کد خبر: 33801
تاریخ انتشار: یکشنبه, 27 اسفند 1396 - 12:24

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

همایش بزرگ خیرین کتابخانه ساز در استان سمنان برگزار می شود

منبع : لیزنا
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی سمنان در دیدار با سرپرست و کارکنان روزنامه پیام سمنان، از برگزاری همایش بزرگ خیرین کتابخانه‌ساز استان سمنان در سال آینده خبر داد.
همایش بزرگ خیرین کتابخانه ساز در استان سمنان برگزار می شود

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی سمنان، نورعلی غلامحسین نیا سماکوش مدیرکل کتابخانه‌های عمومی سمنان در دیدار با سرپرست و کارکنان روزنامه پیام سمنان با تأکید بر اهمیت کتاب به عنوان یکی از راه‌های رشد فکری و بصیرت، بیان داشت: ارزش کتاب، حتی با وجود اقبال و گسترش فعالیت‌ در فضاهای مجازی همچنان پابرجاست.

وی با اشاره به اینکه یکی از راه‌های مهم توسعه فرهنگی اهمیت دادن به مساله کتاب و کتاب‌خوانی و ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه به ویژه در میان جوانان و نوجوانان است، افزود: میزان تولید و مصرف اطلاعات و کالاهای فرهنگی در جامعه، یکی از شاخص‌های مهم توسعه‌یافتگی در هر جامعه محسوب می‌شود.

سماکوش در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اهمیت نقش مطبوعات و رسانه‌ها در توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی گفت: برگزاری برنامه‌های فرهنگی در توسعه و ارتقای مطالعه بسیار تاثیرگذار است.

وی با اشاره به تفاوت‌های مطالعه و کتاب‌خواندن، تصریح کرد: مطالعه تنها محدود به خواندن کتاب نیست، بلکه مطالعه روزنامه‌ها، مجلات و مواردی از این دست را نیز شامل می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی سمنان ضمن پیشنهاد اختصاص ستون‌های ویژه معرفی آثار نویسندنگان بومی در نشریات استانی، خاطرنشان کرد:  برگزاری برنامه‌های فرهنگی شامل نقد کتاب، نشست کتاب‌خوان، رونمایی کتاب و برگزاری مسابقات فرهنگی می‌تواند در ترویج فرهنگ مطالعه مؤثر باشد.

وی با تأکید بر اینکه ترویج فرهنگ مطالعه باید به یک دغدغه همگانی تبدیل شود، بیان داشت: نهادینه کردن فرهنگ مطالعه نیاز به برنامه‌ریزی دارد و باید همه مسئولان، مردم به ویژه نهادهای فرهنگی کمک کنند.

سماکوش همچنین از برگزاری همایش خیرین کتابخانه‌ساز استان سمنان در خردادماه سال آینده خبر داد و گفت: خیرین در سراسر کشور و از جمله استان سمنان منشاء خدمات شایانی در این حوزه بودند اما با وجود ظرفیت بالای کتابخانه‌های عمومی کمتر از این ظرفیت استفاده شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی سمنان با اشاره به هزینه بالای احداث کتابخانه‌های استاندارد ادامه داد: باتوجه به هزینه بالای ساخت و ساز نیازمند جذب کمک‌های مردمی و خیرین کتابخانه‌ساز هستیم.

وی اضافه کرد: اگر فرهنگ ساخت کتابخانه‌های عمومی از سوی خیرین فراگیر شود بسیاری از مشکلات ما در حوزه فضای کتابخانه‌ای مرتفع خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی سمنان با اشاره به راه‌اندازی انجمن‌های مختلف کتابخانه‌های عمومی در سراسر استان تصریح کرد: تاکنون چهار انجمن خیرین کتابخانه‌ساز در استان سمنان راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به استقبال مردم سمنان در اهدای کتاب به کتابخانه‌های عمومی این استان افزود: تنها در یک سال گذشته بیش از ۳۱۰ هزار نسخه کتاب از سوی هم‌استانی‌ها به کتابخانه‌های عمومی استان اهداء شده است.

سماکوش اظهار کرد: برای نخستین بار دوره‌های آموزشی کتابداران و همکاران در استان سمنان برگزار شد و در سال آینده نیز دوره‌های تخصصی برگزار می‌شود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: