کد خبر: 14603
تاریخ انتشار: دوشنبه, 25 فروردين 1393 - 12:24

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

کامران فانی 70 ساله شد

     امروز 25 فروردین 1393 برابر با تولد 70 سالگی کامران فانی، نویسنده، مترجم، کتابدار و نسخه‌پژوه ایرانی، است.
کامران فانی 70 ساله شد

 

به گزارش لیزنا، کامران فانی نویسنده، مترجم، کتابدار و نسخه‌پژوه ایرانی و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، عضو هیأت علمی دانشنامه تشیع، ویراستار و مشاور علمی سرعنوانهای موضوعی فارسی و فهرست مستند مشاهیر و مولفان است.

 

وی در 25 فروردین 1323 در شهر قزوین متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاه به اتمام رساند و در 1341 وارد دانشکده پزشکی دانشگاه تهران شد، اما پس از دو سال تغییر رشته داده و ادبیات و زبان فارسی خواند و در سال 1347 در این رشته از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. در سال 1352 نیز از دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران فوق لیسانس علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی گرفت. از سال 1350 در مرکز خدمات کتابداری و از سال 1359 در کتابخانه ملی مشغول کار بوده‌ است. چند سال نیز در رشته کتابداری، بخصوص منابع و خدمات مرجع در دانشگاه تهران تدریس کرده‌ و تاکنون در تألیف و تدوین چند دایرۀالمعارف شرکت داشته ‌است. او جزء هیأت علمی کتابخانه ملی، است.

 

از آنجا که کامران فانی ویراستار و مشاور علمی سرعنوانهای موضوعی فارسی و فهرست مستند مشاهیر و مولفان است،  و با توجه به این که این دو ابزار کار فهرست نویسان مدتها در اختیار آنان قرار نگرفته بود، لیزنا به منظور ارائه راهکار هایی برای انتشار و در دسترس قرار گرفتن این دو کتاب ارزشمند گفتگویی را با ایشان انجام داد و او بیان کرد: " مسأله بسیار مهم این است که معلوم نیست سر عنوان های موضوعی چه زمانی چاپ می شود، خطرش دراینجاست که هیچ برنامه ای وجود ندارد، ممکن است 3 سال دیگر هم منتشر نشود. تا به حال که دیر شده است ولی این امید هم نیست که جبران شود."

 

از کامران فانی آثار ذیل منتشر شده است: آدم‌های ماشینی: روبات‌ها، کارل چاپک (ترجمه‌)/ جنگ جهانی اول و دوم/ خطابـهٔ پوشکین، داستایوسکی (ترجمه‌)/ دانشنامهٔ کودکان و نوجوانان/ دایرةالمعارف تشیع (نویسنده و ویراستار)/ رده‌بندی تاریخ ایران/رده‌بندی فلسفهٔ اسلامی/زردشت، سیاستمدار یا جادوگر؟، هنینگ (ترجمه‌)/ سرعنوان‌های موضوعی فارسی/ سلوک روحی بتهوون، سالیوان (ترجمه‌)/ علم در تاریخ، جان برنال (ترجمه‌)/ فرهنگ موضوعی قرآن مجید/ سه خواهر، آنتوان پاولوویچ چخوف، (ترجمه)/مرغ دریایی، آنتوان چخوف (ترجمه‌)/ موش و گربه، گونترگراس (ترجمه‌)/ سرپرستی دانشنامه کودکان و نوجوانان (در ۱۰ مجلد)/ سرپرستی دایرةالمعارف دموکراسی (در سه جلد)/. سرویراستاری دانشنامه "دانش گستر"/ مشارکت در دایرةالمعارف کتابداری و اطلاع‌رسانی.

 

مجله الکترونیکی عطف به مناسبت هفتادمین سالروز تولد کامران فانی ده یادداشت منتشر کرده و آن را به مجموعه ای خواندنی درباره کامران فانی تبدیل کرده است.

 

لیزنا تولد 70 سالگی کامران فانی را تبریک می گوید و برای ایشان آرزوی سلامتی و طول عمر دارد.

برچسب ها :
فانی تبریزی
|
Iran
|
1393/04/31 - 02:22
0
0
باسلام استاد فانی از مفاخر بزرگ کشورمان هستند خدا حفظش کند ولادتش مبارکباد واقعا انسان بسیار شریف و دانشمندی است
سهيلا - كتابدار
|
Iran
|
1393/01/26 - 07:58
0
2
با سلام به استاد بزرگوار آقاي فاني اميذ است هميشه در صحت و سلامت باشيد من هم به عنوان كتابدار 70 سالگي تان را به شما تبريك مي گويم . اميد وارم خبرنامه با ارزش ليزنا ترتيبي دهد تا از تجارب با ارزش شما در حوزه كتاب و كتابداري استفاده شود .
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: