کد خبر: 28847
تاریخ انتشار: یکشنبه, 21 خرداد 1396 - 12:07

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

با حفظ نمادهای تاریخی و ایمن سازی

مهرماه کتابخانه پارک شهر مجددا فعالیت خود را آغاز میکند

منبع : لیزنا
 مدتی است کتابخانه پارک شهر واقع در منطقه 12 تهران با تمام قدمت، ارزش، معماری، وسعت، کتاب و طرفداران بیشمار برای جلوگیری از حادثه در حال بازسازی است.  
 مهرماه کتابخانه پارک شهر مجددا فعالیت خود را آغاز میکند

به گزارش خبرنگار لیزنا، کتابخانه 56 ساله پارک شهر (تأسیس شده در سال 1340)، واقع در منطقه 12 بعنوان یکی از محله های قدیمی شهر تهران، به دلیل وسعت و قدمت بالای خود، همواره یکی از پر مراجعه کننده ترین کتابخانه های عمومی شهر بوده و مردمان منطقه تعلق خاطر بسیاری به آن دارند.

کتابخانه ای با بیش از 300 مراجعه کننده در روز

این کتابخانۀ 50 تا 60 ساله با 32 هزار جلد کتاب و روزانه بیش از 300 مراجعه کننده با وجود آن که طبق شنیده ها هنوز ثبت ملی نشده اما به دلیل داشتن المان های فرهنگی و معماری ای خاص ارزشمند شده است، اما کتابخانه پارک شهر با این همه ارزش و دلبستگی مردم منطقه و اهالی فرهنگ، یک سالی است که فعالیتی ندارد و بازسازی آن بعلت دقت نظری که برای حفظ و نگهداری نمادهای تاریخی نیاز است، زمان بر شده است. مسئولان مربوطه اطمینان داده اند در روند پیشرو شکل و نمای ظاهری تغییری نمی کند و تنها پایه ستون های ضعیف ساختمان مقاوم سازی می شوند.

کمبود اعتبارات دست و بال مسئولان را برای بازسازی بسته بود

پوسیدگی لوله کشی های آب و فاضلاب، کارایی نداشتن سیستم گرمایشی و سرمایشی، مشکلاتی در سیستم الکترونیکی و روشنایی، قطع شدن گاه وبی‌گاه برق، خرابی دیوارها و مشکلات سرویس بهداشتی ساختمان و غیره از جمله معضلاتی بود که هرچند گاهی مورد توجه مسئولان برای رفع، قرار می گرفت اما کمبود اعتبارات دست و بال آنها را برای شروع کار جدی بسته بود تا اینکه در نهایت کار بازسازی آغاز شد.

به طور کلی این کتابخانه طی سال های فعالیت خود تنها با اندکی تعمیرات سطحی به ارائه خدمات می پرداخت و از آنجا که موضوع کیفیت ساختمان و زیرساخت کتابخانه اهمیت بالایی دارد، نهاد کتابخانه های عمومی بازسازی و شاداب سازی آن را در دستور کار خود قرار داد و از تیرماه سال گذشته ضمن توقف فعالیت کتابخانه و با همکاری سازمان میراث فرهنگی برای تقویت پی ها، ستون ها، تیرها و احداث بادبند در طبقه زیر زمین دست به کار شد و قول به پایان رسیدن و شروع فعالیت مجدد آن را در مهر امسال داده اند.

برای جلوگیری از حادثه پلاسکویی دیگر باید اندکی بیشتر صبر کرد

بنابراین علیرغم اینکه یکسال از آغاز بازسازی این بنا می گذرد، مردم منطقه 12 منتظرند تا زودتر بتوانند از این بنای فرهنگی ارزشمند در قلب شهر تهران مجددا استفاده نمایند، در حقیقت بعد از حادثه تلخ ساختمان پلاسکو، مسئولان با نگاهی دقیق تر، بازسازی ساختمان‌های قدیمی و مقاوم سازی آنها را دنبال می کنند تا دیگر شاهد حوادث تلخی مثل پلاسکو نباشیم.

 نهاد کتابخانه های عمومی از سال 94 تاکنون حدود 16 باب کتابخانه را بازسازی کرده است.

محمد عسگري
|
Iran
|
1396/03/27 - 11:33
0
3
اينكه يك مجموعه براي رفاه حال اعضا كتابخانه ها مي آيد و اقدام به مرمت و بازسازي اساسي يك كتابخانه قديمي مي نمايد واقعا ستودني است
فكر كنيد همين مجموعه مي آمد و در مقابل اعتراض كاربران مي گفت اينجا مشكل ميراث فرهنگي دارد و نمي توانيم كاري كنيم !
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: