کد خبر: 33610
تاریخ انتشار: شنبه, 19 اسفند 1396 - 13:18

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

تازه های نشر

تاثیر فضا بر نظریه‌های اجتماعی را در کتاب ژلنیتس بخوانید

منبع : لیزنا
کتاب «فضا و نظریه اجتماعی» نوشته آندری ژلنیتس با ترجمه آیدین ترکمه توسط انتشارات علمی و فرهنگی به چاپ رسید.
تاثیر فضا بر نظریه‌های اجتماعی را در کتاب ژلنیتس بخوانید

به گزارش لیزنا، کتاب آندری ژلنیتس با عنوان «فضا و نظریه اجتماعی» که توسط آیدین ترکمه به چاپ رسیده است توسط انتشارات علمی و فرهنگی به چاپ رسید.

نویسنده در مقدمه کتاب آورده است:

فضا و تحلیل فضایی در حال حاضر به طور فزاینده به عنوان مولفه‌ای اساسی در پرورش دانش و فهم نظری و نیز پژوهش‌های تجربی در طیفی از رشته‌های علمی اجتماعی تلقی می‌شود. بررسی و تحلیل فضا دیگر مختص نگرش‌های جغرافیایی درباره تاثیر متقابل میان محیط‌های انسانی و «طبیعی» در نظر گرفته نمی‌شود. محیط‌های انسان‌ساخت و روابطی اجتماعی که آنها را می‌سازند و نیز برهم‌کنش‌هایی که در و به واسطه آنها رخ می‌دهند حالا موضوع تحلیل انتقادی و مشروح‌اند؛ ازاین‌رو باید اعتبار درخوری را به جغرافی‌دان‌های انسانی و اجتماعی – به سبب نقش انها در کمک به بازاولویت‌بخشی به فضا به‌سان مولفه بنیادی برای به‌دست‌آوردن فهمی جامع از پیچیدگی روابط اجتماعی – نسبت داد. بااین‌همه در این جو جدید فعالیت میان‌رشته‌ای، پتانسیلی برای گسترش تحلیل‌های مشخصا فضایی وجود دارد که باید نه‌تنها افق‌های نوین که افزون بر آن سوگیری‌های جدیدی را برای دیسیپلین‌های گوناگون فراهم کند. چنین آینده پرباری بر بازشناسی پروراندن و کاربست‌پذیری نظریه‌های فضا و نظریه‌های فضایی مبتنی است.

هدف این کتاب ارائه برخی از این چشم‌اندازهای نظری و برجسته‌کردن اهمیتشان برای پروراندن یک نظریه اجتماعی فراگیرتر و پذیرفته‌تر فضا است. به بیان دقیق‌تر در اینجا به دنبال ارائه یک دید کلی جامع از تمامی کوشش‌های صورت گرفته در پیکرده دانشی که زمینه نظریه‌های اجتماعی فضا را تشکیل می‌دهند، نیستیم. مقصود در عوض ضرورتا گزینشی است و به پیشرفت «اندیشه‌ورزی درباره فضا» تاحدی برحسب ترتیب زمانی می‌پردازد. پیامدها و اثر چنین نظریه‌ها و تحلیل‌هایی، نیز به همین ترتیب، گواهی بر پرباری روابط اجتماعی پیچیده‌ای است که به شکل‌های متفاوت، پژوهش در واقعیت اجتماعی را شکل می‌دهند. این نظریه‌ها به طور حاص، اما نه منحصرا، برای در اختیار گذاشتن فهمی از سیتی و اوربان دارای اهمیت‌اند که همچنان کانون بیشتر تحلیل‌های اجتماعی از مدرنیته هستند. شاید آموزنده باشد که برخی از جزئیات مد نظر خود را درباره «پذیرش» فضا به‌سان موضوعی که در تحلیل و پژوهش اجتماعی اهمیت اساسی‌دارد، ارائه دهم.

«فضا و نظریه اجتماعی» با قیمت 19 هزار تومان و با شمارگان هزار نسخه به چاپ رسیده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: