کد خبر: 33483
تاریخ انتشار: شنبه, 12 اسفند 1396 - 14:05

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

تسکین دل‌های کوچک و لرزان با مرهمی از جنس کتاب

منبع : لیزنا
وقوع زلزله در غرب کشور که با تخریب تعدادی از کتابخانه‌های عمومی این مناطق نیز همراه بود، مانع از ارائه خدمات کتابخانه‌ای در این مناطق نشده است.
تسکین دل‌های کوچک و لرزان با مرهمی از جنس کتاب

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با گذشت بیش از ۳ ماه از وقوع زلزله در غرب کشور که با تحمیل خسارات جانی و مالی، باعث مختل شدن زندگی مردم در این مناطق شد، همچنان موج ارسال کمک‌های انسان دوستانه هموطنان از نقاط مختلف کشور به این مناطق ادامه دارد.

اما یکی از خدماتی که از همان روزهای ابتدایی وقوع زلزله، به دلیل آسیب‌پذیری کودکان و نوجوانان ارائه شد، برخی خدمات فرهنگی و مشخصا خدمات کتابخانه‌ای برای تسکین رنج و آلام کودکان زلزله‌زده، توسط کتابداران این مناطق بود؛ کتابدارانی که خود نیز از این بلای طبیعی خسارات بسیاری متحمل شده بودند.

معصومه اکبری، کتابدار بخش کودک کتابخانه تخریب شده رسالت در شهرستان سرپل ذهاب، می‌گوید: تا پیش از وقوع زلزله، برنامه‌های متنوع فرهنگی در مناسبت‌های مختلف به صورت مستمر در کتابخانه رسالت اجرا می‌شد، اما پس از تخریب کتابخانه دیگر جایی برای جمع شدن کودکان، به خصوص کودکان زخم خورده‌ای که بیش از پیش نیازمند این خدمات فرهنگی بودند، وجود نداشت.

وی رسیدگی به آسیب‌های روحی کودکان این منطقه را از نیازهای ضروری فعلی می‌داند و می‌گوید: من فرزندی کوچک دارم و همانقدر که برای آرامش فرزندم پس از زلزله تلاش کرده‌ام، به همان اندازه دغدغه آرامش و تسکین کودکان این منطقه را نیز داشته‌ام. همین موضوع باعث شد تا پس از گذشت چند روز از وقوع زلزله، با جمع کردن بچه‌ها در محله‌های مختلف و برگزاری برنامه‌های مختلفی چون قصه‌گویی، نقاشی، جمع‌خوانی و غیره، مرحمی بر زخم‌های دل کودکان و نوجوانان این محله‌ها بگذارم.

این کتابدار به کمک‌های صورت گرفته از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: برای ما بسیار جای دلگرمی بود که مسئولان نهاد در کمترین زمان پس از زلزله با ما تماس گرفتند، از ما دلجویی کردند و کانکس‌هایی برای اسکان ما کتابداران تهیه کردند. همچنین چند محموله نیز برای کودکان و نوجوان زلزله زده ارسال کردند که در این مناطق توزیع شد.

معصومه اکبری ادامه می‌دهد: پس از اینکه چند محموله ارسالی نهاد شامل لباس گرم، اسباب بازی، لوازم‌التحریر و کتاب در این مناطق توزیع شد، این پیشنهاد را به مسئولان استانی مطرح کردم که در صورت امکان می‌توان این هدایا را در طول اجرای برنامه‌هایی که برای کودکان و نوجوانان این مناطق تدارک دیده‌ایم، میان آنها توزیع کنیم که خوشبختانه آخرین محموله ارسالی نهاد در دهه فجر در اختیار ما قرار گرفت و در میان کودکان توزیع شد.

این کتابدار از مشکلات و سختی‌های رفت آمد به مناطق زلزله‌زده با داشتن فرزند کوچکش می‌گوید و ادامه می‌دهد: سختی‌های پیش رو برای اجرای برنامه‌ برای کودکان این مناطق، باعث شد پیشنهاد مشارکت در این حرکت را به دیگر همکارانم بدهم که خوشبختانه با استقبال آنها روبه‌رو شد، به خصوص خانم شهلا یوسف پور که همراهی خوبی با من داشتند. سرانجام پس از گذشت مدت کوتاهی با همراهی همکارانم، برنامه‌های ما برای کودکان نظم بیشتری به خود گرفت و تا امروز به صورت مستمر در مناطق مختلف در حال اجرا است.

وی برگزاری دورهمی با محوریت قصه‌گویی، نقاشی، بازی و سرگرمی، جمع‌خوانی، ساخت کاردستی، تهیه روزنامه دیواری، اجرای نمایش و برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان را از اقدامات صورت گرفته در این برنامه‌ها عنوان کرد که اغلب در کانکس تعبیه شده در مجاورت کتابخانه و یا در فضای باز برگزار می‌شد.

معصومه اکبری همچنین درباره میزان استقبال کودکان و نوجوانان از این برنامه‌ها می‌گوید: طبیعتا به دلیل شرایط خاص منطقه، ارائه چنین خدمات فرهنگی ضرورت مضاعفی پیدا می‌کند و علی رغم کمبود امکانات، استقبال کودکان از این برنامه‌ها نیز بسیار چشمگیر بوده است؛ چرا که بچه‌ها در این برهه حساس روحی با کوچک‌ترین هدیه خوشحال می‌شوند. والدین نیز از برگزاری این برنامه‌ها ابراز خرسندی می‌کردند؛ گرچه ممکن بود برخی والدین ابتدا به دلیل عدم آشنایی با کتابداران و خدمات کتابخانه‌ای، کودکان خود را با احتیاط در این برنامه‌ها مشارکت می‌دادند، اما رفته رفته اعتماد لازم ایجاد شد و با آرامش خاطر کودکان خود به جمع ما می‌آوردند.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: