کد خبر: 39038
تاریخ انتشار: دوشنبه, 13 اسفند 1397 - 14:14

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نیم قرن فعالیت کتابخانه عمومی سروستان در استان فارس گرامی داشته شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس
 آیین گرامیداشت نیم قرن فعالیت کتابخانه عمومی «علامه طباطبایی» شهر سروستان با حضور مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس و مسئولان سروستان برگزار شد.
نیم قرن فعالیت کتابخانه عمومی سروستان در استان فارس گرامی داشته شد

به گزارش لیزنا، آیین گرامیداشت نیم قرن فعالیت کتابخانه عمومی علامه طباطبایی شهر سروستان روز شنبه ۱۱ اسفندماه با حضور مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس، فرماندار، امام جمعه و مسئولان سروستان برگزار شد.

روح الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس در این مراسم اظهار داشت: باعث خوشحالی است که امروز برای گرامیداشت کاری دور هم جمع شدیم که پنجاه سال پیش پدران ما انجام دادند. زمانی که خیلی از شهرهای بزرگ به فکر کتابخانه نبودند، مردم بزرگ اندیش سروستان پایه کتابخانه را بنا کردند که حاصل آن برخاستن بزرگانی از شهر سروستان است.

روح الله منوچهری با بیان اینکه امیدواریم که یک قرن خدمات کتابخانه را به نظاره بنشینیم، گفت: توجه به بحث کتاب و کتابخوانی در شهرستان سروستان بسیار پررنگ بوده است.

وی با تصریح اینکه وضعیت سروستان در شاخص های کتابخوانی، در مقایسه با میانگین استانی بالاتر است، اضافه کرد: سروستان با توجه به زیرساخت های فرهنگی و سابقه تاریخی در زمینه کتابخانه های عمومی جایگاه بهتری نسبت به استان دارد؛ اما این بدان معنی نیست که کتابخانه های عمومی این شهرستان به ارتقا نیاز ندارند.

امام جمعه شهرستان سروستان نیز در این آیین، با بیان اینکه دین مبین اسلام با «اقرا» و امر به خواندن آغاز شد، گفت: دین اسلام بر مطالعه و دانش تأکید بسیار دارد و احادیثی که از بزرگان دین با موضوع مطالعه یا دانش بر جا مانده، فراوان است؛ حتی پیامبر اکرم (ص) در باره ما ایرانی ها می فرمایند: «علم اگر در ثریا هم باشند مردانی از سرزمین پارس به آن دست خواهند یافت».

حجت الاسلام سید عباس موسوی اضافه کرد: اگر ما به زندگی گذشتگانمان رجوع کنیم، بسیار تأسف می خوریم که امروزه سرانه مطالعه در کشور ما بسیار پایین است.

وی شهرستان سروستان را در زمینه کتاب و کتابخوانی برخوردار دانست و گفت: کتابخانه های عمومی با کتاب های ارزنده و کتابداران پرتلاش در راه توسعه این فرهنگ قدم برمی دارند.

حجت الاسلام موسوی با تأکید بر اینکه باید تعداد کتابخانه های شهرستان را بیشتر کنیم، خاطرنشان کرد: انتظار داریم با همکاری مجموعه کتابخانه های عمومی استان و مسئولان شهرستان، کتابخانه های شهرستان به ویژه کتابخانه علامه طباطبایی بیش از پیش رونق گیرد.

علاالدین کراماتی، فرماندار سروستان نیز در این دیدار برگزاری مراسم گرامیداشت نیم قرن کتابخانه عمومی در شهر سروستان را باعث افتخار این شهرستان دانست و گفت: از کتابداران کتابخانه های عمومی تشکر می کنم که با شور و شوقی فراوانی جوانان را به کتابخانه هدایت می کنند.

کراماتی با بیان اینکه هدف از علم، کسب قدرت است، عنوان کرد: وقتی جامعه اسلامی به علم توجه داشته باشد، همیشه در اوج خواهد بود.

وی به اهمیت کتابخانه ها در دوران اوج تمدن اسلامی اشاره کرد و گفت: در گذشته اگر کسی وقف می کرد برای کتابخانه بود، چون می دانستند کتابخانه باقی خواهد بود.

رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان سروستان با تأکید بر اینکه نمی توان تمدن اسلام را بدون ایرانیان تصور کرد، گفت: در طول تاریخ مکتب هایی که گرایش آن ها شیعی بوده است، به کتابخانه توجه بسیار داشتند؛ اما متاسفانه امروز مسئولان ما به کتابخانه توجه چندانی ندارند.

به گفته وی اگر رویای پیروزی و ماندگاری داریم باید به سراغ دانش برویم کاری که ائمه ما کردند.

آیین گرامیداشت نیم قرن فعالیت کتابخانه عمومی علامه طباطبایی در ادامه با تقدیر از پیشکسوتان، همیاران و کتابداران کتابخانه علامه طباطبایی و رونمایی از دو کتاب «کدخدا» و «مهمان نمی خواهیم» نوشته کیهان کهندل، نویسنده سروستان و عضو فعال کتابخانه عمومی علامه طباطبایی دنبال شد.

گفتنی است، کتابخانه عمومی علامه طباطبایی در سال ۱۳۴۷ در ساختمان شهرداری سروستان آغاز به کار کرد و در سال ۱۳۶۱ به ساختمان فعلی کتابخانه منتقل شد. این کتابخانه در حال حاضر با زیربنای ۱۱۶۰ متر مربع و ۲۹ هزار جلد کتاب به اهالی سروستان ارائه خدمت می کند.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: