کد خبر: 31161
تاریخ انتشار: جمعه, 28 مهر 1396 - 13:38

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

دیدار مدیرکل امور استان‌های نهاد با مسئولین استان مرکزی

منبع : لیزنا
مدیرکل امور استان‌ها و مجلس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد. 
دیدار مدیرکل امور استان‌های نهاد با مسئولین استان مرکزی

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی مرکزی، مرتضی محمدزاده، مدیرکل امور استان‌ها و مجلس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

مرتضی محمدزاده، مدیرکل امور استان‌ها و مجلس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این جلسه اظهار داشت: در سه سال اخیر تحولات خوب و قابل‌توجهی در حوزه کتابخانه‌های عمومی خصوصاً کتابخانه‌های روستایی، بخش کودک و نوجوان کتابخانه‌ها و نیز فعالیت‌های فرهنگی ایجاد شده است؛ بنا به رهنمود دبیرکل نهاد در ایام تعطیلات مجلس و حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های انتخابیه، با این عزیزان دیدار می‌کنیم تا ضمن بازدید از کتابخانه‌ها، از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات این حوزه قرار گیرند و امیدواریم با حمایت و همراهی ایشان بتوانیم مشکلات را  مرتفع سازیم.

محمدزاده با بیان اینکه بودجه سالیانه مصوب  نهاد کتابخانه‌های عمومی  کشور پاسخگوی نیازهای این نهاد فرهنگی نیست، گفت: ۳۳۴۶ کتابخانه عمومی در کشور وجود دارد که با ۷۴۰۰ نیروی انسانی به ارائه خدمات می‌پردازد. هرچند نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نهادی نوپا است اما در این چند سال رشد قابل قبولی داشته و در حوزه تربیت نیروی انسانی متخصص و نیز گسترش فعالیت‌های فرهنگی موفق بوده است.

وی با اشاره به وجود ۷۲۲ کتابخانه روستایی، لزوم توجه دولت و مجلس و تخصیص اعتبار برای ایجاد کتابخانه در روستاهای پرجمعیت را یادآور شد.

مدیرکل امور استان‌ها و مجلس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: بودجه فعلی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پاسخگوی مشکلات و حجم گسترده فعالیت‌های این نهاد نیست و با توجه به استقبال چشمگیر جوانان و دانش‌آموزان از کتابخانه‌های عمومی، باید تصمیم‌ جدی جهت کمک به پیشرفت کتابخانه‌های عمومی در امر تجهیز کتابخانه، خرید کتاب و همچنین در بحث نوسازی کتابخانه‌ها اتخاذ شود.

وی ادامه داد: هم‌اکنون قطعات زیادی زمین اهدایی در سطح کشور داریم که توسط خیرین، شهرداری‌ها و ادارات مسکن و شهرسازی اهدا شده و به دلیل عدم وجود اعتبار، ساخت کتابخانه در آن‌ها مقدور نیست.

محمدزاده گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به حمایت‌های معنوی و مادی دولت محترم و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نیازمند است و با تخصیص اعتبارات لازم، می‌توانیم تجهیز، نگهداری و توسعه کتابخانه‌ها را با جدیت بیشتری پیش ببریم.

حجت‌الاسلام سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار گفت: کتاب رکن اساسی پیشرفت کشور است و متأسفانه در سال‌های اخیر سطح مطالعه و کتابخوانی در جامعه به‌شدت کاهش یافت است. رسانه‌ها و صداوسیما می‌بایست مردم را به کتابخوانی تشویق و در این زمینه فرهنگ‌سازی کنند تا شاهد مراجعه بیشتر شهروندان به کتابخانه‌های عمومی باشیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز رضایت از ابتکار نهاد کتابخانه‌ها در زمینه بازدید و حضور در استان‌ها و جلسه با نمایندگان مجلس، اظهار داشت: می‌توان با ارائه طرح و لایحه خلاقانه به مجلس شورای اسلامی، اعتبارات خوبی را در راستای گسترش کتابخوانی جذب کرد.

سلیمی گفت: راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار، کتابخانه‌های خیابانی، توزیع کتاب در مکان‌های عمومی ازجمله مترو و اتوبوس، نام‌گذاری معابر و میادین شهر به نام کتاب، ساخت اِلمان‌های مفهومی با موضوع کتاب و کتابخوانی نیز در گسترش فرهنگ مطالعه مؤثر است.

وی افزود: عموم مردم متأسفانه دچار افراط در استفاده از فضای مجازی هستند و روزبه‌روز از کتاب و کتابخوانی فاصله می‌گیرند که این موضوع بسیار نگران‌کننده است. مسئولین کتابخانه‌های عمومی استان می‌بایست ضمن افزایش تعامل با نمایندگان مجلس، استاندار و ائمه جمعه، در شورای فرهنگ عمومی نقش پررنگ‌تری ایفا کنند تا بتوان کتابخوانی را در سطح استان گسترش داد.

وی در پایان آمادگی خود را برای پیگیری امور مربوط به طرح‌ها و لوایح پیشنهادی به مجلس اعلام کرد.

در ادامه نیز علی‌اکبر احمدی، سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی ضمن ارائه گزارش مختصری از وضعیت کتابخانه‌های عمومی استان، گفت: امسال از جشنواره کتابخوانی رضوی به‌خوبی استقبال شد و بیش از ۶۰۰ هزار نفر در سراسر کشور در این مسابقه شرکت کردند؛ در استان مرکزی نیز شاهد افزایش مشارکت ۱۶۲ درصدی نسبت به سال گذشته بودیم.

احمدی افزود: از سال ۹۵ تاکنون بیش از هزار نشست کتاب‌خوان در سطح کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی برگزار شده و بیش از ۷۵۰۰ نفر، کتاب‌های خوانده‌شده خود را با دیگران به اشتراک گذاشته‌اند.

در پایان این جلسه، نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی به همراه مدیرکل امور استان‌ها و مجلس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، فرماندار شهرستان دلیجان، سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی و بخشدار بخش مرکزی دلیجان از کتابخانه عمومی اشراق بازدید کردند و در جریان مسائل و مشکلات این کتابخانه قرار گرفتند.

طی این بازدید فرماندار شهرستان دلیجان در خصوص ساخت کتابخانه استاندارد شهر دلیجان از محل اعتبارات تملک استان و شهرداری قول مساعد داد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: