کد خبر: 17123
تاریخ انتشار: دوشنبه, 05 آبان 1393 - 20:19

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

آخرین اخبار

اولين نشست از سلسله نشست هاي اخلاق كاربردي در انديشگاه فرهنگي برگزار شد

    اولين جلسه از سلسله نشست هاي اخلاق كاربردي ( هنر زيستن اخلاقي) در انديشگاه فرهنگي كتابخانه ملي برگزار شد. 
اولين نشست از سلسله نشست هاي اخلاق كاربردي در انديشگاه فرهنگي برگزار شد

 


به گزارش لیزنا، روز يكشنبه 4 آبان اولين جلسه از سلسله نشست هاي اخلاق كاربردي ( هنر زيستن اخلاقي ) با سخنراني دكتر انشا الله رحمتي پژوهشگر و مترجم حوزه اخلاق و حضور علاقمندان اين حوزه برگزار شد.

 

دكتر رحمتي در اين نشست ضمن بيان تصويري اجمالي از اخلاق گفت: مي خواهيم تصوير تقريبي خود از اخلاق را دقت ببخشيم و تاملي در مباحث فلسفه اخلاق داشته باشيم.

 

وي در ادامه با بيان اين موضوع كه فلسفه اخلاق به بايد ها و نبايد ها در حوزه اخلاق مي پردازد، افزود: اخلاق بايد ها و نبايدهاي مطلق و تغيير ناپذير است كه ضمانت اجرائي دروني و بيروني دارد.

 

رحمتي با اشاره به اين موضوع كه ضمانت دروني اخلاق عذاب وجدان و ضمانت بيروني آن مدح و ملامت اطرافيان است تصريح كرد: از حوزه هاي ديگر كه در زمينه ارزش گذاري با حوزه اخلاق مشابه هستند ، مي توان از مصلحت انديشي ، عرف ، قانون و فقه نام برد كه هر يك از اين حوزه هاي مورد بحث با اخلاق در سه وضعيت قرار مي گيرند.

 

وي در ادامه سخنانش در زمينه مباحث فلسفه اخلاق گفت: حوزه هاي مشابه كه بايد از اخلاق تفكيك شوند يا با اخلاق موافقند ، يا با اخلاق در تعارض هستند و يا نسبتي با اخلاق پيدا نمي كنند .

 

اين پژوهشگر حوزه اخلاق در ادامه سخنان خود با اشاره به كاركرد فلسفه اخلاق افزود: تحديد و تعيين حد و مرز اخلاق موضوعي است كه فلسفه اخلاق به آن مي پردازد.

 

 وي با بيان اين نكته كه فلسفه اخلاق به سه دسته اخلاق هنجاري ، روان شناسي اخلاقي و فرا اخلاق تقسيم مي شود تصريح كرد: در اين زمينه سوالات مختلفي مطرح مي شود كه با بررسي و مطالعه بيشتر در فلسفه اخلاق مي توان پاسخ هاي دقيق تري براي آن يافت.

 

در پايان اين جلسه حضار به طرح سوالاتي در زمينه مباحث مطرح شده در نشست پرداختند .


براساس روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه ملي، سلسله نشست هاي اخلاق كاربردي درانديشگاه فرهنگي كتابخانه ملي برگزار مي گردد كه زمان بعدي برگزاري نشست مذكور متعاقبا اعلام خواهد شد.

 

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: