کد خبر: 17466
تاریخ انتشار: یکشنبه, 02 آذر 1393 - 17:14

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

نجات کتاب های کم خواننده از دام عنکبوت کتاب خوار توسط کودکان

   طرح «تارتوری، عنکبوت کتاب خوار» از جمله ایده هایی است برای تشویق کودکان به مطالعه که یکی از مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهر زاهدان آن را در گذشته اجرا کرده است.
نجات کتاب های کم خواننده از دام عنکبوت کتاب خوار توسط کودکان

  به گزارش لیزنا، بیش از 900 مرکز فرهنگی هنری کانون در سراسر کشور در حال فعالیت اند و مربیان کانون با طراحی ایده های جدید تلاش می کنند تا کودکان و نوجوانان را به مطالعه تشویق کنند.


در این میان مربیان مرکز شماره 5 کانون زاهدان با فضاسازی این مرکز برای کودکان اقدام به ساخت تار عنکبوتی کردند که در وسط آن یک عنکبوت عروسکی مهاجم قرار گرفته بود و در کنار آن نامه ایی از این عنکبوت کتاب خوار بر دیوار نقش بسته بود که به بچه ها می گفت غذایش کتاب هایی است که به علت کم خواننده بودن شان سرشار از گرد و خاک هستند.


مربیان این کانون با بررسی کتاب های موجود در قفسه های کتاب خانه تعدادی از آثار کم مخاطب به ویژه در شاخه ی علمی را انتخاب و در نزدیکی این تار عنکبوت قرار می دادند.


بر همین اساس مرحله ی بعدی اجرای این طرح گفت و گو با اعضای کانون و تشکیل کمیته ی نجات کتاب بود که طی آن بچه ها با نوشتن نامه ای به عنکبوت از او می خواستند اگر دست کم 5 نفر از اعضا پس از مطالعه کتاب 5 دلیل (هر عضو یک دلیل) برای نخوردن کتاب بیاورند، عنکبوت نیز آن کتاب را نخورد.


در کارگاه بعدی اعضا با نخستین کتابی مواجه می شدند که در تارهای عنکبوت اسیر بود و البته نامه ای که نشان می داد عنکبوت شرط کمیته نجات کتاب را پذیرفته و به اعضا برای نجات هر کتاب فرصتی یک هفته ای داده است.


در همین حال پس از این مرحله، هر یک شنبه اعضا با کتابی اسیر روبه رو می شدند و یک هفته فرصت داشتند با بیانِ دلیلِ خود، جان کتاب را نجات دهند. خواندن نامه های تارتوری، عنکبوت کتاب خوار هم برای بچه ها جذاب و لذت بخش بود و آنان با اشتیاق به مطالعه کتاب اسیر می پرداختند.


به گفته ی بی با رهسپار مربی مسوول مرکز شماره 5 کانون زاهدان ، اشتیاق و مشارکتی که اعضا برای نجات کتاب های اسیر داشتند نشان از تاثیر این شیوه معرفی کتاب بود و بیشتر آن ها کتاب را در همان ساعات اولیه حضورشان در مرکز مطالعه می کردند و این برای ما به شدت ارزشمند بود.


وی ادامه داد: در چهره اعضا مشخص بود که با کنجکاوی به سراغ کتاب می رفتند. کتاب هایی که برای معرفی به تارهای تارتوری، عنکبوت کتاب خوار می سپردم اغلب دیگر در قفسه نبودند، یا روی میز مطالعه یا روی میز امانت قرار داشت و شواهد نشان می داد معرفی کتاب توسط تارتوری، عنکبوت کتاب خوار در ترغیب اعضاء به مطالعه کتاب های علمی موثر بوده است.


در این میان نامه هایی که اعضای کودک و نوجوان این مرکز برای عنکبوت کتاب خوار نوشته اند نیز از جذابیت های زیادی برخوردار است که در میان آن ها «زهرا قنبرزهی مقدم» کودک زاهدانی با عنوان دوست کتاب ها خطاب به عنکبوت نوشته است: « سلام آقای تار توری کتاب خوار! ما دوست نداریم شما کتاب ها را بخوری. کتاب ها ما را با خود به آسمان می برند. من وقتی که کتاب می خوانم مثل این که تمام صفحه ها که در کتاب اجرا می شود یا اتفاق می افتد را می بینم و به درون کتاب می روم. عنکبوت جان! پس از این به بعد کتاب نخور بلکه کتاب بخوان تا احساس من را داشته باشی.»

برچسب ها :
آقای خاص
|
Iran
|
1393/09/09 - 19:35
5
0
کاش عکس هم می ذاشتین.
مخالف
|
Iran
|
1393/09/06 - 16:31
0
2
کتاب خوب مانند تور ماهیگیری خواننده را به دام می اندازد و به دنبال خود می کشاند با این طرح در مدت کوتاه می توان برای کتاب کم خواننده، خواننده مجازی تور کرد ولی در دراز مدت کم اثر است
مشک آن است که خود ببوید
پاسخ ها
من هم
| Iran |
1393/09/08 - 10:30
منم مخالفم چون این طرح شبیه مسابقات فرهنگی عمل می کند که برای جذب مخاطب برای آثار کم خواننده تلاش می کردند ولی ناکام بود!
هما
|
Iran
|
1393/09/03 - 15:43
5
2
سلام.
خیلی طرح خوبی است. به نظرم خیلی این حس رو در آدم ترغیب می کنه که به مطالعه ی کتاب های نخونده بپردازند.
کتابدار
|
Iran
|
1393/09/03 - 13:15
3
2
سلام.طرح جالبی بود انشااله توسط همکاران دیگرادامه داشته باشه
کریمی
|
Iran
|
1393/09/03 - 10:01
3
0
بسیار زیبا و خلاقانه.
کتابدار اصفهان
|
Iran
|
1393/09/03 - 09:36
2
2
چقدر قشنگ بود . واقعا لذت بردم. چه طرح جالبی. امیدوارم موفق باشید.
کتابدار
|
Germany
|
1393/09/03 - 08:32
7
2
سلام طرح بسیار جذاب و جالبی است، احسنت به این خلاقیت
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: