کد خبر: 33743
تاریخ انتشار: سه شنبه, 22 اسفند 1396 - 10:13

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

شرکت مسئولان استان خراسان رضوی در کتابخانه گردی

منبع : لیزنا
جمعی از مسئولان استانداری خراسان رضوی و شهرداری مشهد مقدس در گفتگوهای جداگانه نظرات خود را در مورد کتاب و کتابخوانی و  روز ملی کتابخانه گردی بیان کردند.
شرکت مسئولان استان خراسان رضوی در کتابخانه گردی

به گزارش  لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، جمعی از مسئولان استانداری خراسان رضوی و شهرداری مشهد مقدس در گفتگوهای جداگانه نظرات خود را در مورد کتاب و کتابخوانی و روز ملی کتابخانه گردی بیان داشتند.

ارتقاء سرمایه‌های جامعه

حسینی مدیرکل دفتر اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: سرمایه فرهنگی که ذخیره دانایی یک جامعه است متناسب با میزان آگاهی و اطلاعات جامعه افزایش خواهد یافت که از این منظر نقش کتاب قابل ملاحظه است و نیز گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخانه می‌تواند بسترساز ارتقای جایگاه شخصیت های نمادین از جمله بزرگان تاریخ باشد و در حوزه سرمایه اجتماعی می‌تواند در گسترش مشارکت های اجتماعی و اعتماد اجتماعی نقش بسزایی داشته باشد.

حسینی ادامه داد: سرمایه اقتصادی هم مرتبط با فرهنگ مطالعه است که می تواند بسترساز یک اقتصاد پویا در جامعه باشد و حتی در بحث باورهای دینی هم مطالعه جایگاه بسیار ارزشمندی دارد .

وی در  پایان گفت این رفتار های نمادین می تواند موجب ارتقاء این جایگاه در جامعه باشدکه باید تلاش شود گروه‌های مرجع همچون هنرمندان و فرهیختگان جامعه نیز در جهت ایجاد یک هم افزایی اجتماعی بهتر در کنار مسئولین در چنین پویش های حضور داشته باشند.

ملت‌ها برای پیشرفت باید تاریخ را مطالعه کنند نه تجربه

امیر شهلا، عضو شورای اسلامی شهر مشهد همزمان با روز کتابخانه گردی و با حضور در کتابخانه شریعتی مشهد گفت: پاسخ دهی به نیاز مخاطبان و فرار نکردن از نیازهای فرهنگی و معنوی مخاطبین اولین و مهمترین عامل برای علاقه مند کردن مخاطبان به کتابخوانی است. همسان سازی کتاب با نیازهای مخاطب را یکی از نکات قابل توجه در این حوزه دانست که موجب دور افتادگی مخاطب خواهد شد و مخاطب مجبور است نیاز خود را از طریق شبکه‌های مجازی و رسانه‌ها ،کتابخانه های بزرگ دنیا یا سایر مراجع  دنبال کنند و کمتر به کتابخانه‌ها مراجعه کنند.

وی افزود: امروز در سطح کشور ما کارکرد کتابخانه ها تنزل پیدا کرده است و بیشتر به قرائت خانه تبدیل شده است و این امر به دلیل عدم فراهم کردن خوراک مناسب برای مخاطبان در حوزه کتاب است که موجب  کاهش سطح مطالعه می شود.

 شهلا در ادامه گفت: سلیقه مردم از نوع نگاه شان به مقوله های اجتماعی و فرهنگی و سیاسی قابل احصا و بازشناسی است. مهم این است که ما بتوانیم این سلیقه را پوشش دهیم و خود را همراه و همساز آن کنیم.

اینکه ما به عنوان جزیره ای جدا افتاده از نیازهای مردم حرکت می کنیم  نشان می دهد که نتوانستیم به نیازهای مردم در حوزه کتاب و کتابخانه پاسخ دهیم.

 وی با بیان این نکته که ملت‌ها باید تاریخ را تجربه کنند یا باید تاریخ را مطالعه کنند و خوشا به حال ملت هایی که  این هزینه را نپردازند و از تجربه دیگر ملت ها و اقوام و تاریخ ها استفاده کند، گفت: پایین بودن سرانه مطالعه در کشور موجب می شود بسیاری از راه هایی که سایر کشور ها رفته اند  را مجدد تجربه کنیم و از سوی دیگر خزانه ملی یارای پرداخت این هزینه های گزاف تاریخی را  ندارد، ما باید از تجربه دیگران استفاده کنیم و درس بگیریم.

نام گذاری این روزها برای کتابخوانی تذکری برای مسئولین است

هادی بختیاری، معاون فرهنگی شهرداری مشهد با حضور در جمع علاقه‌مندان و دوستداران کتاب در کتابخانه دکتر شریعتی مشهد، نامگذاری این روز به عنوان روز کتابخانه گردی را تذکری برای مسئولین دانست و نیز از تلاش هایی که خادمان فرهنگی در حوزه کتاب و کتابخوانی انجام می دهند تقدیر و تشکر کرد.

وی گفت  این روزها هم جنبه تقدیر و تشکر از این دوستان را دارد و هم برای مسئولین یادآوری در جهت کمک و رفع مشکلات این حوزه است امید است این پویش ها ثمرات مثبتی در اعتلای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه داشته باشد.

آگاهی و توانایی با مطالعه حاصل می شود

کمالیان نسب، امام جماعت فرهنگسرای رسالت مشهد مقدس گفت: همه ما خواستار زندگی خوب و با نشاط هستیم این امر میسر نخواهد شد مگر در سایه آگاهی و توانایی که آگاهی با مطالعه حاصل می شود و توانایی با مشورت صورت می گیرد.

وی افزود استفاده از چهره های محبوب مانند اساتید حوزه و دانشگاه، هنرمندان، نویسندگان و بازیگران در این گونه جنبش ها می تواند موجب مقبولیت این فعالیت ها گردد.

یار مهربان را به حاشیه شهرها هم ببریم

یوسفی، مدیر مرکز فرهنگی اجتماعی رسالت گفت با توجه به اینکه سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد متولی انجام امور فرهنگی و اجتماعی در مناطق شهری به ویژه حاشیه شهر است در خصوص بحث کتاب و کتابخوانی هم طرح یار مهربان را با کمک همیاران کتاب و سرگروه های حلقه‌های صالحین بسیج  اجرا می کند و با راه‌اندازی کتابخانه‌ای در این مرکز توانسته است تا حدودی نیازهای نوجوانان و جوانان علاقه مند به مطالعه را مرتفع سازد اما با توجه به اینکه مناطق حاشیه شهر بیشتر به حمایت و توجه مسئولین  نیازمندند و رواج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی می توانند با افزایش سطح آگاهی افراد زمینه‌های معضلات و آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهد از مسئولین تقاضا دارم اهمیت بیشتری به مراکز فرهنگی و اجتماعی در حاشیه شهر  صورت گیرد تا بتوانیم با تمام توان به استمرار این گونه فعالیت ها کمک کنیم.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: