کد خبر: 16656
تاریخ انتشار: شنبه, 22 شهریور 1393 - 08:15

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

ارزیابی شما درباره دسترسی کاربران به مقالات آنلاین از طریق کتابخانه‌های عمومی چیست؟

کتابداران و کاربران کتابخانه های عمومی وابسته به نهاد کتابخانه های عمومی کشور، می توانند با ارائه بازخورد خود درباره دسترسی کاربران به مقالات آنلاین از طریق کتابخانه‌های عمومی در این نظرسنجی شرکت کنند.
ارزیابی شما درباره دسترسی کاربران به مقالات آنلاین از طریق کتابخانه‌های عمومی چیست؟

  به گزارش لیزنا، همواره فراهم کردن امکان جستجو در پایگاههای اطلاعاتی و بازیابی مقالات روزآمد، به عنوان یکی از اصلی ترین خدمات کتابخانه ها برای کاربرانشان درنظر گرفته شده است. در این میان کتابخانه های تخصصی و دانشگاهی بیش از سایر انواع کتابخانه ها به ارائه این خدمات پرداخته اند. اما کتابخانه های عمومی نیز تمایل داشته اند این گونه امکانات را برای ارائه خدمات به کاربران خود فراهم کنند. بر همین اساس، تهیه اشتراک و ایجاد عضویت در پایگاههای اطلاعاتی فارسی زبان را در دستور کار خود قرار داده اند و در پایگاههای اطلاعاتی فارسی زبان نظیر ایران نمایه که وابسته به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی نمایه است؛ مشترک شده اند.

 

این درحالی است که موسسات مختلفی به ارائه چنین خدماتی در قالب پایگاههای اطلاعاتی نشریات و روزنامه ها می پردازند. ایران نمایه اطلاعات کاملی درباره خدمات این پایگاه در وب سایت خود ارائه نکرده است اما بر مبنای آنچه در صفحه اصلی آن درج شده است اسناد نمایه شدۀ آن برابر با 1,642,251 سند از سال 1357 تا 1393 است.

 

بر مبنای آنچه گفته شد و مطابق آنچه لیزنا در بازخوردهای خود در جریان نظرسنجی از کاربران کتابخانه های عمومی وابسته با نهاد کتابخانه های عمومی کشور دریافت کرد، بر آن شد تا در یک نظرسنجی از کتابداران این کتابخانه ها، که جریان اصلی ارتباطی کاربران و این پایگاه اطلاعاتی را فراهم می کنند، میزان کاربری چنین پایگاه اطلاعاتی را برای کتابخانه های عمومی سازمان متبوعشان در مواجهه با انجام کار با این پایگاه، بازخوردهای کاربران، اثربخشی و کارایی آن و سایر موارد مشابه را جویا شود.

 

لذا کتابداران و کاربران کتابخانه های عمومی وابسته با نهاد کتابخانه های عمومی کشور، می توانند نظرات خود درباره این پایگاه اطلاعاتی در قالب کامنت ذیل این خبر درج نمایند.

 

شایان ذکر است، هدف اصلی این نظرسنجی که به عنوان دومین نظرسنجی از فعالیتها و خدمات کتابخانه‌های وابسته به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است، مشخص شدن کاربرد، و میزان نیاز خدمات ارائه شده از سوی این نهاد به کاربران خود است.

 

لیزنا مجددا تأکید می کند که در درج نظرات کاربران سیاست مطبوعاتی خود را در پیش خواهد گرفت و در قالب منشور اخلاقی خود که در مقابل دیدگان مخاطبان محترم است، اقدام به انتشار نظرات خواهد کرد.

برچسب ها :
کتابدار فردوسی
|
Iran
|
1393/06/25 - 21:13
1
1
من موافق دسترسی به پایگاه ها هستم. البته پایگاه های نورمگز و مگ ایرانو برای این کار بیشتر می پسندم.
با این امر هم کتابدار میتونه به علم روز دسترسی داشته باشه و هم مخاطبای خودشو با اونا آشنا کنه.
فقط ی نکته: اگه قراره دسترسی بذارین فقط خواهشا آمار نخواین تا کتابدار با فراق خاطر بتون کار خودشو بدون زیر فشار بودن انجام بده
کتابدار نمایه
|
Iran
|
1393/06/25 - 18:28
0
0
دیگه نمایه جمع شد خوشحال باشید
ریحانه - کتابدار
|
Iran
|
1393/06/25 - 18:11
0
3
در کتابخانه ما مخاطب ندارد، معرفی هم که می کنی فقط گوش می دهند ولی استفاده نه!
کاربرش خودم هستم فقط که خیلی وقتها هم ازش جواب نمی گیریم.
ولی در کل منبع خوبی هست.
دانشجو
|
Iran
|
1393/06/25 - 18:05
0
2
یک مشکلی که در خواندن مقالات نمایه هست اینه که مقاله ها صفحه، صفحه هستند. خوب هم اسکن نشدند. البته من در کتابخانه عمومی استفاده نکردم، در کتابخانه دانشگاهمون داشتیم و فکر هم می کنم در یک کتابخانه عمومی خیلی مخاطب نداشته باشه، مگر کتابخانه های بزرگ.
مشکی
|
Iran
|
1393/06/25 - 16:53
0
3
نمایه ای که به صورت آفلاین بود با این ایران نمایه فرق داره آیا؟ آفلاینش که خیلی مخاطب نداشت
صورتی
|
Iran
|
1393/06/25 - 13:57
0
1
مقالات نمایه از کیفیت خوبی برخوردار نیست.
کتابی
|
Iran
|
1393/06/25 - 09:07
0
4
به نظر بنده هم نمایه زیاد جالب نیست، رابط کاربری خوبی هم نداره،هیچ استقبالی هم ازش تو کتابخانه ها نمیشه!!!
سایت نور به نظر سایت خوبی میاد...
و مساله ای که هست اینه که کتابخانه های عمومی باید خدمات عمومی ارائه بدن و نیازی نیست مثل دانشگاه ها خدمات تخصصی پایگاه های اطلاعاتی را ارائه بدن...
کتابدار آنلاین
|
Iran
|
1393/06/25 - 08:40
0
2
ادامه نظر
مسئله بعدی من موندم شمایی که به نمایه ایراد میگیرین کاش میگفتین که منظورتون از سایر پایگاهها کدوم پایگاهها مثلا سیویلیکا که بنا به گفته خودشون و چیزی که همه میدونن فقط مقالات کنفرانس ها رو جمع میکنه ماگیران هم که بیشتر اطلاعات کتابشناختی میده و در موارد کمی متن کامل میده ولی نمایه نسبت به اونا خیلی قوی تره البته که نکات ضعفی هم داره که گفتنش در حوصله یک نظر نیت و سرانجام اینکه اگه معلوم بشه برای هر کتابخونه چقدر هزینه میشه اونوقت میشه تصمیم گرفت که بودن نمایه خوبه یا نه
وسلام
کتابدار آنلاین
|
Iran
|
1393/06/25 - 08:40
0
3
سلام اولین ایراد به خود لیزنا که این چه جور نظر سنجیه نظر سنجی باید با فرمت رایج باشه بعد اگه کسی خواست نظر بزاره میتونه من نمیدونم شما چه جوری جمع بندی میکنین .
بعدش در مورد نمایه از دو دیدگاه صحبت میکنم اول اینکه یه سری ایراد از خود نهاده که داره برای همه کتابخانه ها نمایه رو فراهم میکنه (‌حالا چه به صورت قفل و چه به صورت آنلاین ) همین امروز دارن یه نمایه میفرستن برای کتابخانه روستایی که هزار نفر جمعیت داره حالا شما حساب کن بقیه مسائل که از همه مهمتر هی از فردا زنگ میزنن چرا این کتابخونه از نمایه استفاده نمیکنه و مجبور میکنن یه سری امار الکی داده بشه برای بعضی از کتابخانه ها نمایه لازم و ضروریه .
میثم جوان بخت
|
Iran
|
1393/06/24 - 08:53
0
4
با سلام
نمایه نشریات که الان در نهاد مورد استفاده قرار می گیرد دارای محاسنی که می توان از ان جمله به دامنه زمانی آن اشاره کرد نسبت به بعضی از پایگاه ها دامنه زمانی آن و پوشش مقالات ان بیشتر است . به رایگان در اختیار کاربران کتابخانه قرارداده می شود و هزینه پرینت دریافت می شود. مقالات روزنامه ها را شامل می شود.
در کنار محاسن ،معایبی از قبیل جدا جدا بودن صفحات مقاله به صورت فولدر یا پوشه بودن در بعضی از مقالات است البته هر چند مقالات اخیر به صورت فرمت پی دی اف نیز هست ولی متاسفانه در مقالات قدیمی اگر کاربری بخواهد یک مقاله را دانلود کند به صورت صفحات عکسی جدا جدا است که می توانند با نر مافزار های تبدیل عکس به فرمت پی دی اف همه را در کنار هم قرار دهند .اکثر پایگاه های اطلاعاتی که به ارائه مقاله می پردازند ادعای جامعیت را دارند که با جستجوی یک موضوع می توان این ادعا را رد کرد مثلا در همین نمایه نوشته شده است بزرگترین بانک فهرست شده مقالات که به نظر من این ادعای کاذبی است .
ساحل
|
Iran
|
1393/06/24 - 06:16
0
1
پایگاه های زیادی هستند که این خدمات را ارائه می دهند. نمایه هم یادمه که همیشه مطرح ترین بودن.اما نمی دونم چرا از کار و خدمات دهی خوب ناامید شدن.
ساحل
|
Iran
|
1393/06/23 - 23:32
0
2
به نظرم می تونیم این هزینه ها رو جای دیگه ای که کاربرد بیشتری داره انجام بدیم
خسروي
|
Iran
|
1393/06/23 - 15:36
0
2
هرچندراه اندازي وجمع اوري مقالات نمايه نشريات كارسترگ وبزرگي هست اما ادبيات ژورناليستي عيوب واشكالات خودرادارد واكثرمقاله ها چندان معتبرنيستند وذكرمنابع صورت نگرفته واشكال بزرگ بعدي كه به درستي همكاران اشاره كرده اند فرمت برنامه ويك دست نبودن آن هست.
پاسخ ها
همان
| Iran |
1393/06/23 - 18:57
با نظر آقا یا خانم خسروی موافقم
هرچه مقالات ایران نمایه،دارای فرمت خوب و مخصوصا فهرست منابع درست حسابی باشد و بتواند به ساختار مقالات علمی-پژوهشی نزدیکتر شود بر ارزش آن افزوده خواهد شد.
همین
کتابدار
|
Iran
|
1393/06/23 - 13:43
0
1
متاسفانه نمایه در چند سال اخیر خیلی ضعیف کار کرده است.
شاید اگر در ساختارش تغییری ایجاد کند بتواند به روزهای گذشته بازگردد.
کتابدار تهران
|
Iran
|
1393/06/23 - 11:02
0
3
نمایه می تواند با این همه سند خدمات بهتری ارائه نماید.
پاسخ ها
سیاهکل
| Iran |
1393/06/23 - 14:37
سلام
1.فرمت مقالات باید اصلاح شود.
2.اگر فرم همه مقالات pdf باشد عالیست.
3.باید مقالات به روز و قوی و جامع باشد نه ناقص یا به شکل برشی از گوشه روزنامه ها و ...
4.متاسفانه بیشتر کاربران از نمایه مقالات بی خبرند.
خسته نباشید
كتابدار
|
Iran
|
1393/06/23 - 08:38
0
3
اصل كار و ارائه مقالات كار خوبي است و آنچه هست ضعف در فرمت مقالات و عدم دريافت صحيح مي باشد.
کتابدار
|
Iran
|
1393/06/22 - 16:10
0
3
با سلام
به نظر من که قسمتی از کارم مربوط به ایران نمایه میباشداین است که بزرگترین ضعف ما عدم اطلاع رسانی کافی به کاربران در مورد نمایه نشریات و عدم آگاهی بیشتر کاربران در جستجوی منابع اطلاعاتی می باشد چون بارها تجربه کردم وقتی کاربری به چگونگی جستجو در نمایه نشریات آشنایی پیدا میکند رضایت خود را در یافتن مقاله دلخواهش اعلام می دارد.و در ضمن فرمت نا مناسب آن از دیگر ضعف های این نرم افزار آنلاین می باشد.
مقاله نویس
|
Iran
|
1393/06/22 - 16:04
0
5
خودتون خسته نکنید دیگه کسی مقاله نمی نویسه اگه هم بنویسه میره کافینت یا بهتر بگم دیگه همه تو خونه اینتر نت دارند از خونه مقاله سرچ می کنن الکی هزینه نکنی دنیا شده انترنت
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1393/06/23 - 07:33
این مشکل نظام آموزشی است که محققین رو دنبال منابع نمی فرستن وصرفا به یک تحقیق آبکی وسرهم بندی شده دانش آموزان ودانشجویان رضایت می دن درکشورهای پیشرفت رو تحقیق حساب ویژه ای بازمیکنن اما تاسفانه ما به این چیزها بها نمی یدیم
علی دهقان
|
Iran
|
1393/06/22 - 16:03
0
1
باسلام
کتابخانه عمومی باید هم برای اوقات فراغت باشد هم پژوهش و هم هر نیاز مطالعاتی افراد.
به نظر من اقدام خوبیه ولی به قول دوستان و همکاران فرمت نامناسبه و خیلی هم علمی نیست.شاید بشه بهتر و علمی تر کارکرد.
البته من در کتابخانه خودم تلاش کرده ام اطلاع رسانی مناسب داشته باشم.از چاپ کارت تبلیغاتی تا بنر و تراکت و ...
کتابدار مرکزی
|
Iran
|
1393/06/22 - 14:47
1
2
برآوردن نیازهای اطلاعاتی و پژوهشی مراجعان به کتابخانه های عمومی از مهم ترین اهداف این گونه کتابخانه هاست.
هر چند پایگاه ایران نمایه دارای اشکالاتی است اما به گونه ای جامع تمامی مقالات فارسی را پوشش می دهد. حتی گاهی اوقات یک مقاله روزنامه هم می تواند راهگشا باشد و مزیت این پایگاه گنجاندن مقالات روزنامه ها علاوه بر مقالات مجله های علمی پپوهشی است.
در کتابخانه مرکزی محل کار اینجانب به طور میانگین در هفته بین 10 تا 15 نفر از ایران نمایه استفاده می کنندهر چند پایگاه سیویلیکا را نیز مشترک شده ایم و چه بهتر که پایگاه های بیشتری را به قلمرو خدمات کتابخانه های عمومی اضافه نماییم. فراموش نکنیم که اطلاع رسانی و تبلیغات در این زمینه تاثیر قابل توجهی در دریافت مقالات دارد.
کتابدار
|
Iran
|
1393/06/22 - 14:29
0
1
ادامه
پس کتابخونه عمومی کتابخونه دانشگاهی نیست که مراجعه کننده اش دانشجو باشه و یک طیف فوقش با تخصص های مختلف بلکه کل افراد جامعه کاربر کتابخونه عمومی است و باید تمام افراد جامعه از بچه یک ساله تا پیرمرد 100 و خورده ای ساله در نظر گرفته بشن حال اگر کتابخونه ای چنین طیف وسیعی از مراجعه کننده رو نداره نمی شه برای تمام کتابخونه ها یک رای صادر بشه کما اینکه ما باید افراد بالقوه رو هم درنظر بگیریم پس مناسبترین تصمیم باید گرفته بشه
کتابدار
|
Iran
|
1393/06/22 - 14:29
0
0
ادامه
پس میشه مثل گذشته این خریدها رو انجام داد که هم از ناشرین به نوعی حمایت بشه و هم به خاطر یک نفر که مطالعه مجله کاغذی رو به دلیل دسترس پذیر تر بودنش نسبت به دیجیتالیش در بعضی موارد ترجیح می ده و اما بحث به روز بودن و همگامی جوانان و نوجوانان و کودکان و افراد علاقمند به منابع دیجیتال کمی با آموزش کتابداران هم این مشکل حل شدنی است چرا که خوشبختانه بیشتر کتابخونه ها به اینترنت وصله فقط کافی با یک مجموعه سازی و سازماندهی منابع اینترنتی توسط گروهی که داوطلب و علاقمند و البته سواد لازم رو دارن این کار انجام بشه و موارد دسترسی رو با امکانات کم در دسترس تمام کتابخانه قرار داد
کتابدار
|
Iran
|
1393/06/22 - 14:29
0
0
ادامه
اره میشه کل مجلاتو با فرمت الکترونیکی خرید کرد اما اگه کتابدار کمی با فناوری روز آشنا باشه نیاز به خریدش نیست همون طور که حتی کتابخونه دانشگاهی هم دیگه بیشتر پایگاه ها رو اشتراک نمی شه چون راه های دیگه ای برای دسترسی بدون هزینه هست چند تا پایگاه هم که مشترک میشن به خاطر مزایای خاصش است گذشته از اینها مگه کتابخونه دانشگاهی با اومدن فرمت دیجیتالی دیگه اقدام به خرید نمی کنه نه دانشگاه ما که من الان درس می خونم و تحصیلا ت تکمیلی هم هستش مجله کاغذی هم می خرند و به فرمت دیجیتالیش بسنده نمی کنند پس اینجا دو مقوله مطرحه با توجه به تغیر دهکده جهانی هم باید به روز بود و هم باید افرادی که به هر دلیلی با این دهکده سازگاری نیافته اند همنشین بود
کتابدار
|
Iran
|
1393/06/22 - 14:28
0
0
با سلام
همه این امکانات الان مثل نمایه تو کتابخونه وجود داره اما مهم اطلاع رسانی مناسبه در ضمن کتابخونه عمومی رسالتش با دانشگاهی متفاوته که تهیه مقاله مهم باشه بلکه رسالتش علاقه مندی به کتاب کتابخونه و مطالعه است من در کتابخونه ای کار می کنم که مردم شهر که مجلات رو می خونن بیشتر خانم ها هستند تا آقایون و یا دانشجو ها پس نه امکاناتشو دارن و اگر هم داشته باشن سواد استفاده از رایانه رو ندارن در ضمن وقتی هم برای اومدن به کتابخونه و مطالعه در آنجا ندارن پس مجله کاغذی که راحتترین راهش همون امانت گرفتنش هست انتخاب می کنند از زمانی هم که مجلات نمی یان مدام باید پاسخ این افراد رو در مورد نیامدن مجلات بدیم و امیدوارشون بکنیم
الی
|
Iran
|
1393/06/22 - 14:20
0
3
در خصوص جستجوها دچار اشکال است.
فرمت مقالات قابل قبول نیست.
کتابدار کتابخانه عمو
|
Iran
|
1393/06/22 - 13:01
0
5
1- من در کتابخانه یا در هر جایی دیگر اگر بدنبال مقاله برای اعضا یا خودم باشم آخرین گزینه انم ایران نمایه می باشد چرا که اولا فرمت مقالات بسیار نامناسب و دوما علمی و پژوهشی نمی باشد و اگر هم باشد می توان در سایت ها نور مگز یا پرتال جامع علوم انسانی یا ایرانداک یافت و مطمئنا مقاله خاصی در ایران نمایه نیست که در دیگر سایت های اپن اکسس یافت نکرد.
2-در مورد مجلات و روزنامه های تحت پوشش مگ ایران بسیار کاربر پسند تر و مناسب تر از ایرانمایه می باشد.
3- به دیدگاه من نهاد می تواند با کاهش هزینه ها ی ایران نمایه و شاید حذف یا تغییرات ساختاری در آن به آبونه شدن سایر پایگههای فارسی زبان پولی و رایگان و همچنین خرید پایگاههای عموم لاتین همانند وزارت علوم و بهداشت در سطح پایین تری بپردازد.
4-ایرانمایه هیچ گونه علاقمندی از طرف کاربران کتابخانه های عمومی نداردو این را می توان از خروجی های آمار آن دریافت نمود.
کتابدار
|
Iran
|
1393/06/22 - 12:44
0
6
مراجعین به کتابخانه ها بیشتر برای کتاب به کتابخانه ها مراجعه می کنندبنابر این به جای هزینه کردن برای اشتراک در ایران نمایه بهتر است کتابهایی تهیه کنیم که نیاز مراجعه کننده برطرف شود.
کتابدار
|
Iran
|
1393/06/22 - 12:42
0
2
با سلام
ضمن تشکر از اقدام جالب توجه نهاد ولی در قیاس با پایگاهی مثل پرتال جامع علوم انسانی یا نور مگز ضعیفت رعمل می کند بطور مثال برخی عناوین را که در این پایگاه قابل دسترس نیست در پایگاههای مورد اشاره به راحتی قابل دریافت می باشد
در کل با توجه به خلاقیت نهاد در راستای دارابودن پایگاه علمی مستقل قابل تقدیر است

از نکات مثبت سایت نمایه این اسن که حتی اگر مطلبی یک صفحه های در روزنامه باشد سعی شده است در این پایگاه گنجانده شود ولی این عمل در سایر پایگاهها صورت نگرفته است
siamand
|
Iran
|
1393/06/22 - 11:45
0
7
با سلام
یکی از ضعفهای کتابخانه های عمومی نبود تبلیغات مناسب و بازاریابی اطلاعاتی می باشد.دوم فرمت نامناسب مقاله های ایران نمایه که عمده آنرا مقالات روزنامه ها در فرمت عکس می باشد، خواننده به دنبال آسانترین و راحترین راه می باشد ولی ایران نمایه خواننده را به گونه ای طرد می کند.
کارشناس ارشد
|
iran
|
1393/06/22 - 10:36
0
1
کلیت و هدف کار بسیار خوب می باشد، اما فرمت نامناسب این مقاله ها یکی از ضعف های عمده آن می باشد. به نظر می رسد اگر مقاله در فرمت بهتری در دسترس بودند با استقبال بیشتری از جانب کاربران مواج می شد.
کتابدار البرز
|
Iran
|
1393/06/22 - 10:31
0
3
اکثر کاربران کتابخانه های عمومی به دنبال اطلاعات عمومی برای پر کردن اوقات فراغت خود هستند و بیشتر هم از کتابها استفاده می کنن تا پایگاه های اطلاعاتی. کاربرانی کمی هم که به دنبال پژوهش و جستجوی مقالات در پایگاه های اطلاعاتی هستند، از وجود چنین پایگاه هایی در کتابخانه های عمومی بی اطلاع هستند.
كتابدار
|
Iran
|
1393/06/22 - 09:50
0
1
استفاده از مقالات پايگاه مگ ايران نسبت به ايران نمايه احتمالا بتونه بهتر جوابگوي مراجعان كتابخانه باشد.
ر
|
Iran
|
1393/06/22 - 08:42
0
8
بدون شک ایجاد دسترسی به پایگاه های اطلاعاتی در کتابخانه های عمومی امری ضروری است اما در خصوص کتابخانه های عمومی موارد ذیل حایز اهمیت می باشند
1. ابتدا می بایست پایگاه هایی را برای این کتابخانه ها انتخاب کرد که متناسب با نیاز اکثر مراجعان با آن باشد
2. پایگاه ایران نمایه بیشتر شامل مقالات روزنامه ها می باشد که معمولا مورد استفاده کاربران قرار نمی گیرد
3. همچنین این پایگاه دارای اشکالات در بخش فناوری نیز است
4. تبلیغ در کتابخانه های عمومی برای استفاده از این پایگاه عملا انجام نمی پذیرد حتی خود کتابداران نیز با این پایگاه اشنا نیستند که بخواهند آنرا به اعضا معرفی نمایند
پاسخ ها
ال
| Iran |
1393/06/22 - 09:17
کاملا درست می فرمایید. تو کتابخانه ما هم به ندرت کسی از نمایه استفاده می کنه. و به نظر من بیشتر به خاطر ضعف نمایه است. هرچند مخاطبان هم آشنایی با نمایه ندارند.
به نظرم به جای نمایه از سایت نور استفاده بشه به مراتب بهتره.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: