کد خبر: 30659
تاریخ انتشار: یکشنبه, 02 مهر 1396 - 14:11

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

پدری که با وقف یک کتابخانه، نام فرزندش را در دفتر خدا ثبت کرد!

منبع : لیزنا
پدر شهید مطلب شفیعی می‌گوید: «نام فرزندم را بر روی کتابخانه گذاشتم تا نام این شهید تا قیامِ قیامت در دفتر خدا بماند.»
پدری که با وقف یک کتابخانه، نام فرزندش را در دفتر خدا ثبت کرد!

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مطلب شفیعی دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه امام صادق(ع) و از اهالی  شهرستان بهاباد استان یزد، در دوران دفاع مقدس، در عملیات کربلای هشت شلمچه به درجه رفیع شهادت رسید.

مطلب شفیعی از آن زمان تا کنون در میان دوستان، اهالی محل و خانواده، در کنار ادب، متانت و توجه به معنویات، به علاقه وافر به مطالعه و تحصیل نیز شناخته می‌شود؛ به طوری که هنوز هم در میان اهالی محل معروف است که اگر مُطلب شهید نمی‌شد، امروز حتما دکتر یا مهندسی موفق بود.

اما این داستان از روزی شروع می‌شود که پدر شهید مطلب شفیعی برای پرسیدن یک سوال به بنیاد شهید استان یزد مراجعه می‌کند: «پس از اینکه من و مادرش از دنیا رفتیم، تکلیف فرزند ما چه می‌شود؟» و این پاسخ را می‌شنود که «بر اساس روال مرسوم پرونده شهید بسته می‌شود»؛ جمله‌ای که دل پیرمرد را شکست.

پدر شهید مُطلب می‌گوید: قصد داشتم برای اینکه پس از مردن من و همسرم نام پسرم زنده بماند، کاری انجام دهم، در نهایت از آنجا که او بسیار اهل کتاب و درس بود، نام  او را بر روی کتابخانه گذاشتم تا نامش تا قیامِ قیامت در دفتر خدا بماند.

بر این اساس بود که پدر ۸۷ ساله و مادر ۸۵ ساله این شهید در سال ۱۳۹۲ تنها منزل مسکونی خود را به ساخت کتابخانه‌ای با نام شهید مطلب شفیعی اختصاص دادند. کتابخانه‌ای که فاز دوم آن در اسفند ماه سال ۱۳۹۳ طی سفر دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به استان یزد افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

همچنین درپی این اقدام فرهنگی، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به نامه‌ درخواست دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و به منظور ماندگاری این حرکت فرهنگی و الگوسازی و تشویق و ترغیب وقف کتابخانه در میان آحاد جامعه، پیامی صادر فرمودند که در آن ضمن درود به شهید مطلب شفیعی و همچنین پدر و مادر صبور و آگاه و پرگذشت این شهید، اظهار امیدواری کردند که حسنات و انوار ساطع از فداکاری این عزیزان و دیگر شهدا و ایثارگران بزرگوار، سرمایه و ذخیره های ماندگار برای کشور و تاریخ ما باشد.

این کتابخانه در زمینی به مساحت ۱۱۵ متر مربع، در یک طبقه افتتاح شد، امروز پس از گذشت حدود ۴ سال، با بیش از ۸ هزار کتاب و ۵۲۵ عضو فعال در سه طبقه، به عنوان یکی از مراکز فرهنگی فعال در محله مریم آباد شهرستان بهاباد استان یزد، مشغول فعالیت است و توانسته با اجرای برنامه‌هایی چون نشست‌های کتاب‌خوان و مسابقات نقاشی و کتابخوانی، جمع بسیاری از بانوان خانه‌دار و دانش‌آموزان این محل و محله‌های اطراف را گردهم آورد.

اعظم‌السادات حسینی، کتابدار کتابخانه شهید مطلب شفیعی می‌گوید: در این محل همه مردم پدر شهید مطلبی را به راستی و درستی می‌شناسند و حتی این زمینی که برای ساخت کتابخانه وقف کرده‌اند را زمینی پاک می‌دانند و بسیاری از آنها نذرهای خود را در قالب کتاب به این کتابخانه ادا می‌کنند. از آنجا که نام شهید مطلب شفیعی برای مردم این محل و منطقه یادآور ادب، متانت و علاقه او به کتاب و درس بوده است، مردم این کتابخانه را به عنوان محلی امن برای فرزندان خود می‌شناسند.

از زمان شهادت مُطلب، خانه پدر و مادر این شهید عید نوروز هر سال میزبان همرزمان و جمعی از دانشجویان و مسئولان دانشگاه امام صادق(ع) است. افرادی که با خود وعده کرده‌اند سوم عید هرسال با حضور در منزل و حالا در کتابخانه مطلب شفیعی، طی دیدار با پدر و مادر او، یاد و خاطره این شهید را گرامی بدارند.

 

اما عید سال آینده اولین عیدی خواهد بود که جای مادر شهید در آن خانه خالی خواهد بود؛ چراکه ۳۱ شهریور مصادف با اولین روز ماه محرم و اولین روز از هفته دفاع مقدس، مادر مطلب شفیعی از دنیا رفت و به دیدار فرزند شهیدش شتافت.

کتابدار
|
United Kingdom
|
1396/07/04 - 08:03
0
0
چه حرکت قشنگ و ماندگاری.
درود به روح پاک و مطهر شهید مطلب شفیعی و همینطور پدر و مادر این شهید بزرگوار.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: