کد خبر: 32170
تاریخ انتشار: یکشنبه, 26 آذر 1396 - 09:54

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

دورهمی نویسندگان گیلانی در نشست کتاب‌خوان

منبع : لیزنا
  نشست کتاب‌خوان ویژه نویسندگان مطرح گیلان با معرفی ۵ اثر در بخش جنبی سیزدهمین نمایشگاه کتاب گیلان برگزار شد.
دورهمی نویسندگان گیلانی در نشست کتاب‌خوان

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان، نشست کتاب‌خوان ویژه نویسندگان مطرح گیلان ۲۰ آذرماه با معرفی ۵ اثر در بخش جنبی سیزدهمین نمایشگاه کتاب گیلان برگزار شد. در این نشست هوشنگ عباسی به معرفی کتاب یادنامه استاد فرض‌پور ماچیانی، فریدون شایسته به معرفی کتاب نهضت جنگل از آغاز تا فرجام، اکبر خیرخواه به معرفی کتاب با سفیدرود به کیاشهر، ولی جهانی به معرفی کتاب غارهای گیلان و علی‌اکبر مرادیان گروسی به معرفی کتاب فرهنگی گیلکی بوسار پرداختند.

هوشنگ عباسی، نویسنده کتاب «یادنامه استاد مصطفی فرض‌پور ماچیانی» در معرفی این کتاب بیان کرد: استاد مصطفی فرض‌پور ماچیانی سال‌ها در عرصه فرهنگ گیلان زحمت کشیده و تألیفاتی در این حوزه داشتند. کتاب «یادنامه استاد مصطفی فرض‌پور ماچیانی» در چند بخش تألیف شده است؛ بخش اول، روزشمار زندگی؛ بخش دوم، مصاحبه ده سال قبل از مرگ استاد؛ بخش سوم مقالات استاد در خصوص ایران و گیلان است. این مرد فرهیخته در فروردین سال ۱۳۹۳ در ماچیان رودسر از دنیا رفت.

وی ادامه داد: یادنامه‌ها کتاب‌هایی هستند که اطلاعاتی همه‌جانبه در مورد یک فرد در اختیار خواننده می‌گذارند و به‌نوعی می‌توان گفت یک دانش‌نامه کوچک هستند.

عباسی با تأکید بر لزوم ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه گفت: بسیاری از مشکلات جامعه ما به دلیل دوری از کتاب و مطالعه است. اگر شهرداری‌ها در هر شهری، بخشی از هزینه‌های خود را به ترویج کتاب اختصاص دهند، قطعاً آن جامعه رشد و تعالی خواهد داشت.

فریدون شایسته مؤلف کتاب «نهضت جنگل از آغاز تا فرجام» در معرفی این اثر گفت: چاپ اول این کتاب ۱۳۹ صفحه‌ای در سال ۸۵ و چاپ دوم آن در سال ۸۹ منتشر شد. در این کتاب نهضت جنگل در ۵ سال اوج فعالیت موردتوجه قرار گرفته است؛ کتاب در مقدمه به بیان ارتباط حوادث دوران مشروطه در گیلان و قیام میرزا کوچک خان می‌پردازد. در بخشی از این کتاب نیز دیدگاه‌های مورخان صاحب‌نام معاصر بررسی می‌شود.

وی در ادامه به معرفی کتاب «رجال مشروطه گیلان» اثر هومن یوسف دهی پرداخت و گفت: در این کتاب تنها زندگی‌نامه نگاری موردتوجه است و نویسنده به تحلیل نپرداخته است.

در ادامه علی‌اکبر مرادیان گروسی، نویسنده کتاب «فرهنگی گیلکی بوسار» با تأکید بر لزوم حفظ زبان و فرهنگ گیلکی، گفت: همراه تکلم به زبان گیلکی در گیلان، زبان‌های تالشی، ترکی و تاتی هم در مکان‌های مختلف استان استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: استفاده از زبان گیلکی، هویت و اصالت استان ما را حفظ می‌کند.

اکبر خیرخواه، مؤلف کتاب «با سفیدرود به کیاشهر» در معرفی این اثر گفت: این کتاب در ۴۴۰ صفحه و ۸ بخش، به وضعیت سفیدرود در هزار سال اخیر می‌پردازد که شش بار بستر خود را از کوه تا دریا تغییر داده است. بخشی از این کتاب نیز به موضوع پیشه گری، کشاورزی و ماهیگیری در سفیدرود می‌پردازد.

در ادامه ولی جهانی با معرفی کتاب «غارهای گیلان»، به بیان توضیحاتی پیرامون شیوه زندگی غارنشینی پرداخت و گفت: در این اثر ۱۰۱ غار گیلان به تفکیک شهرستان معرفی شده است. قدیمی‌ترین سکونتگاه ایران غار دربند در رودبار است.

گفتنی است، در ابتدای این نشست زهرا بدن آرا، معاون توسعه کتابخوانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، هدف از برگزاری سلسله نشست‌های کتاب‌خوان را معرفی آثار فاخر در زمینه‌های مختلف برای علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی دانست.

 در پایان این نشست با اهدای لوح یادبود سیزدهمین نمایشگاه کتاب گیلان از نویسندگان شرکت‌کننده در این نشست تجلیل شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: