کد خبر: 32455
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 14 دی 1396 - 20:35

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نشست‌های ترویج کتابخوانی در کتابخانه علامه امینی قم

منبع : لیزنا
نشست‌های ترویج کتابخوانی در راستای گسترش کتابخوانی در کتابخانه علامه امینی شهرستان قم برگزار شد.
نشست‌های ترویج کتابخوانی در کتابخانه علامه امینی قم

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی قم، نشست‌های ترویج کتابخوانی در راستای گسترش کتابخوانی در کتابخانه علامه امینی شهرستان قم برگزار شد.

کتاب‌خوان بخش کودک و نوجوان کتابخانه

نشست کتاب‌خوان بخش کودک و نوجوان کتابخانه علامه امینی با معرفی هفت عنوان از کتاب‌های‌خوانده شده‌ توسط اعضا برگزار شد.

در این نشست، مرضیه عابدی کتاب «رستم و دیو سپید: قصه‌های تصویری از شاهنامه» به روایت حسین فتاحی؛ محمدهادی قنجی «قاضی دانا و مرد طمعکار» نوشته‌ی فرشته رامشینی؛ دانیال سلیمانی «مسافران سیاره دیگر» نوشته‌ی ایان وای برو؛ سحر فراهانی «داستان‌های قورت دادنی» نوشته‌ اسکار مندل؛ علی کاوی کتاب «داستان انتقام» نوشته‌ سیامک گلشیری؛ مهسا «فرشته‌های احمد» طرح و اجرا محمدحسین صلواتیان؛ مهدی فراهانی «تشپ کال» نوشته‌ی رولد دال را با علاقه‌مندان به اشتراک گذاشتند.

نقد و بررسی کتاب «خانه‌ای در تاریکی» در کانون ادبی نیم‌وجبی‌ها

در این نشست، کتاب «خانه‌ای در تاریکی»، نوشته‌ی سیامک گلشیری با حضور رقیه ندیری منتقد و نویسنده، نقد و بررسی شد.  

ندیری در این نشست گفت: نویسنده در این کتاب از تکنیک دایره یا فریب بهره برده است در حالی که در داستان‌نویسی این تکنیک بکار برده نمی‌شود و نویسنده‌های بزرگ به‌هیچ‌عنوان از «فریب» استفاده نمی‌کنند.

 وی افزود: یکی دیگر از فریب‌های این داستان، خواب است؛ نویسنده اجازه ندارد از ابتدا تا انتهایی داستانی را روایت کند و در پایان بگوید قهرمان داستان ما از خواب بیدار شد و همه این رویدادها در عالم رویا رخ‌داده است.

این منتقد ادامه داد: سیامک گلشیری به‌عنوان داستان‌نویسی خبره، برای کاهش میزان ترس در داستان، فرار از بخش‌های طولانی و انتقال پیامی خاص از این تکنیک استفاده کرده است. می‌بینیم که در این کتاب شخصیت‌های داستان قابل‌اعتماد و ثابت‌قدم نیستند و نویسنده نیز از این امر غافل شده است.

وی گفت: افراد معمولاً از دوران کودکی با موضوعی مانند مرگ روبرو می‌شوند و گلشیری در این کتاب باهدف القای فضای ترس و ترسیم مرگ دوستان، نوجوانان را با ترس‌هایشان آشنا می‌کند؛ داستان در پاره‌ای از بخش‌های در توضیح این رویداد، زیاده‌گویی می‌کند.

در ادامه اعضا با بیان دیدگاه‌ها و احساسات خود درباره توصیف‌های بکار رفته در داستان مانند اصوات ترسناک در جنگل، تاریکی فضای خانه، پنجره‌های قرمزرنگ، خانه‌ای در دل جنگل و باغی زیبا در دل آن، تحرک و پویایی شخصیت‌های داستان و نورافشانی بین درختان، پرداختند.

 در پایان نویسندگان نوجوان عضو کانون ادبی، ضمن خوانش دل نوشته‌ها، داستان‌ها و اشعار خود، آثار یکدیگر را نقد کردند.

بلند خوانی، جمع‌خوانی و تصویرگری کتاب‌های نورسیده

در این نشست، زهرا آقایی مسئول بخش کودک و نوجوان کتابخانه علامه امینی، «موریس و کتاب‌های پرنده» نوشته‌ی ویلیام جویس؛ «خنده‌دارهای رولد دال (بادام‌زمینی» نوشته‌ی سیمون ریکتی؛ «رنگ زیبای خیال» نوشته‌ی ائرن بکر و رازِ قایق‌ها، نوشته‌ی جسیکا بگلی را بلند خوانی کرد.

در ادامه کودکان ضمن جمع‌خوانی و بیان چکیده‌ای از کتاب‌ها، به تصویرسازی و نقاشی از داستان‌های خوانده شده پرداختند.

نشست شاهنامه‌خوانی و حافظ خوانی

نشست شاهنامه‌خوانی و حافظ خوانی از کتاب‌های تصویری شاهنامه و حافظ با حضور پرشور اعضای کودک و مادران در این کتابخانه برگزار شد.

در این نشست، زهرا احمدی کتاب «رستم و سهراب: قصه‌های تصویری از شاهنامه» به روایت حسین فتاحی؛ معصومه تلخابی «گردآفرید: قصه‌های تصویری از شاهنامه» به روایت حسین فتاحی؛ معصومه ولایتی «ضحاک و کاوه آهنگر:  قصه‌های تصویری از شاهنامه» به روایت حسین فتاحی؛ معصومه عابد اشعار «شکر یزدان دختری ایرانیم» و «رزم رستم و اسفندیار؛ را به علاقه‌مندان معرفی کردند.

گفتنی است، تفألی به حافظ، قصه‌گویی از داستان‌های قرآنی و روایت داستان‌های بهلول از برنامه‌های جانبی این نشست بود.

اجرای نمایش خلاق

در این بخش هنری و سرگرم‌کننده، آقایی داستان کتابِ «موزی که می‌خندید»، نوشته‌ی حمیدرضا شاه‌آبادی و قصه‌ی «خارپشت و خرگوش» از مجموعه کتاب‌های «قصه‌های کوچک برای بچه‌های کوچک» نوشته‌ی شکوه قاسم‌نیا را معرفی و خلاصه گویی کرد.

وی ضمن نگارش متن‌ این کتاب‌ها در قالب نمایشنامه، از کودکان و نوجوانان خواست به ساخت ماسک‌های شخصیت‌های اصلی قصه و اجرای نمایش بپردازند.

«موزی که می‌خندید» از مجموعه کتاب‌هایی است که به‌تازگی از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به کتابخانه‌ها ارسال‌شده است.

کارگاه آموزش کاردستی

در این کارگاه، ساخت «هندوانه نمدی» به مربیگری زینب آقایی آموزش داده شد. در این دوره هنرجویان نوجوان با کمک پارچه‌ی نمدی، قیچی و چسب و... به ساخت کاردستی اقدام کردند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: