کد خبر: 34651
تاریخ انتشار: سه شنبه, 01 خرداد 1397 - 12:11

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

از سوی نهاد کتابخانه های عمومی

کتاب های طرح کتاب‌خوان خرداد ۱۳۹۷ معرفی شد

منبع : لیزنا
 کتاب‌های «نشان سرخ دلیری»، «باغ خرمالو»، «یک سیب شیرین» و «صد و ده داستان دوران جوانی امیرالمومنین امام علی(ع)» در قالب طرح کتاب‌خوان خرداد ماه ۱۳۹۷ برای علاقه‌مندان به کتابخوانی معرفی شد.
کتاب های طرح کتاب‌خوان خرداد ۱۳۹۷ معرفی شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، طرح کتاب‌خوان خرداماه ۱۳۹۷ با معرفی ۴ «نشان سرخ دلیری» نوشته استیفن کرین و ترجمه غفور آلبا از انتشارات امیرکبیر، «باغ خرمالو» نوشته هادی حکیمیان از انتشارات شهرستان ادب، «یک سیب شیرین» نوشته غلامرضا بکتاش از انتشارات سوره مهر و «صد و ده  داستان دوران جوانی امیرالمومنین امام علی(ع)» گ‍ردآوری‌ شده توسط دف‍ت‍ر م‍ش‍اور رئ‍ی‍س‌ س‍ازم‍ان‌ ص‍دا و س‍ی‍م‍ا از انتشارات سروش در ام‍ور ج‍وان‍ان‌ به علاقه‌مندان مطالعه و کتابخوانی معرفی شد.

 

 ۱۱۰ داستان دوران جوانی امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام

گردآور:  دفتر مشاور رئیس سازمان صدا و سیما در امور جوانان

نـاشـر: انتشارات سروش

تعداد صفحات: ۱۳۶

«۱۱۰داستان دوران جوانی امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام» از بهترین منابعی است که می‌تواند الگویی شایسته از زندگی سراسر برکت جوانمردترین جوان تاریخ را به جوانان ما ارائه دهد؛ الگوی کاملی که از نوجوانی تا شهادتش در بیست‌ویکمین روز از ماه رمضان سال ۴۰ هـ.ق، همواره راه راستی را در پیش گرفت؛ الگویی که دقیق‌ترین میزان سنجش اعمال انسان با عمل صالح است و تأسی از او و فرزندانش، افتخارآمیزترین پیروی در طول تاریخ بشر را رقم می‌زند.

این کتاب در قالب ۱۱۰ داستان کوتاه و واقعی، بخش‌هایی از زندگی امیر مؤمنان را در ۷ فصل با عنوان‌های «علی در دوران کودکی و نوجوانی»، «علی در مکتب تعلیم و تربیت»، «علی در محراب دعا و عبادت»، «علی در میدان جنگ و شجاعت»، «علی بر قلّه‌های اخلاق و فضیلت»، «علی در موضع ارشاد و هدایت» و «علی در عرصۀ کار و خدمت» ارائه می‌دهد.

حُسن گزینش حکایات و بهره‌گیری از منابع و مستندات تاریخی در نقل روایات از ویژگی‌هایی ممتازی است که این اثر دینی‌آموزشی را برای خواننده مطلوب‌تر می‌سازد

برای خواندن این کتاب ارزشمند از طرح ملّی «کتاب‌خوان خردادماه» می‌توانید به کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور مراجعه کنید.

 

 باغ خرمالو

نویسنده: هادی حکیمیان

نـاشـر: شهرستان ادب

تعداد صفحات: ۱۸۴

هادی حکیمیان در «باغ خرمالو» روایتی جذّاب و خواندنی از تاریخ معاصر ایران سربلند ارائه می‌دهد و در قالب یک رمان تاریخی با نوجوانان ارتباط برقرار می‌کند.

این اثرِ برگزیدۀ نهمین دورۀ جایزۀ داستان انقلاب اسلامی، به‌خوبی و با بهره‌گیری از شناخت نویسنده از تاریخ معاصر کشور عزیزمان، نوجوانان را با فضای حاکم بر کشور در دورۀ پهلوی اوّل آشنا می‌کند و با نقل روایات دقیق تاریخی از بی‌توجّهی ظالمانۀ سلطنت ۵۴ سالۀ پهلوی بر ایران پرده‌ برمی‌دارد. پادشاهی که در اوج وجود مشکلات و نابرابری‌های فرهنگی و اجتماعی در کشورش با امید بستن به استعمار جهانی، مردمی با فرهنگی غنّی و ریشه‌دار را به غرب‌زدگی و کشف حجاب سوق داد و دست‌نشاندگانش را در شهرها و روستاهای مختلف به کشیدن چادر و روسری از سرزنان نجیب کشورش واداشت.

شخصیت‌های اصلی باغ خرمالو، دو پسر نوجوان با روحیه‌ای متفاوت هستند که هم‌زمان برای احقاق حق شان در دوران سیطرۀ دودمان پهلوی تلاش می‌کنند و همراه «ننه کردی» یکی از شخصیت‌های مؤثر داستان به شهر تاریخی یزد می‌روند و درنهایت در فرمانداری شهر با رضاشاه که روزهای آخر سلطنتش را می‌گذراند روبه‌رو می‌شوند و در این مواجهه اتفاقات خواندنی و عبرت‌آموزی رخ می‌دهد که سال‌ها بعد آن‌ها را برای کودکان روستای محل تولدشان روایت می‌کنند.

با ما همراه شوید و برای سفر به «باغ خرمالو» به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور مراجعه کنید و سراغ بستۀ «کتاب‌خوان خردادماه» را از کتابداران بگیرید.

 

 نشان سرخ دلیری

نویسنده: استیفن کرین، مترجم: غفور آلبا

نـاشـر: امیرکبیر

تعداد صفحات: ۲۳۰

«نشان سرخ دلیری» شاهکار استیفن کرین (۱۸۷۱-۱۹۰۰) شاعر و نویسندۀ آمریکایی است که بسیاری اعتقاد دارند بدون خواندن این اثر که کلاسیک‌ بستۀ مطالعاتی ادبیات جنگ جهان، یک گمشدۀ آشکار دارد.

ماجرا از این قرار است که در یک صبح سرد مه‌آلود، هنگی از سربازان جوان شمالی در انتظار آغاز جنگ در جوش‌وخروش‌اند، گویی شوق، انتظار و اضطراب و ناباوری در کنار یکدیگر در قلب تک‌تک این سربازان جوان تازه‌نفس ریشه کرده است. هم منتظر جنگ‌اند و هم باور نمی‌کنند در دل واقعۀ بزرگ جنگ قرار گرفته‌اند؛ اما سرباز جوانی به نام «هنری فلمینگ» حالی متفاوت و خاص دارد؛ او هنوز مطمئن نیست که جنگی رخ می‌دهد و با خوش‌بینی، انسان‌ها را متمدّن‌تر از این می‌داند که به چنین خشونتی روی آورند و حتّی اگر جنگی رخ دهد، هنری جوان شک دارد که در این جنگ مشارکت فعّال داشته باشد؛ ممکن است هنری فرار را بر قرار ترجیح دهد و با جان شیرینش از این مهلکه فرار کند و دیگران را بگذارد تا بمانند و برای او و حفظ کشورشان مبارزه کنند.

این شاهکار بزرگ ادبی قرن بیستم، نخستین رمان ادبیات جنگ است که از منظر روان‌شناسی جنگ‌های داخلی آمریکا را بررسی می‌کند و تلاش دارد، توصیفی نزدیک به حقیقت از جنگ و روحیۀ سربازان برای مخاطبان ترسیم کند.

اگر می‌خواهید ماجرای نبرد دلیرانۀ هنری جوان و هم‌رزمانش در عبور از بن‌بست ترس و شکست را بخوانید و با آن‌ها از ورای کلمات ملاقات کنید و معجزۀ نیروی جوانی و توان عزّت نفس را در عبور انسان‌ها از بحران‌ها تجربه کنید با «کتاب‌خوان خردادماه» همراه شوید و به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور مراجعه کنید.

 

یک سیب شیرین

شاعر: غلامرضا بکتاش

نـاشـر: سورۀ مهر

تعداد صفحات: ۲۳۰

شعرخوانی یکی از مؤثرترین روش‌های آموزش مفاهیم، کلمات و زبان به کودکان است که می‌توان از این روش به‌عنوان ابزاری مناسب و نشاط‌بخش در کنار سایر شیوه‌های تربیتی و آموزشی بهره جست.

شعر کودک، علاوه بر اینکه باید جنبۀ سرگرمی و نشاط‌بخشی داشته باشند، لازم است با گروه سنّی، نیازهای عاطفی و وضعیت فرهنگی و اجتماعی محیطی که کودک در آن رشد می‌کند، متناسب و هم‌خوان باشد.

«یک سیب شیرین» مجموعۀ اشعار غلامرضا بکتاش برای کودکان گروه سنّی «الف» و «ب» است که در قالب ۱۳ قطعه شعر کودکانه منتشر شده است؛ اشعاری که با خواندن هر یک، لبخند بر لبان کودکان و والدین شان می‌شکفد. این شعرها دارای نکات آموزشی ارزنده‌ای با موضوع عشق به پدر و مادر و خانواده، دوستی و مهرورزی و ترسیم دنیای کودکانه هستند.

«یک سیب شیرین» مهمان سفرۀ باصفای «کتاب‌خوان خردادماه» است که می‌توانید آن را از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور بخواهید.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: