کد خبر: 39123
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 22 اسفند 1397 - 09:37

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

 نشست هم‌اندیشی دستگاه‌ها هم خانواده ارشاد در فارس

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس
  سومین نشست هم اندیشی دستگاه های هم خانواده ارشاد استان فارس با موضوع تشریح ظرفیت های دستگاه ها در حوزه ترویج کتابخوانی، همچنین عضویت افتخاری مدیران و مسئولان دستگاه های فرهنگی فارس در کتابخانه های عمومی برگزار شد.
 نشست هم‌اندیشی دستگاه‌ها هم خانواده ارشاد در فارس

به گزارش لیزنا، روح الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس؛ صابر سهرابی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان؛ علیرضا زینلی، مدیرکل حج و زیارت استان فارس به همراه حجت الاسلام حسین امیدی رئیس دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان، سیداحمد نجفی مدیر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در فارس و نمایندگان اداره کل اوقاف، صبح امروز ۱۶ بهمن ماه در سومین نشست هم اندیشی دستگاه های هم خانواده وزارت فرهنگ و ارشاد در استان فارس، به بررسی راه های همکاری در زمینه فرهنگی و هم افزایی بیشتر پرداختند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس، در این دیدار با اشاره به اینکه سومین دیدار مدیران دستگاه های هم خانواده ارشاد به مناسبت سالروز تأسیس نهاد، به میزبانی مجموعه کتابخانه های عمومی برگزار شده است، گفت: ۱۷ اسفندماه پانزدهمین سالروز تأسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور است و این فرصتی است که مسئولان فرهنگی استان هرچه بیشتر با ظرفیت های کتابخانه های عمومی آشنا شوند.

روح الله منوچهری با بیان اینکه این نهاد از سال ۱۳۸۲ از بدنه وزارت ارشاد جدا شد و به عنوان نهاد عمومی غیردولتی به فعالیت خود ادامه داد، به پیشینه کتابخانه های عمومی در فارس اشاره کرد و افزود: کتابخانه عمومی شهید دستغیب، نخستین کتابخانه عمومی استان فارس است که در سال ۱۳۲۹ با کمک های مردمی به بهره برداری رسید. کتابخانه عمومی شهید دستغیب ارزش بسیاری دارد؛ اما چیزی که این کتابخانه را تمایز می کند،  بخش نشریات فوق العاده آن است که در سطح ملی و بین المللی دارای اهمیت است.

منوچهری اضافه کرد: ساختمان این کتابخانه به بازسازی نیاز دارد و ما برنامه ریزی هایی برای بازسازی آن انجام داده ایم که امیدواریم این کار از سال آینده اجرایی شود.

منوچهری با تصریح اینکه در دهه  ۱۳۴۰ در پنج شهرستان فارس کتابخانه افتتاح شد، خاطرنشان کرد:  در زمان پیروزی انقلاب اسلامی ۳۴ کتابخانه در فارس بود؛ اما امروز تعداد آنها به ۲۳۴ رسیده و فارس از نظر تعداد کتابخانه های نهادی رتبه اول را در کشور دارد.

 رئیس دبیرخانه انجمن کتابخانه های عمومی فارس به نیاز توسعه زیرساخت کتابخانه ها در استان اشاره و بیان کرد:  علی رغم وجود بیشترین کتابخانه در استان، به دلیل گستردگی و جمعیت، فارس به افزایش سرانه زیربنایی کتابخانه نیاز دارد. کتابخانه های عمومی فارس به ویژه در شهر شیراز، عمدتا کوچک است و امکان خدمات دهی همزمان به همه مخاطبان را ندارد و این انجام برنامه‌ها را با مشکل مواجه می کند.

منوچهری به شاخص های ارزیابی وضعیت کتابخانه های عمومی اشاره و عنوان کرد: در زمینه پنج شاخص کتابخوانی هنوز فاصله زیادی تا چشم انداز داریم. چیزی که ثابت شده در مناطقی که زبرساخت ها بهتر باشد، سرانه مطالعه، اعضا و دیگر شاخص ها بهتر خواهد بود

منوچهری با تأکید بر اینکه انتظار است که دستگاه های هم خانواده به توسعه زیرساخت ها کتابخانه های عمومی کمک کنند، گفت: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس چندین پروژه کتابخانه ای را در دست دارد. همچنین اداره کل اوقاف نیز در یافتن زمین کتابخانه مرکزی همکاری مطلوبی داشته است. انتظار ما این است که دیگر دستگاه ها نیز از ظرفیت های خود در راه توسعه زیرساخت ها، تبلیغ کتابخانه ها و ترویج فرهنگ مطالعه همکاری کنند.

وی اضافه کرد: برای ارتقای شاخص ها، برنامه های فرهنگی و ترویجی گوناگونی در سطح کتابخانه ها رقم می خورد، هم در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی و هم نهادینه کردن کتاب از کودکی. نتیجه مثبت این برنامه افزایش اعضای کتابخانه های عمومی بوده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس با بیان ایجاد کتابخانه در بیست شهر  فاقد کتابخانه عمومی در استان، اولویت برنامه های این اداره است، اضافه کرد: مهم ترین مشکل مجموعه کتابخانه های عمومی، بحث زمین کتابخانه مرکزی است که هنوز به نتیجه نرسیده است.

صابر سهرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در این دیدار گفت: در این نشست ها به دنبال آن هستیم تا دستگاه های هم خانواده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان فارس مشکلات و مسایل خود را بیان کنند و همه این دستگاه ها با ظرفیت هایی که دارند برای حل آن مشکلات و به حداقل رسانیدن مسایل، هم اندیشی و عمل کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس افزود: پیشنهاد می کنم همه دستگاه ها پیش از اجرای برنامه های خود، با سایر دستگاه های هم خانواده مطالب را مطرح کنند تا با هم افزایی، برنامه ها با کیفیت بالاتر و هزینه کمتر و البته به صورت مشترک و با درج لوگوی دستگاه های هم خانواده انجام شوند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان فارس با اشاره به موضوع پایتختی کتاب، خاطر نشان ساخت: یکی از برنامه های فرهنگی که برنامه های آن برای سال آتی تقریباً آماده شده است، تلاش همه مسئولان در زمینه پایختی کتاب است که سه دستگاه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل کتابخانه ها و کانون فرهنگی مساجد به عنوان مجری آن هستند و لازم است تا همه دستگاه های هم خانواده در این حرکت مهم فرهنگی ورود کنند تا بتوانیم سال آتی پایتختی کتاب را برای استان فارس به ارمغان بیاوریم.

وی در پایان تأکید کرد: دستگاه های هم خانواده با در اختیار قرار دادن امکانات به هم، یکدیگر را تقویت کنند تا در این مسیر خروجی اینگونه نشست ها منجر به برنامه ها و فعالیت هایی کاربردی و تاثیر گذار در سطح استان شوند.

گفتنی است در ادامه پس از گفت وگوها در این نشست، مسئولان و نمایندگان دستگاه های هم خانواده ارشاد در استان فارس درخصوص مسائلی همچون اجرای برنامه های مشترک، استفاده از ظرفیت تمامی دستگاه ها در راستای اهداف مشترک، هم افزایی بیشتر در حوزه های ادبی، هنری، حج، کتاب و کتابخوانی و  امور وقف، برنامه ریزی با توجه به نیازهای روز جامعه، جلوگیری از هم پوشانی در برنامه‌های ارگان‌ها، همکاری تمامی دستگاه ها به  لحاظ مادی و معنوی در برنامه های دیگر دستگاه ها، ایجاد تیم کارشناسی برای انجام موارد پژوهشی، شفاف سازی ماهیت و فعالیت های این دستگاه ها برای مردم و استفاده از رسانه ها برای ایجاد گفتمان، و نقد و اطلاع رسانی و... به اتفاق نظر رسیدند.

در پایان نیز مسئولان علاوه بر حضور در کتابخانه عمومی رئیسی اردکانی شیراز، عضو افتخاری کتابخانه های عمومی شدند. همچنین از بخش های مخزن، بخش غلامحسین اولاد، بخش کودک، بخش نابینایان کتابخانه استودیوی ویژه تولید کتاب های صوتی روشندلان، بخش نسخ خطی، سالن مطالعه و سالن کنفرانس کتابدار بازدید شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: