کد خبر: 33275
تاریخ انتشار: شنبه, 28 بهمن 1396 - 09:09

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

فعالیت های فرهنگی مختلف در کتابخانه های عمومی اسلامشهر استان تهران

منبع : لیزنا
 به مناسبت دهه فجر کتابخانه های عمومی اسلامشهر میزبان برنامه های فرهنگی مختلف شدند.
فعالیت های فرهنگی مختلف در کتابخانه های عمومی اسلامشهر استان تهران

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان اسلامشهر، کتابخانه های این شهرستان برنامه های مختلفی را اجرا کردند.

 برگزاری نمایشگاه نقاشی و رنگ آمیزی در کتابخانه عمومی استاد شهریار اسلامشهر

 به همت سحرفیضی کتابدار کتابخانه، نمایشگاه نقاشی و رنگ آمیزی با موضوع امام خمینی و انقلاب اسلامی ایران در کتابخانه عمومی استادشهریار اسلامشهر برگزار شد.

این نمایشگاه که با هدف نشان دادن آثار دانش آموزان و ایجاد پیوند بین کتاب و هنر برگزار شده است شامل نقاشی و رنگ آمیزی روی برگه و طراحی برگه هایی توسط کتابدار بود

گفتنی است در پایان نمایشگاه از آثار برتر تقدیر  شد؛ ملاک انتخاب آثار برتر علاوه بر زیبایی هنری، استفاده از مولفه تخیل در اثر و در نتیجه افزایش قدرت تفکر انتقادی و منطقی دانش آموزان عنوان شده بود.

 

برگزاری مسابقه نقاشی در کتابخانه عمومی اباصالح(عج) اسلامشهر

سولماز حسین زاده مسئول کتابخانه اباصالح(عج) گفت: همزمان با ایام الله دهه فجر مسابقه نقاشی بین اعضای کودک و نوجوان  برگزار شد، شرکت‌کنندگان نقاشی‌هایی با موضوع امام خمینی ره و انقلاب اسلامی ایران را ترسیم کردند.

حسین زاده با بیان اینکه تشویق کودکان و نوجوانان به امر کتاب و کتابخوانی از اهداف برگزاری این مسابقه نقاشی بوده است اظهار داشت: استفاده از ابزار هنر و نیز فعالیت‌های تشویقی یکی از ابزار مناسب برای تشویق کودکان به مطالعه و کتابخوانی است.

وی ادامه داد: درپایان به 4 نفر از نفرات برتر هدایایی به رسم یابود اهداء شد و آثار شرکت‌کنندگان در بخش کودک کتابخانه به نمایش درآمد.

 

رونمایی ونقد کتاب فروغ عدالت دراسلامشهر

آیین رونمایی ونقد کتاب فروغ عدالت  نوشته ی اعظم  یکتاپور فرد، با حضورسید حسن حسینی رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی ،مجید جعفری رئیس اداره کتابخانه های عمومی، مسئولین کتابخانه ها، کتابداران وجمعی از مسئولین فرهنگی  شهرستان اسلامشهر در محل سالن اجتماعات اداره فرهنگ وارشاد اسلامی اسلامشهر برگزار شد .

 دراین مراسم اعظم یکتاپور مولف کتاب فروغ عدالت ،با اشاره به اهداف تالیف این اثر،  اظهارکرد: بنده بعنوان یک مسلمان  به منظور ترویج  و معرفی دین مبین اسلام و شخصیت و الای حضرت علی (ع)  به نسل جوان  جامعه بر خود وظیفه دانستم ،  با استفاده از منابع و تحقیقات مختلف  این کتاب را به رشته تحریر در آورم .

یکتاپور فرد افزود: دراین اثر که  به روش کتابخانه ای و برای نوجوانان و جوانان  دوره دوم متوسطه  وسال اول دانشگاه  نگارش شده ، سعی  دارد با استفاده از منابع  مختلف و کتب قدیمی ،به معرفی  ابعادی از شخصیت بی کران حضرت علی (ع)  از دیدگاه عدل و عدالت آن حضرت بپردازد.

وی بیان کرد: شخصیت امام علی (ع) اقیانوس بی کرانی است که،اینگونه آثارقطره ای ازآن بوده و تلاش نموده ایم که دراین اثرتاحد توان اطلاعات جامعی به زبان روان ازشخصیت حضرت امیر به مخاطبین ارائه شود .  

این نویسنده اسلامشهری تاکید کرد: با توجه به اینکه برای تالیف این کتاب ازمنابع مختلف قدیمی و کتب عربی استفاده شده ،سعی کرده ایم ،بارعایت امانتداری،معانی صیح و قابل فهم از ترجمه روایات و احادیث  انبیاء بیان گردد.

خالق اثر فروغ  عدالت با قدردانی از نقدهای منتقدین  و خوانندگان کتاب ، خاطر نشان کرد: امیدوارم  که  با بهره گیری از انتقادات  سازنده براین کتاب بتوانم ،در خلق آثار بعدی که در دست نگارش داشته و به زندگی امام حسین(ع)  می پردازم ، بهره مند شوم  و در پیشگاه خداوند سبحان ، انبیاء الهی و  ائمه اطهار و مردم  فهیم و آگاه ایران اسلامی سربلند  باشم .

 در این مراسم  عباس نعمتی از منتقدین و کارشناسان  حوزه کتاب  و فرهنگ مکتوب  ، با اشاره به اینکه  باید پیش داوری  را از  نقد خارج کنیم ، اظهارداشت :رد کردن یک اثرهدف وقاعده  یک نقد  نیست  ، بلکه منتقد با  فاصله گرفتن از متن می کوشد، به ابعاد مختلف   تاثیر گذاری اثر می پردازد .

 نعمتی  افزود:  این کتاب با  استفاده از   روش نقد شناختی مورد بررسی قرار گرفته   و سعی گردیه  نقد یا سنجش اثر  در راستای  جداکردن سره از ناسره  باشد ، هدف نقد داوری   از خوب دیدن اثر است که نقد اخلاقی به شمار میرود .

منتقد کتاب فروغ عدالت ،افزود: با مطالعه این اثر،می توان فهمید که این کتاب یک دلنوشته ویا رومان تاریخی نیست ،بلکه یک اثر تاریخ نگارانه وماندگاری است که ،با استفاده ازمنابع واسناد گوناگون وکنکاش در تاریخ به معرفی بخشی ازشخصیت وجودی حضرت علی (ع) پرداخته است

نعمتی خاطر نشان کرد:با مطالعه این کتاب به این نتیجه می رسیم که،عنوان عدالت در ابتدای کتاب یک  آرایه ادبی است ونویسندگان اثر تنها به ارائه گزارشی  کلی از وقایع اکتفا کرده و بدون اشاره به جزئیات  اتفاقات رخ داده  ، کتاب را تالیف کرده اند.

درادامه آیین نقد کتاب فروغ عدالت ،اکبرخرده چشم ازنویسندگان ومنتقدین برجسته کشور،طی سخنانی اظهارداشت: نوشتن درباره ائمه اطهارافتخاری است که ،نصیب هرکسی نمی شود وجای تبریک دارد به  نویسندگان کتاب فروغ عدالت که ادای دین کرده واین کتاب را درباره شخصیت یکی از ائمه  تالیف نموده اند .

خرده چشم  افزود:کتاب فروغ عدالت که به  زیور طبع  آراسته شده ، نقدهایی برآن وارد است که     هدف آن نقد، ایراد گرفتن  و ناراحت کردن  نویسندگان نبوده ،بلکه درجهت رفع اشکالات وخالق آثار  پرمحتواتر وارزنده تری در آینده ازاین نویسندگان ،بیان می شود.

وی تاکید کرد: این کتاب علی رغم  داشتن طرح جلد زیبا و نامی نیکو  و در شان حضرت علی (ع)،  دارای ویراستاری  ضعیفی است که ،کمتر مورد  دقت وتوجه قرار گرفته و درک مطالب پر محتوای  اثر را  برای خواننده مشکل  می نماید .

منتقد کتاب  فروغ عدالت ،بیان کرد:دراین کتاب عدالت حضرت امیرالمومنین درکنارسایر موارد شخصیتی آنحضرت به صورت جزئی اشاره شده وعلاوه برآن بهتر بود که مطالب  کتاب با یک  چالش آغاز می شد تا ،خواننده بدنبال یافتن پاسخی برای ان باشد و مطلب را بهتر درک نماید.

وی تصریح کرد:زیبنده تر بود که ،مولف به جای تاریخ نگاری درخلق این اثرمطالب را به گونه ای بیان می نمودند که ،  نسل امروز ما   که  به دنبال  یافتن پاسخهای  بیشمار از واقعایع و اتفاقات تاریخی هستند  ، اطلاعات کاملی ارائه می کردند.

خرده  چشم با اشاره به ویرایش ضعیف وعدم بکارگیری علائم نگارشی درمتن،گفت:مطالب کتاب باید به گونه ای نوشته می شد که جملات ابتدایی،خواننده را به سوی جملات بعدی هدایت نماید وعدم استفاده  از نثرصریح ،خواننده را دچار گمراهی می کند .

این منتقد ونویسنده اسلامشهری، با بیان اینکه حاشیه پردازی به مطالب مانع از درک سریع مطالب  از سوی خواننده می شود، تاکید کرد:زندگی حضرت رسول(ص) وامام علی (ع) نیازمند کالبدشکافی  ومعرفی بیشتردرجامعه است، با توجه به  اینکه دشمنان اسلام درتلاشند ،جوانان مار ا به بیراهه و گمراهی بکشانند باید مطالب ارائه شده در این گونه کتابها  به صورتی بیان  شود که ،پاسخگو ی سئوالات مخاطبین  باشد.

 

دوازدهمین نشست کتابخوان  کتابخانه ای در کتابخانه شهید مطهری اسلامشهر

همزمان با ایام الله دهه مبارک فجر، به همت جواهر مهدی پور مسئول کتابخانه، دوازدهمین نشست کتابخوان کتابخانه ای  با حضور تعدادی از اعضای کودک و نوجوان در کتابخانه عمومی شهید مطهری شهرستان اسلامشهر برگزار شد.

در ابتدای نشست مهدی پور به ارائه توضیحاتی درباره چگونگی برگزاری نشست های کتابخوان پرداخت، سپس 6 نفر از اعضاء به معرفی و اشتراک گذاری کتاب های خوانده شده خود پرداختند.

گفتنی است در این نشست کتاب «ترانه های نیایش» توسط جواهر مهدی پور؛ «دکتر معین» توسط زهرا نظرخانی؛ «آلبرت انیشتن» توسط نازنین زهرا رسول طائمه؛ «شازده کوچولو» توسط متین نظرخانی؛ «دفتر خاطرات بچه لاغر مردنی (حقیقت بدترکیب)» توسط نیاز قاسمی؛ «دفتر خاطرات بچه لاغر مردنی  ( مدرسه عهد بوق)» توسط محدثه سیلاخوری ارائه ومعرفی شد.

 

برگزاری مسابقه  نقاشی و رنگ آمیزی در کتابخانه عمومی استاد شهریار اسلامشهر

مرتضی ابراهیم پور مسئول کتابخانه استاد شهریار با اعلام این خبر گفت: به همت سحر فیضی و ملاحت کریمی کتابداران کتابخانه استاد شهریار مسابقه نقاشی ورنگ آمیزی با موضوع دهه فجر و انقلاب اسلامی ویژه دانش آموزان مقطع ابتدایی به طول 22متر برگزارشد.

 سحر فیضی و ملاحت کریمی کتابداران کتابخانه استاد شهریار هدف از برگزاری این مسابقه را  آشنایی کودکان با کتابخانه و گرایش به سمت کتاب و کتابخوانی عنوان کردند وافزودند: موضوع نقاشی با توجه به ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی بود تا نسل جدید با امام و انقلاب اسلامی بیشتر آشنا شوند.

ابراهیم پورمسئول کتابخانه در پایان گفت: هدف اصلی ما از برگزاری اینگونه برنامه ها آشنایی کودکان با محیط کتابخانه و کتاب می باشد و شناخت بیشتر انقلاب اسلامی و آرمان های آن می باشد.

گفتنی است در این مسابقه بیش از 30 نفر از دانش آموزان مدارس ابتدایی شهرک امام حسین(ع) اسلامشهر با شور و نشاط خاصی شرکت داشتند و در پایان  به نفرات برتر جوایزی اهداء شد.

 

یازدهمین نشست کتابخوان کتابخانه ای در کتابخانه عمومی شهید مصطفی خمینی اسلامشهر

 همزمان با ایام یوم الله دهه مبارک فجر ، به همت فاطمه پاشازاده مسئول کتابخانه وسمانه برارزاده کتابدار کتابخانه، یازدهمین نشست کتابخوان کتابخانه ای با حضور اعضای کتابخانه  مصطفی خمینی شهرستان اسلامشهر برگزار شد.

در ابتدای نشست پاشازاده مسئول کتابخانه به ارائه توضیحاتی درباره نحوه برگزاری نشست کتابخوان کتابخانه ای پرداخت در ادامه 6نفر به معرفی کتابهای خوانده شده خود پرداختند.

گفتنی است در این نشست کتابهای «خانواده موفق» نوشته زهرا رحیمی یگانه، توسط فاطمه پاشازاده؛ « لحظه‌های انقلاب» نوشته محمود گلابدره‌ای، توسط سمانه برارزاده؛ «انقلاب اسلامی ایران» نوشته هیات مولفان، توسط جمال لطفی، «سه شهید: گفت و گویی صریح با همسران سه شهید شاخص انقلاب» نوشته حمید داوودآبادی، توسط: نسرین اسدی، «تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات امام خمینی (س) در نجف» تالیف اکبر فلاحی، توسط زینب زرین، «سیره عملی امام خمینی (س ) در اداره امور کشور» نوشته  فرهاد درویشی سه تلانی، توسط : زهرا تقوی معرفی و ارائه شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: