کد خبر: 33804
تاریخ انتشار: یکشنبه, 27 اسفند 1396 - 12:41

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

بیست و چهارمین نشست ملی کتاب‌خوان «شعر» در یزد برگزار شد

منبع : لیزنا
بیست و چهارمین نشست ملی «کتاب‌خوان شعر» با حضور استاندار یزد، جمعی از اهالی فرهنگ و ادب، مسئولان استانی و ۵ تن از شاعران برجسته یزد برگزار شد.
بیست و چهارمین نشست ملی کتاب‌خوان «شعر» در یزد برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد، بیست و چهارمین نشست ملی «کتاب‌خوان شعر» روز چهارشنبه بیست و سوم اسفند با همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد و مؤسسه فرهنگی «شهرستان ادب» و با حضور محمود زمانی قمی، استاندار یزد، جمعی از اهالی فرهنگ و ادب، مسئولان استانی و ۵ تن از شاعران برجسته یزد برگزار شد.

 

استاندار یزد: بالاترین موهبت الهی پس از خلقت، نعمت خواندن و نوشتن است

استاندار یزد در این نشست با بیان اینکه مهم‌ترین نعمتی که خداوند متعال پس از خلقت بشر در قرآن کریم به آن تصریح دارد، نعمت خواندن و نوشتن و علم‌آموزی است، بیان داشت: اگر نعمتی بالاترین از آموختن و نوشتن بود خداوند متعال پس از اشاره به خلقت آدم آن را ذکر می‌کرد، ولی می‌بینیم که توصیه به خواندن و نوشتن جزو دستورات نخستین دین مبین اسلام و قرآن کریم است.

زمانی قمی افزود: هیچ رخداد و واقعه عظیمی بدون مدد گرفتن از ابزار هنر حفظ و ثبت نمی‌شود و در میان شاخه‌های متعدد هنری، زبان شعر گویاترین و تأثیرگذارترین زبان است.

وی ادامه داد: هدف غایی هنر و فرهنگ، انتقال تمدن و تاریخ پرافتخار این کشور به نسل‌های بعدی است و بدون شک اگر در این عرصه، هنر شعر و شاعری بروز جدی نداشت، امکان انتقال این تاریخ کهن نیز فراهم نبود.

استاندار یزد در پایان سخنان خود، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع اهالی کتاب و مطالعه، از دست‌اندرکاران برگزاری بیست و چهارمین نشست ملی کتاب‌خوان شعر کشور قدردانی کرد.

 

عرفان‌پور: شعر انقلاب اسلامی، هنری آرمانی، پاک و ارزشی است

در ادامه این نشست، میلاد عرفان‌پور، شاعر برجسته کشوری و میهمان ویژه نشست کتاب‌خوان شعر استان در سخنانی شعر انقلاب اسلامی را شعری آرمانی، پاک و ارزشی معرفی و عنوان کرد: شعر انقلاب لزوماً به رخداد عظیم پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ نپرداخته است، بلکه ارزش‌ها و آرمان‌های اصیل این انقلاب الهی را فریاد می‌زند.

وی در ادامه سخنان خود به معرفی کتاب «رجعت سرخ ستاره» از استاد علی معلم دامغانی، شاعر برجسته و باکسوت کشور پرداخت و گفت:‌ استاد علی معلم، کسوت بلندی در شعر انقلاب اسلامی دارد و در آثار وی ردپایی از اشعار بلند پیشینیان ادب این کشور همچون فردوسی، بیدل و خاقانی دیده می‌شود، ولی با این وجود زبان شعری معلم، زبان خاص خودش است و به هیچ‌کس شبیه نیست.

عرفان‌پور با اشاره به نوآوری بدیع استاد علی معلم در خلق قالب شعری غزل – مثنوی، گفت: این قالب شعری را استاد معلم خلق کرده و به جامعه شعری پیشنهاد داده است که شاگردان وی نیز به کمال در این حوزه وارد شده و آثار ارزشمندی خلق کرده‌اند.

 

معرفی ۵ کتاب برگزیده در حضور شعر آیینی

غلامرضا محمدی متخلص به کویر، شاعر یزدی و مشاور فرهنگی استاندار ، کتاب «شعر آیینی و تأثیر انقلاب اسلامی بر آن» نوشته زهرا محدثی خراسانی را معرفی کرد.

وی با بیان اینکه شعر، زایش اندیشه و احساس و تخیل شاعر است، اظهار داشت: در کتاب حاضر انواع شعر آیینی معرفی و خصوصیات هر دسته از این اشعار بیان شده است.

محمدی افزود: به عقیده نویسنده، شعر ماورایی و توحیدی، شعر آزادگی و تعلیمی و شعر ولایی، جزو دسته‌بندی‌های اصلی شعر آیینی محسوب می‌شود و این حوزه شعری، بازتابی حقیقی از هویت اسلامی است.

سیدمحمود الهام‌بخش، از اساتید برجسته دانشکده ادبیات دانشگاه یزد نیز در در این نشست به معرفی اثری از عبدالحمید ضیایی با عنوان «کتابِ تردید» پرداخت.

وی در معرفی این کتاب و پدیدآورنده آن بیان داشت: دکتر ضیایی یکی از شاعران غزل‌سرای انقلابی است و جزو نسلی از شاعران است که این حوزه شعری را با آثار ارزشمند خود زنده نگه داشته است و کتاب تردید که اثری درخشان از وی است، غزلیاتی جذاب از این شاعر آیینی را در خود جای داده است.

«نامه‌های کوفی» اثر سعید بیابانکی، عنوان کتابی بود که احمدرضا قدیریان از شاعران برجسته استان و مدرس دانشگاه به حاضران در نشست کتاب‌خوان شعر استان معرفی کرد.

وی در خصوص کتاب برگزیده خود گفت: نامه‌های کوفی در سه بخش تنظیم شده است که بخش نخست آن شامل ۷ غزل آیینی با موضوع انتظار و حادثه عظیم عاشورا است.

قدیریان خاطرنشان کرد: بخش دوم این کتاب نیز مشتمل بر ۲۷ غزل و چهارپاره است که مضمونی عاشورایی دارد و در بسیاری از اشعار آن اعتراضی اجتماعی به وجود انحراف از حقیقت عاشورا به چشم می‌خورد.

عالیه مهرابی از شاعران برجسته کشور و استان و مدرس دانشگاه، به معرفی کتاب «رودخوانی» اثر محمدمهدی سیار پرداخت.

وی که اجرای نشست کتاب‌خوان شعر استان را نیز بر عهده داشت، ضمن معرفی چند اثر ارزشمند سیار به حاضران، این شاعر جوان و توانمند را نمونه‌ای از شاعران خوش‌ذوق و صاحب ایده و قریحه لطیف شعری دانست که مورد توجه ویژه مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است.

کتاب «از هنر تا حرم» عنوان آخرین کتابی بود که در نشست کتاب‌خوان شعر استان یزد معرفی شد. این کتاب را محمدمهدی باقری، شاعر جوان یزد معرفی کرد.

وی این کتاب را اثری دانست که الفاظ و آرایه‌های ادبی و شعری به دقت و کمال در آن رعایت شده و نشان دهنده توانمندی شاعران جوان و آینده‌دار استان یزد است.

رقیه دوست فاطمی‌ها مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد نیز در این نشست، حضور استاندار یزد، مسئولان، اهالی فرهنگ و ادب استان و جمعی از دانش‌آموزان و مربیان آموزشگاه دخترانه اویسی یزد را گرامی داشت و گفت: نشست‌های کتاب‌خوان به منظور به اشتراک‌گذاری تجربیات مطالعاتی فرهیختگان و اهالی کتاب و مطالعه برگزار می‌شود و نشست حاضر نیز بهانه‌ای شد تا جمعی از استادان ادب، به معرفی کتاب‌های مفید و برگزیده خود در حوزه شعر بپردازند.

گفتنی است در پایان بیست و چهارمین نشست ملی «کتاب‌خوان شعر» کشور که با همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد و مؤسسه فرهنگی «شهرستان ادب» برگزار شد، به ارائه دهندگان معرفی کتاب لوح سپاس و یادمان نشست تقدیم شد. در این نشست همچنین کارت عضویت سراسری کتابخانه‌های ‌عمومی استان به زمانی قمی، استاندار یزد اهدا شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: