کد خبر: 32173
تاریخ انتشار: یکشنبه, 26 آذر 1396 - 10:15

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

کتاب «بی‌بی جان» در اصفهان نقد و بررسی شد

منبع : لیزنا
نشست نقد و بررسی کتاب «بی‌بی جان» روایتی از زندگی شهید «حاج محمدعلی خانعلی» با حضور خانواده این شهید بزرگوار در دانشکده ادبیات دانشگاه اصفهان برگزار شد.
کتاب «بی‌بی جان» در اصفهان نقد و بررسی شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی اصفهان، نشست نقد و بررسی کتاب «بی‌بی‌ جان» با حضور خانواده شهید محمدعلی خانعلی؛ سردار مجتبی شیروانیان، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس؛ امیر هلاکویی، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی اصفهان و جمعی از اهالی کتاب در دانشکده ادبیات دانشگاه اصفهان برگزار شد.

علی هاشمی نویسنده کتاب «بی‌بی جان» با حضور در این نشست ادبی با اشاره به ایده تدوین و تهیه این کتاب گفت: ایده این کتاب، توسط انتشارات ستارگان درخشان وابسته به بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس به من‌ ارائه شد.

هاشمی افزود: نکته قابل‌توجه در زمینه نوشتن کتاب زندگینامه شهدا این است که شهدا زنده‌اند و باید خودشان بخواهند تا بتوان از آن‌ها نوشت؛ به همین دلیل در تمام مراحل نوشتن کتاب بی‌بی جان، حضور شهدا را کنار خود احساس می‌کردم.

وی با اشاره به مرحله جمع‌آوری اطلاعات برای تدوین این کتاب بیان کرد: قرار بود اسناد مربوط به شهید خانعلی ظرف سه ماه جمع‌آوری شده و پس‌ازآن، کار نوشتن کتاب آغاز شود؛ اما در مراجعه به منابع گوناگون اسناد و تاریخ شفاهی دریافتم که شخصیت این شهید دارای ظرفیت‌های گسترده و ویژه‌ای برای تدوین کتاب است؛ به‌این‌ترتیب، زمان پیش‌بینی‌شده از سه ماه به یک سال افزایش یافت.

وی افزود: ۱۵ درصد محتویات این کتاب بر اساس اسناد کتبی و ۷۵ درصد آن نیز از طریق مصاحبه با نزدیکان و هم‌رزمان شهید نوشته‌شده است.

نویسنده کتاب بی‌بی جان گفت: عنوان کتاب، این تصور را به ذهن ‌متبادر می‌کند که راوی قصه «بی‌بی جان» است اما بی‌بی جان، نام همسر شهید خانعلی است که ۸ سال است در کما به سر می‌برد.

وی سادگی و روانی متن را مهم‌ترین‌ علت ارتباط مخاطب با اثر دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه غالب جوانان ما گرایش زیادی به خواندن کتاب ندارند و همین امر سبب شد که علی‌رغم وجود مطالب زیاد درباره شخصیت این شهید بزرگوار از نوشتن کتابی قطور با مطالب گسترده‌تر، اجتناب کنم.

هاشمی با اشاره به رعایت پرهیز از مبالغه در توصیف شخصیت این شهید بزرگوار، گفت: تمام مطالب این کتاب بااطلاع و تائید خانواده شهیدان خانعلی نوشته و چاپ‌شده است تا از بروز مشکل و اشتباه در متن جلوگیری شود.

کتب دفاع مقدس باید در ردیف کتب سترگ ادبی قرار گیرند

در ادامه اصغر منتظر القائم، منتقد با اشاره به سابقه آشنایی با خانواده شهید خانعلی از سال ۵۸، بیان کرد: خواندن این کتاب، خاطرات سال‌های دور مرا زنده کرد و شیوایی متن در تشریح شخصیت این شهید بزرگوار، سبب شد هنگام خواندن آن، منقلب شوم و حالتی عرفانی به من دست دهد.

منتظر القائم افزود: برای معرفی قهرمانان سرزمینمان، نیازمند احیای فرهنگ جبهه و شهادت هستیم؛ چراکه این قهرمانان بنای محکم و غیرقابل تخریبی هستند که باید به نسل‌های جوان معرفی شوند.

وی با اشاره به‌ضرورت ثبت و معرفی خاطرات دفاع مقدس، تصریح کرد: این روایت‌ها همانند شاهنامه و بوستان و گلستان و دیگر کتاب‌های ارزشمند در تاریخ ماندگار خواهد شد.

نماینده گروه تاریخ دانشگاه اصفهان با اشاره به کتاب ‌بی‌بی جان گفت: این کتاب روایت خاطرات خانواده رزمنده و ایثارگری است که تمام هستی‌شان‌ را در مسیر انقلاب فدا کردند؛ خواندن این اثر، مرا به یاد مصائب حضرت زینب (س) و صبوری این بانوی بزرگوار انداخت.

منتظرالقائم درباره روش تحقیق نگارش این کتاب تصریح کرد: باید کتاب‌های دفاع مقدس را بر اساس روش‌های معتبر تحقیقی و درنهایت دقت تدوین کرد تا بتوان شاهد قرارگیری این آثار در لیست آثار ارزشمند و خواندنی دنیا بود.

وی با انتقاد از وجود غلط‌های نگارشی و ذکر برخی مطالب تکراری در این اثر، ادامه داد: بخش اعظم این کتاب بر اساس تاریخ شفاهی و مصاحبه نوشته‌شده است و بهتر بود نویسنده با ذکر جزییاتی مانند تاریخ و ساعت تهیه مصاحبه و... متن را برای خواننده باورپذیرتر می‌کرد.

نماینده‌ گروه تاریخ دانشگاه اصفهان با تأکید بر تأثیرات جنگ تحمیلی در ایجاد جریان‌هایی از آفرینش ادبی و هنری در ایران خاطرنشان کرد: جنگ‌ تحمیلی در کنار ایجاد تخریب گسترده در کشور، منابع زیادی برای فرهنگ ما آفرید و با خلق تمدنی نو در بطن انقلاب اسلامی، دستاوردهایی را رقم ‌زد که قبل از انقلاب وجود نداشت.

 

گفتنی است، «بی‌بی جان» روایتی از زندگی حاج محمدعلی خانعلی و دو فرزند شهیدش است که به‌قلم علی هاشمی در ۵ فصل به رشته تحریر درآمده است؛ شهید خانعلی متولد روستای «زفره» اصفهان است که در کاظمین سکونت داشت؛ وی با آغاز انقلاب و جنگ ‌تحمیلی به دلیل مشکلات دو کشور عراق و ایران به دیار خود بازگشت. شهید خانعلی ابتدا به‌عنوان آشپز وارد میادین جنگی جنوب شد، اما به دلیل تسلط بر زبان عربی به سمت فرماندهی استراق سمع گردان‌ امام حسین (ع) درآمد و سرانجام در میدان نبرد به شهادت رسید.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: