کد خبر: 20070
تاریخ انتشار: یکشنبه, 03 خرداد 1394 - 09:42

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

نشست «علم اطلاعات و نظریه اطلاعات» برگزار شد

چهارمین نشست از سلسله نشست های تخصصی علم اطلاعات و دانش شناسی، با عنوان «علم اطلاعات و نظریه اطلاعات» در کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد  برگزار شد.
نشست «علم اطلاعات و نظریه اطلاعات» برگزار شد

 

به گزارش لیزنا، کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد که از آغاز سال 1394 اقدام به برگزاری سلسله نشست های تخصصی علم اطلاعات و دانش شناسی کرده است، 31 اردیبهشت با چهارمین نشست با عنوان «علم اطلاعات و نظریه اطلاعات» میزبان متخصصین و عموم بود.

 

نشست «علم اطلاعات و نظریه اطلاعات ساعت 10 با تلاوت آیاتی از قرآن کریم شروع شد.

 

مصطفی امینی، دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی و دبیر نشست، پس از خوشامدگویی به حضار، سخنرانان را معرفی کرد: یاسر خوشنویس؛ مترجم کتاب در حوزه فلسفه، و دکتر غلامرضا فدایی استاد رشته علم اطلاعات و دانش شناسی.

 

یاسر خوشنویس اطلاعات را پرکاربرد اما مبهم معرفی کرد و ادامه داد همواره با انواع و اقسام اطلاعات درگیر هستیم. اطلاعات چتری برای واژه ها و مفاهیم متعددی است و کاربرد منفرد و یکپارچه ای برای واژه اطلاعات نداریم. شما ممکن است متخصص رشته اطلاعات باشید و یا با پردازش و انتقال اطلاعات کار کنید. این کار کردن مرتبه اول است. در مرتبه دوم به آن اطلاعات و کاربردش فکر و تأمل می کنید که به آن تأمل مرتبه دوم درباره اطلاعات می گویند.

 

وی افزور: نظریه پردازانی مانند ویور و شانون درباره تأمل درباره اطلاعات نظریاتی دادند و برخی نظریه های معنایی مانند هیلل، کارناپ و درتسکی بر نظریه ریاضیاتی شانون مبتنی اند. از نظر فلوریدی اطلاعات مساوی است با داده به اضافه معنا و اطلاعات داده خوش ساختی است که معنا دار است. وی درباره شهودهای ناهمخوان درباره اطلاعات، صحبت کرد و رابطۀ صدق و دانستن را تشریح کرد و به ریشه شناسی واژه Information (اطلاعات) پرداخت.

 

دکتر غلامرضا فدایی سخنرانی خود را این گونه آغاز کرد: از اینکه جوانان در این نشست ها شرکت می کنند بسیار خوشحالم. جوانان با مطالعه دیدگاه پیشینیان، صاحب نظر خواهند شد. مسئله اطلاعات سهل و ممتنع است. همه نسبت به اطلاعات اظهار دانایی می کنند اما از جنبه های گوناگون لغوی، اصطلاحی، فلسفی، اقتصادی و اجتماعی هر کدام جای بحث جداگانه ای دارد.

 

وی ادامه داد:  ما موجودی آگاه و آگاه کننده هستیم. رویکرد انسان نسبت به علم و اطلاعات می تواند مسبب مسائل گوناگونی باشد و نقش محوری انسان در علم اطلاعات بسیار مهم است و اطلاع بدون انسان معنا ندارد. در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی، سروکار ما در گام اول با چیستی اطلاعات نیست بلکه با بازیابی اطلاعات است. پس از تغییر نام رشته علم اطلاعات و دانش شناسی، چیستی اطلاعات و فلسفه اطلاعات نیز دارای اهمیت شد که باید راجع به آن فکر و تحقیق کرد.

 

در پایان این نشست سخنرانان به پرسش های حاضران پاسخ دادند و نشست ساعت 12:30 پایان یافت.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: