کد خبر: 24410
تاریخ انتشار: یکشنبه, 09 خرداد 1395 - 14:13

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

كارگاه آموزشي آشنايي با منابع چاپ سنگي در قم برگزار شد

کارگاه آموزشی آشنایی با منابع چاپ سنگی به همت انجمن کتابداری قم و با همکاری کتابخانه آیت الله العظمي بروجردی روز شنبه هشتم خرداد 1395 در قم برگزار شد.
كارگاه آموزشي آشنايي با منابع چاپ سنگي در قم برگزار شد

 

به گزارش لیزنا، کارگاه آموزشی آشنایی با منابع چاپ سنگی به همت انجمن کتابداری قم و با همکاری کتابخانه آیت الله العظمي بروجردی روز شنبه هشتم خرداد 1395 در قم با تدریس حجت الاسلام و المسلمین علی صدرایی خویی (پژوهشگر و فهرست نگار کتابخانه بزرگ آیت الله العظمی مرعشی نجفی ) برگزار شد.

در این کارگاه 4 ساعته که از ساعت 15 الی 19  برگزار شد در ابتدا با مقدمه ای کوتاه در زمینه تاریخ چاپ و انتشار کتاب در جهان ، فهرست کتابهای چاپ سنگی، و مباحثی پیرامون نسخه های خطی (مراحل تولید نسخهء خطی، ارزش و اهمیت نسخه های خطی) و کتاب های چاپ سنگی و معرفی چند کتاب حدیثی با ارزش آغاز گردید.

 در ادامه به پیشینهء فهرست‏ نويسى در تمدن اسلامى،  وضعیت نسخه های خطی در جهان، وضعیت نسخ خطی ایران،  و گزارش استاد عطاردی از نسخ خطی هند و مطالب نقل شده از آن نسخ خطی مورد اشاره قرار گرفت.

 پس از صحبت های اولیه، مدرس با بحث پیرامون تاریخ چاپ و انتشار کتاب در ایران؛ انواع چاپ در گذشته را چاپ سربي و چاپ سنگي دانست و بیان کرد که برای مهیا شدن كتاب چاپ سنگي برای فهرست نویسی چند کار باید قبلا انجام پذیرد:

چينش كتابها در مخزن، شماره ‏گذارى كتابها در مخزن، صفحه شمارى كتابها،  تعيين رساله‏هاى مجموعه ها

 و در مرحله بعد جهت فهرست نویسی این منابع، كتاب‏شناسى بايد انجام گیرد که مراحل آن عبارت‏ اند از:

تعیین عنوان كتاب، تعیین مؤلف، تعیین لغت يا زبان كتاب،  تعیین موضوع،  ارائه توضيحات كتاب‏شناسى،  تعیین آغاز كتاب يا نسخه،  تعیین انجام كتاب يا نسخه، مباحث کتاب

بعد از اتمام مطالب كتاب‏شناسى، مطالب مربوط به نسخه‏ شناسى ذكر شد، که عبارتند از:

تعیین نوع خط و ویژگیهای آن،  تعیین کاتب نسخه،  تعیین تاریخ کتابت،  تعیین محل کتابت، مشخصات سفارش دهندهء کتابت،  تعیین واقف و تاریخ وقف،  اطلاعات تزیینات نسخه،  اطلاعات یادداشت حاشیه ها،  یادداشت های برگ های اول و اخر نسخه،  تعیین نوع کاغذ،  تعیین نوع جلد،  تعیین تعداد برگ ها و سطرها

 

در پایان کارگاه،  شرکت کنندگان سوالات خود را مطرح کردند که توسط مدرس پاسخ داده شد، و دکتر مهدی محمدی، رییس انجمن کتابداری قم، با اهدای لوح تقدیر و هدیه مراتب تشکر خود را نسبت به مدرس کارگاه ابراز داشت.

 

 

گزارش از نیره جعفری فر

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: