کد خبر: 31672
تاریخ انتشار: شنبه, 27 آبان 1396 - 09:52

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نشست رونمایی، نقد و بررسی کتاب «بی‌کتابی»

منبع : لیزنا
 هم‌زمان با گرامیداشت هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار نشست رونمایی، نقد و بررسی کتاب «بی‌کتابی» در کتابخانه عمومی ولیعصر (عج) شهرستان ورامین برگزار شد.
نشست رونمایی، نقد و بررسی کتاب «بی‌کتابی»

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی تهران، هم‌زمان با گرامیداشت هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار، نقد و بررسی رمان «بی‌کتابی» باحضور محمدرضا شرفی خبوشان، نویسنده اثر؛ علی‌اصغر عزتی پاک، منتقد؛ محمدرضا یوسفی، فرماندار شهرستان ورامین؛ فتح‌الله فرجی، عضو شورای شهر ورامین؛ سعید طاهری، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان و علاقه‌مندان به کتابخوانی در کتابخانه عمومی ولیعصر (عج) شهرستان ورامین برگزار شد.

علی‌اصغر عزتی پاک منتقد، درباره موضوع و محتوای این کتاب گفت: «بی‌کتابی» رمانی تاریخی است که به موضوع غارت کتاب‌های نفیس توسط کتابدار سلطنتی دوره مظفرالدین شاه موسوم به «لسان الدوله» می‌پردازد. این داستان از زبان یک خریدار کتاب‌های نفیس به نام «میرزا یعقوب خاصه فروش» حکایت می‌شود. در خلال داستان به رویدادهایی مانند به توپ بستن مجلس و آشوب‌های داخلی به‌ویژه در شهر تهران نیز اشاره‌شده است.

عزتی پاک در ادامه درباره محتوای کتاب گفت: وجود اسامی و عناصر اسطوره در این اثر حاکی از این مطلب است که یک ایرانی هیچ‌گاه از اساطیر جدا نمی‌شود و این مقوله در جای‌جای زندگی او نمایان است.

وی ضمن ستایش زبان این اثر افزود: زمان و دوره تاریخی موردنظر رمان ایجاب می‌کند که نویسنده از زبان خاص دوره قجر و اصطلاحات و کلمات آن استفاده کند، چراکه بین زمان و زبان اثر به لحاظ تاریخی باید هماهنگی وجود داشته باشد.

عزتی پاک با اشاره به بخش‌هایی از متن کتاب افزود: این اثر از هر حیث بسیار ارزشمند است، چراکه تنها یک داستان و رمان نیست، بلکه عاملی است که خواننده را با مسائل و معضلات دوره مشروطه و ظلم‌ها و تعدی‌های ظالمان به فرهنگ این مرزوبوم آشنا می‌کند.

در ادامه، شرفی خبوشان به ارائه توضیحات مختصری درباره نظرات عزتی پاک پرداخت و قسمت‌هایی از کتاب را برای حاضرین بازخوانی کرد. 

محمدامینی و رحیم مخدومی دو نفر از نویسندگان برجسته ورامین نیز به بیان نظرات خود درباره «بی‌کتابی» پرداختند و پرسش و پاسخ درباره کتاب نیز بخشی از این نشست بود.

در بخش دیگری از این برنامه، محمدرضا یوسفی، فرماندار شهرستان ورامین ضمن تجلیل از نویسندگان و اهالی فرهنگ شهرستان گفت: همه ما باید نهادینه‌سازی فرهنگ مطالعه و درست زیستن را از خودمان شروع کنیم و هر یک از ما باید با شناخت هویت اصیل ایرانی-اسلامی خود در راستای بهبود شرایط ایران اسلامی بکوشیم.

یوسفی با اشاره به بیاناتی را از آیت‌الله آملی در تجلیل از مقام نویسندگان، افزود: «صدای قلم نویسنده از محبوب‌ترین مقوله‌ها در نزد پروردگار است.»

تقدیر از نویسنده کتاب و رونمایی از رمان «بی‌کتابی»، همچنین اهدای کتاب به حاضرین جلسه بخش پایانی این نشست بود.

 

گفتنی است محمدرضا شرفی خبوشان، نویسنده اهل ورامین است که آثاری مانند «از واژه‌ها تهی»، «طعم خوش واژه‌ها» و «نامت را بگذار وسط این شعر»، «بالای سر آب‌ها»، «موهای تو خانه ماهی‌هاست»، «عاشقی به سبک ونگوگ» را در زمینه شعر و داستان به رشته تحریر درآورده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: