کد خبر: 38994
تاریخ انتشار: یکشنبه, 12 اسفند 1397 - 11:28

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

کارگاه آموزشی «مناسب سازی مبلمان و فضای شهری برای معلولین» در هرسین کرمانشاه

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه
 چهارمین کارگاه آموزشی حقوق شهروندی با موضوع «مناسب سازی و تسهیل دسترسی پذیری در مبلمان وفضای شهری برای معلولین» از مصوبات جلسه شورای معاونین نهاد، در سالن آمفی تئاتر اداره ارشاد اسلامی شهرستان هرسین برگزار شد.
کارگاه آموزشی «مناسب سازی مبلمان و فضای شهری برای معلولین» در هرسین کرمانشاه

به گزارش لیزنا، در راستای اجرای مصوبات جلسه شورای معاونین نهاد کتابخانه های عمومی کشور، کارگاه یک روزه آموزشی حقوق شهروندی با موضوع «مناسب سازی و تسهیل دسترسی پذیری در مبلمان وفضای شهری برای معلولین» به همت اداره کتابخانه های عمومی شهرستان هرسین و با مشارکت اداره بهزیستی، روز یکشنبه ۵ اسفند ۹۷ با حضور روسای ادارات بهزیستی شهرستان های هرسین، سنقر و صحنه، کارشناسان عمرانی بهزیستی و شهرداری این شهرستان ها در سالن آمفی تئاتر اداره ارشاد اسلامی هرسین برگزار شد.

در این کارگاه نرگس کیانی، کارشناس ارشد روانشناسی و مدرس دوره ضمن تشکر از نهاد کتابخانه های عمومی کشور به دلیل حمایت از برگزاری چنین کارگاه های آموزشی به شرح وظایف معاونت های عمرانی در فرمانداری، شهرداری و دیگر ارگان های موظف پرداخت.

وی در ادامه عنوان کرد: تمامی وزارتخانه ها، سازمان ها، موسسات دولتی و نهاد های عمومی و انقلابی موظف هستند در طراحی و احداث ساختمان ها و اماکن عمومی، معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره مندی افراد دارای معلولیت نیز همچون سایر افراد فراهم شود.

کیانی در ادامه گفت: استفاده کنندگان از صندلی چرخ دار، افراد ناتوان با محدودیت حرکتی، افراد دارای اختلالات بینایی، نیمه بینا، زنان باردار، کودکان، سالمندان و ... اشخاصی هستند که نیاز به طراحی و مناسب سازی  معابر برای آن ها وجود دارد.

 وی اضافه کرد: در مناسب سازی فضا، تنها شهرداری مسئول نیست بلکه آحاد مردم، سازمان‌های عمومی و دولتی و سازمان های مردم نهاد، بخش خصوصی و دیگر ارگان ها می توانند همکاری و اظهار نظر کنند.

کیانی بخش هایی از آیین نامه سال ۱۳۸۶ مصوب شده در راستای مناسب سازی معابر را تشریح کرد و گفت: ملاحظات طراحی معماری و ملاحظات ساختمانی از جمله سطوح مبلمان شهری شامل ایستگاه های اتوبوس، باجه بلیط فروشی، نیمکت هایی که در اماکن تفریحی و عمومی قرار دارد، تلفن های همگانی، آبخوری ها و...  در این زمینه بسیار مهم هستند.

در ادامه مدرس از مدعوین و مسئولان خواست تا پشت تریبن قرار گیرند و پیشنهادات خود را بیان کنند.

محمد نجفیان، کارشناس عمرانی شهرداری هرسین، در این کارگاه گفت: مجوز احداث اماکن عمومی باید زمانی صادر شود که دسترسی معلولان به این امکان در نظر گرفته شده باشد.

یارعلی موسوی، نماینده جانبازان در این کارگاه اظهار داشت: لازم است اماکن مذهبی شهرستان نیز برای معلولان و افراد دارای محدودیت راه رفتن مناسب سازی شود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: