کد خبر: 31162
تاریخ انتشار: جمعه, 28 مهر 1396 - 13:41

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

کتاب‌خوان شعر به ایستگاه اردبیل رسید

منبع : لیزنا
دهمین نشست کتاب‌خوان شعر کشور در کتابخانه مرکزی اردبیل برگزار شد.
کتاب‌خوان شعر به ایستگاه اردبیل رسید

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی اردبیل، در این نشست که به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل، با مشارکت موسسه فرهنگی شهرستان ادب و به مناسبت گرامیداشت روز حافظ برگزار شد، پنج نفر از شاعران و ادیبان کتابخوان استان به معرفی کتاب‌های شعر برگزیده خود پرداختند. شفیع شفیعی، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل؛ علی داودی، مدیر بخش شعر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری کشور؛ امیر رجبی، رئیس حوزه هنری استان اردبیل و رباب عزیزخانی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی اردبیل در این مراسم حضور داشتند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی اردبیل در ابتدای این نشست ضمن خوشامدگویی به شاعران و فرهیختگان حاضر اظهار داشت: تلقی قرائت‌خانه از کتابخانه عمومی در بین خانواده‌ها نگاه صحیحی نیست؛ چراکه کتابخانه‌های عمومی، مرکزی فرهنگی برای تبادل دانش و آگاهی هستند؛ لذا باید به احیای فرهنگ کتاب‌خوانی در این اماکن توجه شود.

عزیزخانی با اشاره به تأثیر سازمان‌های مردم‌نهاد در توسعه فرهنگی و هنری استان، تأکید کرد: امروزه جوانان فعال اردبیلی در حوزه سینما، محیط‌زیست، تئاتر و کتابخوانی طرح‌های مؤثری اجرا می‌کنند و این حرکات خودجوش به نهادینه شدن فرهنگ کتابخوانی، ادیب پروری و هنر دوستی در شهرمان کمک می‌کند.

وی با اشاره به نقش مطالعه در رسیدن به جامعه‌ای ایده آل و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی، خاطرنشان کرد: آشنایی با کتاب و لذت کتابخوانی باید در اولویت نخست مدارس استان باشد.

مدیر بخش شعر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری کشور نیز در این مراسم با بیان اینکه شعر در رگ و پی فرهنگ ایرانی است، اظهار داشت: شعر در فرهنگ ما دارای جایگاهی متعالی است و به‌واسطه شعر می‌توان در مناسبت‌های اجتماعی تأثیری شگرف داشت.

علی داودی در خصوص وضع کنونی شعر در جامعه، تصریح کرد: متأسفانه فرهنگ جامعه ما افول کرده و شعر به تقلید آلوده شده است. شعر وسیله بیان محاسن سیاسی نیست؛ بلکه رسالت شعر این است که انسان را از غفلت و دست‌وپا زدن در روزمرگی‌ها نجات دهد و اگر قرار باشد اتفاق خارق‌العاده یا نجات بخشی در جهان رخ دهد، این اتفاق توسط شاعران رقم می‌خورد.

این مسئول از انتشار سالانه ۴ هزار عنوان مجموعه شعر در کشور خبر داد و افزود: تأکید قران کریم بر کلمه و سخن گفتن خداوند با پیامبران، نشان از اهمیت ادبیات و شعر است؛ خداوند از زبان شاعران ما را به هوشیاری می‌رساند.

داودی با اشاره به قدرت و نفوذ شعر در میان سیاست‌مداران و دیگر اقشار جامعه خاطرنشان کرد: قدرت‌طلبان از شعر هراسان هستند؛ چراکه شاعران نگاه متفاوتی به جهان دارند. درواقع شعر نقش تربیتی و شکل‌دهی به تمدن دارد.

مدیر بخش شعر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری کشور، دو عنصر زمان و زمانه را در ظهور شاعران برجسته و تولید آثار فاخر نقش دارد مؤثر دانست. وی در ادامه به معرفی کتاب «نیست‌انگاری و شعر معاصر» نوشته یوسفعلی میرشکاک پرداخت. این کتاب مجموعه مقالاتی در باب نقد شعر معاصر و تبعیت فلسفه غرب است.

شعرخوانی شاعران اردبیلی

در ادامه این نشست، پیام جهانگیر، شاعر جوان اردبیلی به معرفی مجموعه شعر رباعی خود که در سال ۱۳۸۹ توسط انتشارات فصل پنجم به چاپ رسید، پرداخت. جهانگیری همچنین مجموعه شعر «پذیرفتن» اثر گروس عبدالملکیان را به حضار معرفی کرد.

عباسعلی یحیوی، شاعر پیشکسوت استان نیز ضمن قرائت چند شعر هایکو و سپید از آثار خود، گفت: من در زمینه شرح حماسه‌های عاشورا، شعر کودک، شعر هجا، نغمه‌های ترکی و هایکو سال‌ها فعالیت کرده‌ام و یکی از کتاب‌هایم با عنوان «آبشارهای آفتاب» پیش از انقلاب به چاپ رسید.

علی سعادتخانی، دیگر شاعر مدعو، کتاب «پشت سایه‌ها» اثر محمدحسین انصاری نژاد شاعر بوشهری را معرفی کرد و گفت: آثار من طی سال‌های ۱۳۷۰ تا ۸۰ در مجموعه شعری با عنوان «پشت این پنجره، دل‌تنگی ست» شامل ۷۰ غزل اجتماعی حماسی و عاشقانه توسط انتشارات مهر غزال به چاپ رسیده است.

در ادامه، محسن باکفی، شاعر، منتقد و رئیس کتابخانه عمومی شهرستان نیر هم کتاب «روسری، باد را تکان می‌دهد» مجموعه غزل مهدی فرجی را در این نشست معرفی کرد و شبنم فرضی زاده، شاعر خوش‌ذوق استان نیز به معرفی کتاب شعر «لیلا در جزیره مجنون» اثر خود و «جشن یگانگی» اثر مصطفی محدثی خراسانی پرداخت.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: