کد خبر: 36218
تاریخ انتشار: سه شنبه, 16 مرداد 1397 - 10:34

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

اجرای رف‌خوانی در کتابخانه‌های عمومی استان همدان

منبع : لیزنا
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان از آغاز عملیات رف‌خوانی در کتابخانه‌های عمومی همدان خبر داد.
اجرای رف‌خوانی در کتابخانه‌های عمومی استان همدان

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عموی استان همدان، عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان از آغاز عملیات رف‌خوانی در کتابخانه‌های عمومی همدان خبر داد و اظهار کرد: این اقدام در مردادماه انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه رف‌خوانی اساس پویایی و روزآمدی منابع موجود در کتابخانه‌ها است، گفت: عملیات وجین و رف‌خوانی در تمام کتابخانه‌های عمومی استان همدان اجرا می‌شود.

 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان خاطرنشان کرد: رف‌خوانی عملیات بررسی منابع کتابخانه‌های عمومی است که هر سال به منظور اطلاع از وضعیت کتاب‌های موجود، تعیین نیازهای اطلاعاتی و منظم‌سازی قفسه‌ها در کتابخانه‌های عمومی انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه عملیات رف‌خوانی و وجین کتابخانه‌ها باعث به‌روزرسانی منابع کتابخانه‌ای می‌شود، افزود: اطمینان کاربر به سیستم‌های اطلاعاتی کتابخانه بسیار مهم است؛ برای همین منظور باید تلاش کرد تا اطلاعات پایگاه‌های منابع همواره به روز و دارای کمترین خطا باشد.

 زارعی بیان کرد: در عملیات وجین کتاب‌های فرسوده، کتاب‌هایی که محتوای اطلاعاتی آن‌ها قدیمی شده، کتاب‌هایی بدون مخاطب و غیره جمع‌آوری و از مجموعه کتابخانه خارج و یا با منابع جدید جایگزین می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه کارشناسان امور کتابخانه‌ها با اشراف کامل بر روند اجرای عملیات رف‌خوانی از کتابداران در انجام سریع و دقیق رف خوانی حمایت خواهند کرد، از کتابداران خواست تا نواقص و مشکلات احتمالی در جریان انجام عملیات رف‌خوانی و یا وجین  را به منظور بررسی به اداره‌ کل گزارش کنند.

 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان با بیان اینکه انتقال اطلاعات و تجربیات کتابداران در زمینه رف‌خوانی منجر به بهبود روند کار خواهد شد، خاطرنشان کرد: مهلت انجام رف‌خوانی برای کتابخانه‌ها مشخص شده ولی این نکته نباید بر انجام باکیفیت و دقیق آن اثر منفی بگذارد.

وی با اشاره به ضرورت نظم و انضباط در انجام فعالیت‌ها، گفت: کتابخانه‌های عمومی به عنوان پایگاه‌های تخصصی علمی و فرهنگی باید همواره خدمت‌رسانی مطلوب به مخاطبان را سرلوحه کار خود قرار داده و سعی کنند تا با کسب آگاهی از نیازهای اطلاعاتی جامعه در انجام این مهم موفق باشند.

 زارعی در ادامه از تلاش‌ عوامل اجرایی هشتمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی تقدیر کرد و افزود: عملکرد کتابداران در برگزاری باشکوه جشنواره مشهود و قابل تجلیل است.

وی فعالیت کتابداران را در راستای ترویج فرهنگ منور رضوی ستودنی دانست و گفت: عوامل اجرایی جشنواره همواره برنامه‌ها را با خلوص نیت برگزار کرده و آن را به عنوان خدمتی در آستان مقدس حضرت علی ابن موسی الرضا(علیه السلام) می‌دانند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: