کد خبر: 29818
تاریخ انتشار: یکشنبه, 22 مرداد 1396 - 08:48

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

اطلاعیه جدید، چهارمین مرحله از نظام تشویق پژوهشگران

رشد ۲۵ درصدی آثار مرتبط‌ با کتابخانه‌های عمومی‌ نسبت به سال گذشته

منبع : لیزنا
اطلاعیه شماره ۳، چهارمین مرحله از نظام تشویق پژوهشگران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، منتشر شد.
رشد ۲۵ درصدی آثار مرتبط‌ با کتابخانه‌های عمومی‌ نسبت به سال گذشته

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در اطلاعیه منتشر شده با اشاره به برخی از اقدامات انجام شده، آمده است: پس از تکمیل فرایند بررسی، پایگاه اطلاعات آثار مرحله چهارم تشکیل شد. بر اساس گزارش این مرحله، تعداد همکاران مشارکت‌کننده بیش از ۴۲  درصد و نسبت آثار مرتبط با کتابخانه عمومی به کل آثار ثبت ‌شده در این دوره ۹۰درصد بود که این رقم نشان از رشد ۲۵ درصدی نسبت به دوره گذشته دارد. همچنین سهم آثار کم‌ارتباط با کتابخانه عمومی کاهش یافته و با توجه به تغییر دستورالعمل چهارمین دوره نظام تشویق، تعداد آثار بی‌ارتباط با کتابخانه عمومی در این دوره به صفر کاهش یافته است.

گفته می‌شود تمایز این دروه نسبت به دوره‌های پیشین در حیطة موضوعی مشمول بررسی و تشویق، با تمرکز بر کتابداری و کتابخانة عمومی، بررسی اعتبار نشریات و همایش‌ها و... ، افزایش میزان و نوع حمایت‌ها و مشوق‌ها نسبت به سایر دوره‌ها و افزوده شدن بخش «ارزشیابی کیفی» توسط استادان علم‌اطلاعات و دانش‌شناسی و متخصصان حرفه‌ای، برای قدر نهادن به کیفیت آثار، یکپارچه‌سازی امتیازدهی و مهیا کردن زمینة تقویت اثربخشی پژوهش‌ها در این حیطه است.

در ادامه این اطلاعیه آمده است، آثار مرتبط با حوزه کتابخانه‌های عمومی در اختیار استادان علم‌اطلاعات و دانش‌شناسی، متخصصان و صاحب‌نظران حرفه‌ای قرار گرفت تا از دو منظر روش‌شناختی و کاربردسنجی ارزیابی شوند. با توجه به این که آثار متنوع راه یافته به این مرحله پیش از این در مرحله ارائه (دفاع پایان‌نامه، چاپ کتاب، انتشار مقاله، سخنرانی در همایش و...) داوری‌های خاص خود را طی کرده‌اند، در این مرحله فرایند امتیازدهی یکپارچه انجام می‌شود تا عیار کیفیت محتوا و اثربخشی آن‌ها در رابطه با کتابخانه‌های عمومی مشخص شود.

پیش‌بینی می‌شود فرایند امتیازدهی محتوایی آثار تا پایان مردادماه ۱۳۹۶ به پایان برسد و پس از جمع‌بندی نهایی امتیازات، آثار متناسب با امتیاز دریافتی مورد تشویق و حمایت قرار بگیرد.

همچنین بر اساس اطلاعیه معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی، آن دسته از آثار همکاران که به دلیل پژوهشی نبودن یا مرتبط نبودن با حوزه کتابخانه عمومی در این فرایند وارد نشده‌اند، از طریق فراخوان مجزایی ثبت و ارزیابی و تقدیر خواهند شد.

در بخش دیگر این اطلاعیه تصریح شده است: به منظور بررسی، اصلاح و استعلام آثار اقداماتی نظیر تأیید میزان ارتباط آثار با کتابخانه‌های عمومی از طریق مطالعه اجمالی آثار، تعداد نویسنده و نوع همکاری، نوع نشریه از طریق جستجو در سایت‌ نشریه، مگیران و وزارت علوم، اعتبار و ضریب تأثیر مجلات خارجی، زمان انتشار آثار، مشخصات کتاب در کتابخانه ملی، صحت گواهی تائید انجام کار در خصوص طرح‌های پژوهشی و گواهی تائید آثار مربوط به همایش، مجوز همایش‌های ملی و بین‌المللی انجام شد. همچنین اعضایی که ثبت آثارشان به‌صورت نیمه باقی مانده بود تعیین تکلیف شد، آثار ثبت‌شده‌ای که دارای نواقصی در مدارک و یا مشخصات کتاب‌شناختی بود برگشت داده شد و کد و رمز اعضائی که به هر دلیل امکان ورود به سامانه را نداشته‌اند اصلاح شد.

گفته می‌شود تمایز این دروه نسبت به دوره‌های پیشین در حیطة موضوعی مشمول بررسی و تشویق، با تمرکز بر کتابداری و کتابخانة عمومی، بررسی اعتبار نشریات و همایش‌ها و... ، افزایش میزان و نوع حمایت‌ها و مشوق‌ها نسبت به سایر دوره‌ها و افزوده شدن بخش «ارزشیابی کیفی» توسط استادان علم‌اطلاعات و دانش‌شناسی و متخصصان حرفه‌ای، برای قدر نهادن به کیفیت آثار، یکپارچه‌سازی امتیازدهی و مهیا کردن زمینۀ تقویت اثربخشی پژوهش‌ها در این حیطه است.

 

گفتنی است مبانی کتابخانه عمومی (نظریه‌ها، تاریخ، فلسفه، اهداف، ارزش‌ها، کارکردها، قوانین و...)، انواع کتابخانه عمومی (روستایی، سیار، تک‌کتابدار، شعبه و...)، خدمات کتابخانه عمومی (خدمات مرجع، امانت، اطلاع‌رسانی، قصه‌گویی، فرهنگی و...)، مطالعات کاربران کتابخانه عمومی (نیازهای اطلاعاتی، رضایت، دسترسی، وفادارسازی و...)، مطالعات جامعه کتابخانه عمومی (اقشار محروم، غیرکاربران، اوقات فراغت و...)، خواندن و کتابخانه عمومی (سوادآموزی، یادگیری مادام‌العمر، سواد اطلاعاتی، آموزش و...)، مدیریت نظام کتابخانه عمومی (سیاستگذاری، استانداردها، دستورالعمل‌ها، اقتصاد، آمار و...)، مدیریت منابع کتابخانه عمومی (منابع غیرکتابی، دسترس‌پذیرسازی، کتب اهدایی، حفاظت، منابع کمک‌درسی و...)، فضای کتابخانه عمومی (مکان، ساختمان، معماری، طراحی داخلی، تجهیزات و...)، فناوری اطلاعات، رسانه و کتابخانه عمومی (اینترنت، کتابخانه دیجیتال و مجازی، کتاب الکترونیکی و...) و کتابدار عمومی و حرفه کتابداری (شرح وظایف، آموزش ضمن خدمت و...) بخشی از موضوعات پیشنهادی برای این پژوهش‌ها بود.

کتابدار کتابخانه عمومی
|
iran
|
1396/05/23 - 12:56
0
1
اولا اینکه گفته شده هیچ اثری بی ارتباط با کتابخانه های عمومی ارزیابی نشده مطلب درتسی نیست و من کتابداری را سراغ دارم اثرش در سامانه بی ارتباط ارزیابی شده است. فکر می کنم اول همه آثار بی ارتباط را حذف کرده اند و بعد بین باقی مانده ها دوباره ارزیابی صورت گرفته و آنگاه هیچ بی ارتباطی یافت نشده است چه جالب ....
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: