، کتاب «محمد مثل گل بود» نوشته غلامرضا حیدری ابهری با هدف ترویج فرهنگ مطالعه کتابخوانی و غنی سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان با حضور اعضای کودک و نوجوان در کتابخانه عمومی فردوسی طارند شهرستان پیشوا معرفی و جمع خوانی شد.

در این برنامه تصاویر کتاب «محمد مثل گل بو» برای  اعضاء نمایش داده شدوکودکان  از طریق نگاه کردن به تصاویر، داستان کتاب را باز آفرینی کردند  و بخش هایی از متن اصلی کتاب برای اعضاء بلند خوانی شد.

مراسم تبیین برنامه ها و اهداف جشنواره رضوی در جلسه امور بانوان فرمانداری شهرستان ملارد با حضور مجتبی شاهقلیان معاونت سیاسی انتظامی فرماندار در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد.

در این جلسه سمیه سادات پرپنجی حسینی به نمایندگی از اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ملارد در امور بانوان، به معرفی و تبیین برنامه ملی جشنواره رضوی پرداخت .

در ادامه دو عنوان کتاب با عناوین «مقدمات نوروسایکولوژی» نوشته داود معظمی و«روانشناسی کمال نوشته دو آن شولتس» توسط دکتر بهزادی معرفی و بازخوانی شد.

به همت ام لیلا رفیع پور مسئول کتابخانه و با همکاری شبکه بهداشت، کلاس کارگاه آموزشی حفظ وارتقاء سلامت کارکنان درکتابخانه عمومی اقبال لاهوری شهرستان قرچک برگزار شد.

در این کلاس نحوه صحیح نشستن و حرکات ورزشی در حین انجام کار توسط علی شیرازی و زهرا توکلی کارشناسان شبکه بهداشت به کتابداران آموزش داده شد.

گفتنی است در این برنامه، از میزکار و محل قرار گرفتن آن و صندلی های مورد استفاده همکاران نیز بازدید و اشکالات آن مرتفع شد.

به همت اداره کتابخانه های عمومی شهرستان و با همکاری عباس حاجی نوروزی مسئول کتابخانه سیار دماوند کتاب هایی با موضوع دماوند شناسی به ادارات شهرستان دماوند اهداء شد.

به همت اداره کتابخانه های شهرستان و با همکاری عباس حاجی نوروزی مسئول کتابخانه سیار، کتاب های مولفین شهرستان دماوند با موضوع آداب،رسوم و فرهنگ به منظور معرفی و آشنایی بیشتر ادارات و نهادها و ارگانهای اجتماعی با تاریخ، فرهنگ شهرستان دماوند به ادارات شهرستان دماوند اهداء شد.

این کتاب ها شامل معرفی تاریخچه دماوند، آداب و رسوم و ضرب المثلها، جاذبه های تفریحی و گردشگری و اشعار با گویش دماوندی می باشد.

به همت مسئول و کتابداران کتابخانه عمومی صاحب بن عباد و همزمان با اعیاد شعبانیه مراسم شعرخوانی و معرفی کتاب در کتابخانه صاحب بن عباد ری برگزار شد.

این جشن با حضور کودکان و خردسالان کانون محبین الحسین (ع) به همت مسئول و کتابداران در کتابخانه صاحب بن عباد ری برگزار شد.

دراین برنامه همکاران کتابخانه به شعرخوانی، قصه خوانی و معرفی کتاب‌های شعر و داستان برای کودکان پرداختندکه با استقبال کودکان و به امانت بردن کتاب‌های معرفی شده مواجه شد.

اولین نشست کتابخوان مدرسه ای در سال96 به کوشش جواهر مهدی پور مسئول کتابخانه شهید مطهری شهرستان اسلامشهر با هدف نهادینه سازی مطالعه در بین دانش آموزان و معرفی کتاب به میزبانی مدرسه پسرانه شاهد  برگزار شد و هفت دانش آموز پایه پنجم ابتدائی کتاب های منتخب خود را برای سایر دانش آموزان به اشتراک گذاشتند.

در این نشست کتاب های زشت های زیبا، 101قصه از دنیای حیوانات نوشته نیک آرنولدشکرستان نوشته وحید پور افتخاری،  پارک وحشت نوشته آر.ال.استاین، خانه ی درختی سحر آمیز نوشته مری پوپ آزبرن، مجموعه ضرب المثل هاو داستان حسنی نوشته حسین فتاحی و دایره المعارف کودکان و نوجوانان نوشته قاسم قالیباف برای حاضرین دراین نشست معرفی وبازخوانی شد.

دراین نشست کتابخوان مدرسه ای علاوه بر معرفی کتاب توسط دانش آموزان، جلسه قصه گویی نیز توسط مهشید مجتهدزاده کتابدار بخش کودک کتابخانه شهید مطهری برگزار شد و  مجتهدزاده یکی از کتاب های خود به نام  هم درآسمان و هم در دریا را برای دانش آموزان معرفی و قصه گویی کرد.

به همت سحر همامی کتابدار کتابخانه جوادالائمه (ع) شهرستان قدس کتاب «پیامبر و قصه هایش» در این کتابخانه جمع خوانی شد.

عالیه یوسفی سرپرست اداره کتابخانه های عمومی شهرستان قدس با اعلام این خبر گفت: به همت سحر همامی کتابدار کتابخانه جوادالائمه (ع) شهرستان قدس کتاب «پیامبر و قصه هایش» نوشته «غلامرضا حیدری ابهری» در بخش کودک این کتابخانه با حضور تعدادی از دانش آموزان مدرسه شهید اطاعتی جمع خوانی شد.

در آستانه برگزاری هفتمین دوره جشنواره رضوی و مشارکت در این امر معنوی جهت شناساندن شخصیت امام رضا (ع)، کتابداران کتابخانه امام خمینی (ره) شهرری در دبستان محمدعلی تحصیلی حضور یافتند و به معرفی کتابهای جشنواره پرداختند.

در این مراسم کتابداران در خصوص هدف از برگزاری جشنواره رضوی، شیوه اجرایی برگزاری مسابقات و همچنین مهلت شرکت در جشنواره مطالبی را بیان داشتند و در ادامه کتابهای این دوره، جهت شرکت کودکان و نوجوانان معرفی و اطلاع رسانی شد.

به همت کتابداران کتابخانه علامه دهخدا کتاب «تخم مرغ خال خالی» که از سری کتابهای کتابخوان ماه برای گروه سنی خردسالان و کودکان قصه گویی شد .

این برنامه که در محیطی شاد و نشاط آور با شرکت سی نفر از اعضاء، با اجرای نمایش عروسکی توسط کتابدار کتابخانه زهرا عبدالهی اجرا شد با استقبال شرکت کنندگان همراه بود و در پایان اجرای نمایش عروسکی کودکان به نقاشی از شخصیتهای قصه پرداختند.

به گفته از شیرین قلیخانی کتابدار کتابخانه امامت شهرستان پردیس ؛ جلسه جمع خوانی کتاب «پیامبر» نوشته نقی سلیمانی توسط راحله رحیمی از اعضای فعال کتابخانه، با حضور اعضای نوجوان در کتابخانه عمومی امامت بومهن شهرستان پردیس برگزار شد.

راحله رحیمی در معرفی کتاب «پیامبر» گفت: این کتاب تلاشی است بر محور و خط قرآن برای کسانی که می‌خواهند اطلاعات بیشتری راجع به راه و روش زندگی، شناخت حالات، شخصیت و حوادث زندگی حضرت محمد(ص) و همچنین مفهوم آیات قرآنی و.... کسب کنند.

 

وی در ادامه افزود :شیوه نگارش کتاب «پیامبر» که یکی از مجموعه های قصه های قرآنی محسوب می شود، گاه رُمان، گاه قصه و در برخی موارد همراه با نقد و بررسی از منظر داستان می باشد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: