کد خبر: 16693
تاریخ انتشار: سه شنبه, 25 شهریور 1393 - 10:12

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

آخرین اخبار

حرکت کتابخانه های عمومی خوزستان بر محور دانش و پژوهش

      سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان گفت: حرکت کتابخانه­های عمومی استان خوزستان بر محور دانش و پژوهش خواهد بود.
حرکت کتابخانه های عمومی خوزستان بر محور دانش و پژوهش

 

به گزارش لیزنا، منصور کوهی رستمی، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان، گفت: در دنیای امروز، دانایی یکی از محور‌ها و شاخص‌های اصلی پیشرفت و تعالی هر سازمانی به شمار می‌رود. سنجش سطح دانایی به میزان تولید و مصرف اطلاعات و گسترش دانایی به دسترسی سریع و آسان به منابع علمی موثق وابسته است. منبع اصلی تولید دانایی و دانش جدید در واقع حاصل فعالیت‌های پژوهشی است که انجام می‌گیرد. در برنامه پنجم توسعه نیز به صورت مفصل به موضوع پژوهش پرداخته شده است.

 

وی افزود : براساس جزء يكم بند ميم ماده 224 قانون برنامه پنجم توسعه" كليه دستگاه ­هاي اجرائي و مراكز تحقيقاتي وابسته به آنها و شركت­هاي دولتي كه از اعتبارات بخش تحقيقات كشور (توسعه علوم و فناوري و يا اعتبارات پژوهشي) استفاده مي­كنند، موظفند اين اعتبارات را بر اساس سياست­گذاري­ها و اولويت­هاي تحقيقاتي تعيين شده توسط شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري هزينه نمايند. همچنين براساس بند 116 قانون بودجه سال 1392 كل كشور "كليه دستگاه­هاي اجرايي قانون مديريت خدمات كشوري مكلفند يك درصد تا سه درصد از اعتبارات خود را براي انجام امور پژوهشي و توسعه فناوري هزينه نمايند".

 

رستمی در ادامه تاکید کرد: حرکت و تحول کتابخانه ­های عمومی استان بر اساس پژوهش از جمله اهداف و برنامه ­های اداره کل کتابخانه ­های عمومی استان خوزستان بوده است. لذا با هدف بهره ­گيري حداكثري از توان علمي و دانش تخصصي صاحبنظران و خبرگان دانشگاهي، از سال 1392 اولویت­های پژوهشی این اداره کل تدوین و اجرای طرح­های پژوهشی که بتواند مسایل و مشکلات کتابخانه ­های عمومی را به پژوهش علمی بگذارد در برنامه­ های کاری این اداره کل قرار گرفت.

 

این مقام مسئول در ادامه افزود: در دو سال گذشته مبلغ 755 میلیون ریال از محل اعتبارات تملک دارایی صرف اجرای یازده طرح پژوهشی شده است. این طرح های پژوهشی با همکاری دانشگاه شهید چمران و اعضای هیات علمی این دانشگاه اجرا شده ­اند. برخی از آنها در حال اجرا هستند و برخی نیز گزارش نهایی آنها ارائه شده است. طرح ­های مد نظر در سه حوزه کتابخانه­ های عمومی، اعضاء و جامعه استفاده کننده و کتابداران می­باشند.

 

وی گفت: نمونه ای از عناوین پژوهشهای صورت گرفته شامل: "بررسی رابطه بین انواع سرمایه و میزان مطالعه (غیردرسی) در شهر اهواز" ؛ "بررسی وضعیت كتابخانه های عمومی استان خوزستان بر اساس طبقه بندی دیانی: شناخت موانع احتمالی و ارائه راه كارها" ؛ " نقش کتابداران و کتابخانه های عمومی استان خوزستان در مهندسی فرهنگی استان" و ... بوده است و طرحها و پژوهش های جدیدی نیز در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است که در حال بررسی و اقدام می باشد.

 

رستمی گفت: نتایج پژوهشهای فوق برای اداره کل کتابخانه های عمومی بسیاز حائز اهمیت می باشد چرا که از نتایج این طرح­ها جهت برنامه ­ریزی و مدیریت کتابخانه ­های عمومی استان استفاده خواهد شد. نتایج پژوهشهای فوق الگوی ساختاری این اداره کل در حرکت به سمت توسعه و پیشرفت می باشد و نیازهای مراجعان را مشخص می کند.

 

رستمی افزود: برقراری ارتباط با دانشگاه ­های استان به منظور پژوهش محور کردن فعالیت­ها و برنامه های این اداره کل و ارتقای سطح علمی کارکنان و کتابداران جزء اولویت­های کاری این اداره کل خواهد بود که از طریق انجام طرح های تحقیقاتی و همچنین برگزاری دوره های آموزشی برای کارکنان و کتابداران انجام می شود.

 

رستمی در پایان تاکید کرد: خوشبختانه اداره کل کتابخانه های عمومی استان خوزستان جزء اولین ادارات کل کتابخانه های عمومی در کشور بوده است که توانست کد پژوهشی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دریافت کند و این کار نقطه عطفی در فرآیند پژوهشی اداره کل است.

 

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: