کد خبر: 31154
تاریخ انتشار: جمعه, 28 مهر 1396 - 13:20

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

برنامه‌های فرهنگی کتابخانه‌های ملاعبدالله بشروی و امام صادق (ع) در خراسان جنوبی

منبع : لیزنا
کتابخانه‌های عمومی ملاعبدالله بشروی و امام صادق (ع) شهرستان بشرویه در هفته سوم مهرماه، میزبان برنامه‌های متنوع فرهنگی بود.
برنامه‌های فرهنگی کتابخانه‌های ملاعبدالله بشروی و امام صادق (ع) در خراسان جنوبی

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی، کتابخانه‌های ملاعبدالله بشروی و امام صادق (ع) شهرستان بشرویه، میزبان جمع‌خوانی کتاب و نشست کتاب‌خوان بود.

مریم کیانی رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بشرویه، گفت: به‌مناسبت قرارگیری هفته ملی کودک در ماه محرم، کتاب «۱۰ قصه عاشورایی برای بچه‌ها» در کتابخانه عمومی ملاعبدالله بشروی و کتاب «تشنه‌لبان» در کتابخانه امام جعفر صادق(ع) اِرِسک، معرفی و جمع‌خوانی شد.

کیانی افزود: کتاب «۱۰ قصه عاشورایی برای بچه‌ها» نوشته فریبا کلهر و از انتشارات قدیانی است. ده شخصیت تأثیرگذار در واقعه عاشورا، به‌عنوان محور قصه‌های این کتاب انتخاب‌شده‌اند و این داستان‌ها با زبانی ساده و ملموس و تصویرگری جذاب برای مخاطبان گروه سنی (ج) روایت ‌شده است.

وی ادامه داد: در این قصه‌ها هیچ‌کدام از شخصیت‌ها نام حقیقی ندارند. هر شخصیت به یک ویژگی معروف است که با همان صفت معرفی می‌شود. برای نمونه در این داستان‌ها منظور از مرد آزاد، امام حسین (ع) و منظور از مرد پارسا، امام سجاد (ع) است.

وی ادامه داد: کتاب «تشنه‌لبان» توسط حمید گروگان، نویسنده سرشناس کتاب‌های کودک و نوجوان با زبانی ساده و روان برای گروه سنی نوجوان به نگارش درآمده است. این منبع از کتاب‌های «مقتل» به شمار می‌رود که در آن وقایع کربلا و حماسه‌آفرینان عاشورا با ذکر نام و شیوه شهادت و شرح مطالب بیان‌شده است.

کیانی یادآور شد: نویسنده در این کتاب با رجوع به معتبرترین منابع تاریخ عاشورا، حوادث این روز بزرگ را با دقت و جزءبه‌جزء روایت کرده، آن‌چنان‌که خواننده، خود را در گرماگرم نبرد اصحاب سالار شهیدان با سپاه کفر می‌یابد و از مشاهده دلاوری‌های شهیدان کربلا به وجد آمده و بر مصیبت واردشده به خاندان گرامی پیامبر(ص) اشک می‌ریزد.

وی خاطرنشان کرد: کتاب «قصّه‌های خواندنی مثنوی مولوی» بازنویسی ‌جعفر ابراهیمی از انتشارات پیدایش در کتابخانه عمومی امام جعفر صادق(ع) ارسک معرفی و جمع‌خوانی شد.

کیانی گفت: این کتاب از مجموعه «تازه‌هایی از ادبیات کهن برای نوجوانان» بوده و شامل پانزده حکایت از حکایت‌های مثنوی است که برای نوجوانان و جوانان بازآفرینی شده است.

وی با اشاره به درج حکایات با اشعار مولوی در بخش‌هایی از این کتاب گفت: «سیب‌های گندیده و مار»، «دوستی موش و قورباغه آبی»، «زنده شدن استخوان‌های مرده»، «زاهد کوه‌نشین و درخت گلابی»، «دنبه را گربه برد»، «حکایت سبطی و قبطی»، «حکایت صوفی در جنگ»، «او پر از لیلی بود» و «بخشنده‌ای در بخارا» از حکایت‌های این کتاب است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بشرویه افزود: دوازدهمین نشست کتاب‌خوان و قصه‌گویی ویژه کودک و نوجوان در کتابخانه عمومی ملاعبدالله بشروی برگزار شد.

وی ادامه داد: این نشست که باحضور دانش‌آموزان دبستان دخترانه هاجر و مربیان، ۵ عنوان کتاب را به علاقه‌مندان معرفی کرد که بدین شرح است؛

«در جست‌وجوی خدا» نوشته کلر ژوبرت و «خوش‌مزه‌ترین کلوچه» نوشته اریک کارل، انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان/ ارائه توسط: سحر کیانی (عضو کتابخانه و مربی دانش‌آموزان)، «۳۰ قصه ۳۰ شب» نوشته مژگان شیخی، انتشارات قدیانی و «آسیاب بچرخ» نوشته سرور کتبی، انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان/ ارائه توسط: نرگس روایتی (کتابدار)، «شب، خواب و قصه» نوشته درک هال و همکارانش، انتشارات مؤسسه زیتون/ ارائه  توسط: مریم کیانی (رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بشرویه).

وی یادآور شد: قصه‌گویی از کتاب‌های «آسیاب بچرخ»، «شب، خواب و قصه: داستان کرم حسود» و «۳۰ قصه ۳۰ شب: قصه الاغی به اسم جفتک» توسط کتابداران کتابخانه ملا عبدالله بشروی نیز بخش دیگری از برنامه‌های این مرکز برای کودکان بود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: