کد خبر: 33545
تاریخ انتشار: سه شنبه, 15 اسفند 1396 - 12:01

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

کارگاه تخصصی قصه‌گویی گیلکی در گیلان برگزار شد

منبع : لیزنا
 نخستین دوره آموزشی چهارروزه و کارگاه تخصصی قصه‌گویی گیلکی با هدف ارتقای توانمندی کتابداران و کسب مهارت‌های قصه‌گویی به زبان گیلکی برگزار شد.
کارگاه تخصصی قصه‌گویی گیلکی در گیلان برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان، نخستین دوره آموزشی چهارروزه و کارگاه تخصصی قصه‌گویی گیلکی، ۷ اسفندماه با حضور ۲۵ تن از کتابداران کتابخانه‌های عمومی گیلان، با تدریس اساتید فرهنگ و ادب گیلکی در حال برگزاری است. این کارگاه چهارروزه به‌منظور ارتقای توانمندی کتابداران، کسب مهارت‌های قصه‌گویی به زبان گیلکی و انتقال این مهارت به دانش آموزان مدارس و اعضای کتابخانه‌ها برگزار می‌شود.

هادی نوری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با حضور در این کارگاه اظهار داشت: انسان باید در طول زندگی، ارزش‌ها و هنجارهای جامعه را فراگرفته و جامعه‌پذیر شود؛ این فرآیند از نهاد خانواده آغاز می‌شود. آموزش با فرآیند اجتماعی شدن مرتبط بوده و انسان‌ها در تمام دوران زندگی نیازمند آموزش هستند. امروز در عصر ارتباطات و جهانی‌شدن زندگی می‌کنیم؛ جهانی‌شدن شمشیری دو لبه است؛ از سویی وجود تکنولوژی‌های ارتباطی و اطلاعاتی ممکن است به اضمحلال فرهنگ‌های محلی بینجامد و از سوی دیگر در دل این فرآیند جهانی‌شدن امکان احیا و تقویت فرهنگ بومی وجود دارد. درواقع نحوه مواجهه و واکنش ما یعنی خودآگاهی یا عدم آگاهی اجتماعی در جهانی‌شدن تأثیرگذار است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان شبکه‌های اجتماعی را تکنولوژی ارتباطی با سرعت بالا دانست و اذعان کرد: باید از این تکنولوژی به‌منظور حفظ فرهنگ بومی استفاده کرد. در صورت نداشتن برنامه‌ریزی مناسب در این شرایط، نه‌تنها روند مثبتی نخواهیم داشت بلکه داشته‌های خود را نیز از دست می‌دهیم.

نوری در ادامه زبان را از ارکان وحدت ملی دانست و گفت: زبان، تمامی اقوام ایران اسلامی را کنار یکدیگر قرار می‌دهد؛ باید در کنار زبان ملی، زبان محلی خود را نیز حفظ کنیم. تقویت زبان فارسی نافی زبان‌های بومی و محلی نیست؛ شایسته است در فضای اداری از زبان ملی و در محیط خانواده و اجتماع از زبان گیلکی استفاده کنیم. متأسفانه در سالیان اخیر از توجه به زبان محلی و بومی خود غافل شدیم.

در این کارگاه آموزشی کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان با مباحثی همچون انواع قصه و تاریخچه آن، زبان، گویش و لهجه، موقعیت زبان گیلکی در عصر حاضر، متل‌های گیلکی، تعاریف و اصطلاحات کاربردی این زبان در قصه‌های گیلکی، فولکلورهای گیلکی آشنا شدند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: