کد خبر: 28668
تاریخ انتشار: دوشنبه, 01 خرداد 1396 - 15:56

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

در جلسه هم‌اندیشی مسئولان و اداره‌کل امور عشایر فارس مطرح شد

ضرورت ایجاد کتابخانه‌های سیار برای عشایر استان فارس

منبع : لیزنا
مدیر کل و  مسئولان اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی و اداره کل امور عشایر فارس به منظور هم‌اندیشی در خصوص دسترسی هرچه بیشتر عشایر فارس به کتاب و کتابخانه و تعامل با اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی دیدار کردند.
ضرورت ایجاد کتابخانه‌های سیار برای عشایر استان فارس

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط‌عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس، سرپرست این اداره‌کل در این نشست با اذعان به اینکه تاکنون به مبحث کتاب و کتابخوانی عشایر کمتر پرداخته شده است، عنوان کرد: با کمک دو سازمان می‌توانیم طرح‌های تأثیرگذاری در حوزه کتابخوانی عشایر اجرا کنیم که دامنه آن حتی از سطح استانی فراتر رود و دیگر استان‌ها نیز از این طرح‌ها الگو بگیرند.

روح‌الله منوچهری افزود: یکی از طرح‌های کارآمد در حوزه کتابخوانی عشایری، طرح «ایل هم می‌خواند» بود که در سال گذشته با همکاری هر دو دستگاه و در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فارس و دومین نمایشگاه توانمندی روستائیان و عشایر کشور برگزار شد و در آن بیش از هشت هزار جلد کتاب اهدایی توسط مردم نیک اندیش جهت راه‌اندازی کتابخانه در مناطق محروم عشایری جمع آوری شد و لازم است که با راهکاری ارزشمند این طرح استمرار یابد.

وی همچنین با اشاره به ضرورت ایجاد کتابخانه‌های عمومی برای سایت‌های اسکان عشایر و کتابخانه‌های سیار برای عشایر کوچ‌نشین، بیان کرد: اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی این آمادگی را دارد که در زمینه ایجاد کتابخانه ثابت و سیار و همچنین انجام فعالیت‌های کتابخوانی با آن اداره‌کل همکاری نماید؛ افزون بر این لازم است که به‌منظور گسترش همکاری مشترک، تفاهم‌نامه‌ای میان دو اداره منعقد گردد.

منوچهری در پایان به ظرفیت و پتانسیل عشایر فارس اشاره کرد و گفت: عشایر استان فارس می‌توانند به‌صورت ویژه و با کد اختصاصی در جشنواره کتابخوانی رضوی شرکت کرده که با این کد علاوه بر شرکت در رقابتی ملی، در اختتامیه استانی این جشنواره نیز به صورت اختصاصی حضور خواهند داشت.

 در ادامه این دیدار، مدیرکل امور عشایر فارس با بیان سیما و توانمندی عشایر استان به بررسی و تحلیل عملکرد برنامه‌های فرهنگی اداره‌کل امور عشایر فارس پرداخت.

روح‌الله بهرامی با اشاره به اینکه عشایر استان فارس از اهمیت خاصی برخوردارند، گفت: استان فارس قطب عشایر کشور است و عشایر فارس نیز 5/3درصد کل جمعیت فارس را شامل می‌شوند؛ علاوه بر این عشایر همواره در صحنه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تأثیرگذار بوده‌اند.

وی با تصریح اینکه حوزه کتابخوانی با فکر و اندیشه افراد سروکار دارد، گفت: ایجاد شرایطی برای دسترسی بهتر مردم ایل‌نشین به کتاب،  می‌تواند تأثیر خوبی بر جامعه غیور عشایر داشته باشد.

مدیرکل امور عشایر استان فارس با تأکید بر مصوبه شورای عالی عشایر و موافقت هیأت محترم وزیران با برنامه جامع ارتقای سطح سواد، دانش و مهارت در مناطق عشایری، افزود:  امید است با ارائه طرح‌های ویژه و خدمات فرهنگی و مذهبی به جامعه عشایری، شاهد تحول اساسی به‌ویژه در زمینه فرهنگی در حوزه عشایری باشیم.

بهرامی همچنین ضمن تبیین برنامه‌های راهبردی حوزه فرهنگی اداره‌کل امور عشایر، به دغدغه‌های فرهنگی عشایر نیز اشاره کرد و افزود: اداره‌کل امور عشایر استان فارس در زمینه جشنواره کتابخوانی رضوی و دیگر طرح‌های فرهنگی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی همکاری لازم را خواهد داشت.

در ادامه مجید رضائیان معاون توسعه و مدیریت منابع اداره‌کل امور عشایر فارس به نامگذاری یکی از کتابخانه‌های عمومی تازه افتتاح شیراز به نام  «محمدبهمن بیگی» اشاره و عنوان کرد: این کتابخانه که به نام زنده‌یاد محمدبهمن بیگی «بنیانگذار تعلیمات عشایر»  نامگذاری شده است، مي‌تواند مرکزی برای تعامل بیشتر این دو اداره باشد و با تقویت منابع مربوط به عشایر، می‌توان پایگاه فرهنگی مستحکمی در جهت حفظ و نشر فرهنگ اصیل عشایری در کتابخانه ایجاد کنیم.

گفتنی است در ادامه کارشناسان اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی و اداره‌کل امور عشایر فارس نیز به بیان دیدگاه‌های فرهنگی خود پرداختند؛ همچنین در زمینه انعقاد تفاهم‌نامه برای همکاری مشترک میان این دو اداره و تشکیل یک کارگروه متشکل از کارشناسان دو اداره، بحث و تبادل نظر شد.

 

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: