کد خبر: 38889
تاریخ انتشار: سه شنبه, 07 اسفند 1397 - 09:19

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

جویندگان رازهای طب سینایی در کتابخانه و موزه ملی ملک

منبع : روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک
برگزاری دو جلسه نخست کارگاه آموزشی «طب سنتی بر اساس کتاب قانون ابن سینا» در کتابخانه ملک با استقبال گسترده دوستداران طب سنتی همراه شد.
جویندگان رازهای طب سینایی در کتابخانه و موزه ملی ملک

به گزارش لیزنا، موقوفه آستان قدس رضوی، کارگاه آموزشی «طب سنتی بر اساس کتاب قانون ابن سینا» در چارچوب سلسله نشست‌های علوم و فنون در ایران دوران اسلامی، با حضور دکتر علی رحیمی‌خواه، متخصص و پژوهشگر طب سنتی از هفته پایانی بهمن 1397 خورشیدی در چهار جلسه آغاز شد. تالار علوم در ایران اسلامیِ کتابخانه و موزه ملی ملک، میزبان نخستین جلسه در روز شنبه 27 بهمن 1397 خورشیدی از ساعت 14 بود. دومین جلسه کارگاه در روز شنبه 4 اسفند 1397 از ساعت 14 در تالار همایش‌های کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد. این دو جلسه با استقبال گسترده دوستداران و هواخواهان طب سنتی همراه بود.

گزارش تصویری دو جلسه نخست کارگاه آموزشی «طب سنتی بر اساس کتاب قانون ابن سینا» را این لینک می‌توانید ببینید.

دکتر علی رحیمی‌خواه در جلسه‌های یکم و دوم با ارایه توضیح‌هایی درباره نگرش ابن سینا به طب، در پاسخ به پرسش‌های میهمانان کارگاه، درباره مزاج‌ها، سوء مزاج و پیامدهای غلبه مزاج سخن راند.

این متخصص و پژوهشگر طب سنتی با تاکید بر نقش بنیادین تغذیه در وضعیت مزاجی افزود: «به پدرها و مادرها همواره توصیه می‌کنم که به جای پند و موعظه بیش از اندازه کودکان بکوشند مراقب غذای آن‌ها باشند زیرا توجه به تغذیه، مزاج کودک را برای پذیرش و دگرگونی شخصیت آماده می‌کند».

وی یادآور شد: «برای درمان غلبه بلغم باید از بدن فرد، رطوبت‌گیری شود و چنانچه این درمان صورت نگیرد، پیامدهایی مانند ریزش مو، سفیدی بیش از اندازه پوست و بستگی منفذهای پوست، فربه‌شدن بدن، خواب‌آلودگی، ناامیدی و بی‌انگیزگی، همچنین افزایش بزاق و بیرون‌آمدن آب دهان در شب هنگام برای فرد همراه می‌آورد».

دکتر رحیمی‌خواه همچنین در توضیح مزاج سوداوی گفت: «این افراد صورت و دست‌هایی استخوانی، رنگی سفید، پوستی خشک و بدنی سرد دارند. همچنین پرپشتی و غیرمجعد شدن موها، افزایش موهای زاید، کاهش خواب، رفتارهای وسواسی و هضم بد غذا و کم‌اشتهایی، یبوست، فشار خون، افسردگی، آرتروز، حتی سرطان را هم باید به این پیامدها افزود».

به گفته این متخصص طب سنتی، بیماری‌های برآمده از غلبه مزاج دم، شاید در یک ساعت نیز درمان‌پذیر باشد زیرا این افراد عمدتا به فشار خون بالا مبتلایند و با خون‌گیری ساده می‌توان این فشار را کنترل و مزاج این افراد را به تعادل نزدیک کرد».

دکتر رحیمی‌خواه، مزاج بیش از 90 درصد مردم ایران را دموی دانست و درباره ویژگی‌های مبتلا به غلبه دم گفت: «این‌ها فربه‌اند و پوست‌شان به قرمزی و صورتی گرایش دارد. همچنین موهای بیش‌تر پرپشت، خواب زیاد و بدی هضم غذا دارند».

دکتر رحیمی خواه درباره صفراوی‌ها نیز یادآور شد: «این گروه موهای نسبتا مجعد و به شکل عدد هفت در جلوی سرشان دیده می‌شود، پای چشم‌شان کبودی دارد و در چشمان‌شان اندکی زردی دیده می‌شود. عجول‌بودن و تیک عصبی نیز از پیامدهای غلبه صفرا به شمار می‌آید».

کارگاه آموزشی «طب سنتی بر اساس کتاب قانون ابن سینا» در چهار جلسه آموزش نظری و عملی برگزار خواهد شد. جلسه‌های سوم و چهارم کارگاه در روزهای شنبه یازدهم و هجدهم اسفند 1397 خورشیدی به میزبانی از مخاطبان می‌نشیند. کتابخانه و موزه ملی ملک، دوستداران طب سنتی را به حضور در دو جلسه پایانی این کارگاه فرامی‌خواند. 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: