کد خبر: 38729
تاریخ انتشار: شنبه, 27 بهمن 1397 - 10:53

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

سومین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان بندرماهشهر استان خوزستان برگزار شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان خوزستان
 سومین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان بندرماهشهر با هدف بررسی مشکلات کتابخانه های عمومی برگزار شد.
سومین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان بندرماهشهر استان خوزستان  برگزار شد

به گزارش لیزنا، سومین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان با حضور منصور کوهی رستمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان؛ علی گلمرادی، نماینده مردم شهرستان های بندر ماهشهر، هندیجان و امیدیه در مجلس شورای اسلامی؛ محسن بیرانوند، فرماندار بندرماهشهر و جمعی از اعضای انجمن و مسئولان در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد.

در این جلسه علی گلمرادی، نماینده مردم شهرستان های بندر ماهشهر، هندیجان و امیدیه در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: آمارها نشان می دهد شاخص های کتابخوانی در شهرستان نیازمند اهتمام و نگاه ویژه ای است و همه دست اندرکاران و مسئولان باید برای توسعه شاخص ها و ترویج و تدوین برنامه های فرهنگی با کتابخانه های عمومی همکاری داشته باشند.

نماینده مردم بندرماهشهر، هندیجان و امیدیه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم همکاری شهرداری‌ها در پرداخت سهم نیم درصد کتابخانه‌های عمومی، عنوان کرد: عدم پرداخت نیم درصد توسط شهرداری ها، تخلف از قانون است و قانونگذار برای سهل انگاری یا عدم اجرای این قانون ضمانت اجرا در نظرگرفته است. پرداخت سهم کتابخانه های عمومی به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر جامعه تاثیر دارد.

وی ادامه داد: نتیجه عمل به تکلیف قانونی توسط شهرداری ها، خدمت به مردم و شهروندان است. با توانمند کردن مردم در حوزه های مختلف به ویژه مباحث فرهنگی می توان با کمترین هزینه بیشترین بهره‌وری را داشت. باید سطح توانمندی شهرواندان را بالا ببریم و این امر جز از طریق فرهنگ سازی مطالعه کتابخوانی میسر نخواهد داشت.

گلمرادی افزود: شهرداری‌ها نیز در راستای انجام فعالیت‌های اجتماعی خود ملزم به پرداخت نیم درصد کتابخانه‌های شهرستان هستند که در این مورد تاکنون فقط شهرداری بندرماهشهر به وظایف خود عمل کرده است و انتظار می رود دیگر شهرداری‌ها نیز به وظیفه قانونی خود را عمل کنند.

در این جلسه، منصور کوهی رستمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان نیز در این جلسه اظهار داشت: در سطح استان با چالش‌ها و آسیب‌های متعدد اجتماعی مواجه هستیم که یکی از عوامل موثر در برخورد با این آسیب‌ها، مقابله با فقر فرهنگی و ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی است. به همین دلیل نگاه ما به کتابخانه‌های عمومی صرفا به موضوع کتاب خواندن محدود نمی‌شود بلکه به دنبال تبدیل کتابخانه های عمومی به مراکز فرهنگی هستیم.

وی با اشاره به تکمیل کتابخانه‌های نیمه کاره در سطح استان، افزود: خوشبختانه اعتبارات خوبی به کتابخانه‌های عمومی تخصیص داده شد که  از ۱۲ پروژه نیمه کاره در سال جاری، ۳ کتابخانه در شهرستان های اهواز، ایذه و باوی به بهره برداری رسید.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان در ادامه بیان کرد: در شهرستان بندرماهشهر ۹ کتابخانه فعال وجود دارد که از این تعداد ۷ کتابخانه عمومی و ۲ کتابخانه مشارکتی است و شهرستان بندرماهشهر در بین ۲۷ شهرستان استان خوزستان جایگاه بیست و سوم را به خود اختصاص  داده است.

کوهی رستمی عنوان کرد: ۴ درصد مردم بندرماهشهر عضو کتابخانه‌های عمومی هستند و این رقم در سطح استان ۳ درصد است؛ با وجود کمبود فضای کتابخانه ایبه نسبت جمعیت این میزان نشان دهنده علاقه مردم شهرستان به کتاب و کتابخوانی است. با توجه به اینکه شهرستان بندرماهشهر از شهرهای صنعتی به شمار می‌آید، بنابراین ضروری است که صنایع به کمک اداره کل کتابخانه‌های عمومی به منظور ارتقای فضای فرهنگی شهرستان همکاری کنند.

در ادامه این جلسه، محسن بیرانوند، فرماندار بندرماهشهر اظهار داشت: از محل شورای راهبردی برای کتابخانه‌های عمومی اعتباری در نظر گرفته شده و امید است در سال جاری کتابخانه‌ای در شهرک مدنی با اعتبار ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال احداث شود تا سرانه‌ کتاب و فضای کتابخانه‌ای نیز افزایش پیدا کند.

وی گفت: جامعه‌ امروز ما به نحوه مطلوب از امکانات موجود در حوزه کتابخوانی استفاده نکرده است و نیاز است فرهنگ‌سازی مناسبی در این خصوص با همکاری سایر سازمان ها و نهاد ها انجام شود.

محمد فروغی نژاد، سرپرست اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بندرماهشهر نیز در این جلسه با ارائه گزارش عملکرد از وضعیت کتابخانه های عمومی شهرستان عنوان کرد: برپایی نمایشگاه کتاب به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب از جمله ویژه برنامه هایی است که در کنار آن کارگاه های آموزشی و برنامه های جنبی در نظر گرفته شده است که تا پایان دهه مبارک فجر برقرار خواهد بود. از دیگر برنامه های اجرایی در این دهه، حضور کتابداران کتابخانه ها در بخش اطفال بیمارستان و اجرای برنامه های فرهنگی از قبیل زنگ کتابخوانی، معرفی کتاب، نشست کتابخوان،  قصه گویی و کتابخوانی در مدارس و مناطق محروم شهرستان است.

سرپرست اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بندرماهشهر اضافه کرد: تامین منابع کتابخانه های عمومی یک ضرورت است؛ از طرفی  سرانه کتاب شهرستان نسبت به جمعیت بسیار پایین است و شایسته است بودجه ای از محل شرکت های پتروشیمی به تامین منابع کتابخانه ها اختصاص یابد.

در این جلسه همچنین مصوب شد با ایجاد کارگروه فرهنگی با همکاری ادارات آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، کانون های فرهنگی و دیگر مراکز، گامی در ارتقای جایگاه کتابخانه های عمومی، توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی برداشته شود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: