کد خبر: 37480
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 19 مهر 1397 - 23:30

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

دیدار نوش‌آفرین انصاری با اعضا و مسئولان کتابخانه عمومی قاضی بیضاوی

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس
دیدار صمیمی نوش آفرین انصاری و مهدی محقق با اعضا و مسئولان کتابخانه عمومی قاضی بیضاوی در شهر بیضا استان فارس صورت گرفت.
دیدار نوش‌آفرین انصاری با اعضا و مسئولان کتابخانه عمومی قاضی بیضاوی

 

به گزارش لیزنا، روز چهارشنبه 18 مهرماه دکتر نوش آفرین انصاری، دبیر شورای کتاب کودک و استاد مهدی محققق، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و مدیر مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه تهران به دعوت کتابخانه عمومی قاضی بیضاوی در جمع دوستدار کتاب شهر بیضا حضور یافتند. این نشست با حضور روح الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس؛ مهدی ظهرابی، معاون امور کتابخانه ها و همکاری های این اداره کل؛ حجت الاسلام محمدجواد درویشی، امام جمعه شهر بیضا و جمعی از مسئولان و علاقه مندان کتاب شهر بیضا همراه بود.

دکتر نوش آفرین انصاری در این دیدار ضمن قدردانی از خدمات کتابخانه عمومی قاضی بیضاوی، گفت: بسیار خوشحالم وقتی که می بینم دانشجویانم به زادگاه خود برمی گردند و تصمیم می گیرند برای ترویج فرهنگ کتابخوانی و رسالتی که به عنوان دانش آموختگان کتابداری بر دوش خود دارند، در شهر یا روستای خود گام بردارند.

دبیر شورای کتاب کودک ایران با تأکید بر اینکه سن کتاب بسیار مهم است، در بحث کتابخوانی چیزی که خطرآفرین است، کندی رسیدن کتاب ها به کتابخانه های عمومی و جامعه است؛ زیرا کتاب های تازه چاپ شده گاهی با سه یا چهار  سال تأخیر به کتابخانه های عمومی می رسد؛ در حالیکه کتاب های خوب و با کیفیت باید با فاصله چهار ماه به دست مخاطب جامعه در کتابخانه ها برسد.

این استاد برجسته علم کتابداری در ادامه با بیان اینکه یک کتابخانه تنها به صرف وجود کتاب هاب خوب، فعال نمی شود، گفت: کتابدار علاقه مند، جامعه مشتاق برای کتابخوانی و وجود مجموعه کتاب های خوب، سه ضلع فعال شدن یک کتابخانه است.

وی  ضمن اهدای یک دوره کامل آثار توران میرهادی به کتابخانه عمومی قاضی بیضاوی، گفت: شورای کتاب کودک که توسط توران میرهادی بنیان گذاشته شد، پس از فوت این شخصیت برجسته، مجموعه آثار این وی را در 11جلد چاپ و منتشر کرده که این کتاب از بهترین آثار در حوزه تربیت و آموزش است. امیدوارم که همه دوستان این کتاب را از کتابخانه امانت گرفته  و مطالعه کنند.

انصاری در ادامه مهدی محقق را از مهم ترین پایه های حفظ زبان و ادبیات فارسی دانست و گفت: دکتر محقق از پایه گذاران انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی است که این انجمن با تلاش های نیم قرن ایشان تداوم یافته است. در حال حاضر نیز سیزدهمین همایش بین المللی این انجمن در شهر شیراز در حال برگزاری است که خوشبختانه با سالروز گرامیداشت حافظ شیرازی همزمان شده است.

استاد مهدی محقق نیز در این دیدار با اشاره به معنای واژه بیضا و نام این شهر، گفت: بیضا کلمه ای عربی به معنای سفید و درخشان است که در نهج البلاغه نیز از آن نام برده شده است.

بنیان‌گذار دایره المعارف تشیع در ادامه به برخی تألیفات خود در حوزه قرآن و فلسفه اشاره کرد و گفت: کتاب «وجوه قرآن»  باموضوع تشریح معانی مختلف لغات قرآن و کتاب «لسان التنذیل» درخصوص معنی لغات دشوار قرآن با ضمیمه فرهنگ الفبای در انتهای کتاب از جمله این کتاب هاست.

محقق همچنین به کتاب شرح منظومه ملاهادی سبزواری اشاره کرد و گفت: شرح منظومه حکمت، ملاهادی سبزواری، بخش امور عامه و جوهر و عرض، با مقدمه فارسی و انگلیسی و فرهنگ اصطلاحات فلسفی باهمکاری توشی هیکو ایزوتسو، زبان‌شناس، قرآن‌پژوه، اسلام‌شناس و فیلسوف ژاپنی به چاپ رسیده که در این اثر ملاهادی سبزواری با فیلسوفانی همچون برتراند راسل انگلیسی، ژان پل سارتر فرانسوی و مارتین هایدگر آلمانی مقایسه شده است. این کتاب منبع بسیاری  خوبی برای دانشجویان فلسفه اسلامی در خارج از ایران است.

روح الله منوچهری مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس نیز در این دیدار ضمن قدردانی از حضور این دو استاد برجسته در کتابخانه عمومی قاضی بیضاوی، با تصریح اینکه تلاش کتاب های عمومی بر ایجاد الفت بیشتر مردم با کتاب متمرکز است، گفت: همراهی بزرگان و اساتید با کتابخانه های عمومی و حضور آن ها در جمع اعضای کتابخانه ها و دوستدار کتاب، علاقه مردم را به حضور در کتابخانه های عمومی بیشتر می کند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: