کد خبر: 16077
تاریخ انتشار: سه شنبه, 31 تیر 1393 - 10:40

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

تنها 20 درصد از دعوت شدگان به مصاحبه دکتری آمادگی داشتند

دکتر رحمت اله فتاحی، پیرامون ارزیابی سطح علمی مصاحبه شوندگان آزمون دکتری 1393 تصریح کرد: شاید با خوشبینی بتوانم بگویم، که واقعا 20 درصد از دعوت شدگان به مصاحبه آمادگی داشتند. باقی ضعیف بودند و حتی ساده ترین معیارها، از جمله، مجلات فارسی موجود در حوزه کتابداری، را هم نمی دانستند.
تنها 20 درصد از دعوت شدگان به مصاحبه دکتری آمادگی داشتند

 

دکتر رحمت اله فتاحی، در گفتگو با خبرنگار لیزنا، در خصوص دلایل افزایش میزان تقاضا برای ورود به مقطع دکتری در رشته کتابداری و اطلاع رسانی، بیان کرد: در این مورد بحث های مختلفی انجام شده، یکی از مهم ترین دلایل، عدم وجود بازار کار مناسب است. در شرایطی که بازار کار مناسب برای جذب نیرو وجود نداشته باشد، فارغ التحصیلان مقطع ارشد، با ذهنیت یافتن موقعیت شغلی بهتر، ترجیحشان ادامه تحصیل خواهد بود.

 

روند صعودی میزان پذیرش دانشگاه ها، به دلیل درآمد های ناشی از آن، حالت غیر منطقی پیدا کرده است.

 

وی ادامه داد: گذشته از این، شرایط اقتصادی و اجتماعی ایران، به صورتی پیش رفته که در حال حاضر ادامه تحصیل، ملاکی فرهنگی برای پیشرفت تلقی می شود. در این اوضاع، مدرک بالاتر، منزلت اجتماعی بالاتر و جایگاه اقتصادی بهتری به همراه دارد.

 

فتاحی اضافه کرد: بعلاوه، تعداد دانشگاه هایی که در مقطع ارشد دانشجو می پذیرند بسیار زیاد شده و  در واقع روند صعودی میزان پذیرش دانشگاه ها، به دلیل درآمد های ناشی از آن، حالت غیر منطقی پیدا کرده است.

 

در آزمون های تستی، افراد به یک شکلی قبول می شوند، اما فضای پذیرش ضعیف است

 

رحمت اله فتاحی گفت: تعداد دعوت شدگان به مصاحبه دکتری رشته علم اطلاعات و دانش شناسی در دانشگاه فردوسی مشهد 56 نفر بود که از این تعداد 44 نفر در مصاحبه حضور یافتند.

 

وی در خصوص ارزیابی سطح علمی مصاحبه شوندگان تصریح کرد: شاید با خوشبینی بتوانم بگویم، که واقعا 20 درصد از دعوت شدگان به مصاحبه آمادگی داشتند. باقی ضعیف بودند و حتی ساده ترین معیارها را، از جمله، مجلات فارسی موجود در حوزه کتابداری، را هم نمی دانستند. این ها را باید نقطه ضعف تلقی کرد. به هر حال در آزمون های تستی، افراد به یک شکلی قبول می شوند، اما فضای پذیرش ضعیف است و می توانم بگویم که دانشجویان یکی دو، دوره قبل در قیاس با گذشته که آزمون از طریق دانشگاه برگزار می شد، بسیار ضعیف اند.

 

وی با تاکید بر سطح علمی پایین ورودی های اخیر، یادآور شد: دانشجویان نباید تنها به گذراندن آزمون و حضور در کلاس ها بسنده کنند. بایستی برنامه داشته باشند تا بتوانند به جبران کمبودهای مطالعاتی خود بپردازند. در غیر اینصورت، زمانی که به آزمون جامع و پایان نامه می رسند، مشکل اصلی رخ می نماید. باید با شایستگی این دوره را به پایان رسانند تا آنزمان که در خدمت جامعه قرار می گیرند، اثر بخشی کافی را داشته باشند.

 

دانشگاه ها در یک فضای تحمیلی قرار گرفته اند که برای جبران کسر بودجه به پذیرش دانشجویان پولی در قالب هایی چون، پردیس، نوبت دوم و ... روی آورده اند.

 

فتاحی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه، در این فرایند ایراد کار دانشگاه ها کجاست، بیان کرد: دانشگاه ها در یک فضای تحمیلی قرار گرفته اند که برای جبران کسر بودجه به پذیرش دانشجویان پولی در قالب هایی چون، پردیس، دانشجوی شبانه و ... روی آورده اند. از طرفی، سازمان سنجش هم تعداد دانشجوی بیشتری معرفی می کند و نتیجه این می شود که هر چه تعداد بیشتر باشد، شایستگی و کیفیت پایین تر خواهد بود.

 

وی ضمن اشاره به اینکه امسال پذیرفته شدگان برای ورود به مقطع دکتری دانشگاه فردوسی 8 نفر خواهند بود، اظهار داشت: در حال حاضر ما با دریافت پرونده هایی با عنوان استعدادهای درخشان مواجهیم. کسانی که رتبه نیاوردند، اما با داشتن نامه از سازمان استعداد درخشان، پرونده آنها در لیست قرار گرفته است. ترجیح ما عدم پذیرش این افراد است، اما شاید پس از بررسی پرونده ها یک نفر از بین آنان انتخاب شود.

برچسب ها :
ریگی
|
Iran
|
1393/06/06 - 16:37
0
0
با سلام
دوستان عزیز من خودم جزو مصاحبه شوندگان بودند و این اطمینان رو به همه می دهم که از همه حداقل یک سوال علمی پرسیده شده است. اساتید با آگاهی و شایستگی فراوان به مصاحبه می پرداختند مثلا از خود من تفاوت سازماندهی مواد و سازماندهی دانش سوال شد و از نفر قبل از من که یک لحظه در باز بود و من شنیدم راجب پژوهش کیفی سوال پرسیده شد. من خودم مقطع ارشد را در دانشگاه آزاد گرفتم ولی جزء قبول شدگان نهایی بودم. خواهش میکنم با این تنش ها تیشه به ریشه های محکم رشته مان نزنیم و هیچگاه قضاوت نابجا نکنیم هر کس تلاش کند نتیچه تلاش خود را خواهد دید پس کتابداران عزیزی که نظر می دهید اندکی منصف باشید.
با آرزوی سلامتی و شادی
در پناه حق
ریگی
کتابدار
|
Iran
|
1393/05/06 - 09:05
0
1
آقای دکتر سطح علمی دانشگاه به جز دانشگاه دولتی خیلی پایین است. خیلی زیاد
کتابدار
|
Iran
|
1393/05/06 - 09:04
3
1
با سلام

احسنت بر آقای دکتر ،دانشجو باید آگاهی و اطلاعات داشته باشه!نه فقط چن تا تست بزنه ! باید اهل مطالعه باشه !باید با اخبار و زبان انگلیسی آشنا باشه
ارشد کتابداری
|
Iran
|
1393/05/01 - 09:41
0
17
این مساله غیر از ضعف علمی دانشجویان به وجود گروههای آموزشی ضعیف و وجود اساتیدی که با وجود سابقه چند ساله شان اگر جزواتشان را از ایشان بگیرید قادر به تدریس در کلاس نیستند و در دانشگاهی که نامی معتبر دارد تدریس می کنند، مربوط می شود.
امين زارع
|
United Kingdom
|
1393/05/01 - 09:30
10
3
درورد بر دكتر فتاحي عزيز
به اعتقاد بنده برگزاري آزمون دكتري به صورت سوالات تستي كاملا اشتباه است و به هيچ وجه تحليل فرد را نمي سنجد حال انكه در دوره دكتري نيازمند داوطلبان تحليل گر هستيم. بهتر است آزمون مثل قبل به صورت غير متمركز و توسط دانشگاه ها و البته تشريحي برگزار شود تا توان واقعي مشخص شود.
کتابدار
|
Iran
|
1393/05/01 - 01:18
3
5
بابت شرایط نامناسب کاریم و ندادن مرخصی نتونستم ارشد رو تهران بخونم، از خیلی از دانشجویان دولتی سر تر هستم، پژوهشگرم و محقق و کتابدار اما به دلیل دانشگاه آزادی بودنم تو دوره ارشد که اونم به اجبار شرایط کاریم بود از این پذیرش های بی آزمون هم محرومم. اگه دانشگاه آزاد رو به رسمیت نمیشناسید پس لطفا یه فکری بکنید، 10 میلیون بابت ارشد هزینه کردم، همه این دوره با 2تا استاد که خودشونم باهم قهر بودن گذشت، حقوقم 22هزار تومن افزایش پیدا کرده، اینم از پذیرش دکترا که شامل من نمیشه با این همه پژوهش و سواد و توان.
تو پذیرشها خیلی بی عدالتی وجود داره.
کتابدار
|
Iran
|
1393/05/01 - 01:14
0
6
آقای دکتر سلام
همانطوریکه به صراحت از سطح علمی پایین پذیرفته شدگان گلایه دارید، از همکاران خودتون در مقاطع ارشد که تدریس میکنند هم خبری بگیرید. بعضی از از این تدریس کنندگان واقعا دانشجو حرام کن هستند. وقتی کلاس ارشد 30 دانشجو پذیرفته به نظر شما درسی مثل سمینار تحقیق چی میشه؟ من جز رتبه های عالی دوره کارشناسی از یکی از بهترین دانشگاه های دولتی ایران بودم اما به خاطر شرایط کاری نتونستم ارشدم رو تهران بخونم، مجبور شدم تو دانشگاه آزاد شهری که بهم نزدیک بود تحصیل کنم، 26 نفر تو یه کلاس بودیم، هر جلسه کلاسم با بغضو حسرت میگذشت و عملا هیچ چیزی به اندوخته هایم اضافه نشد. نتونستم بیام تهران خوب چشمم کور دندم نرم باید پول هزینه کنم اما دلیل نمیشه سطح علمیم اینقدر تاسف بار بشه!لطفا حتما دانشگاه ها رو دریابید.
کتابدار
|
Iran
|
1393/05/01 - 00:34
1
11
در پذیرش دکترا که خیلی حق ها از بین میره،و یکی از عواملی که تاثیر مستقیمی در قبول شدن داره این هست که در مقطع ارشد دانشجویه دانشگاه مصاحبه کننده باشی در غیر اینصورت شانسی برایه قبول شدن نداری.
داوطلب
|
Iran
|
1393/04/31 - 13:31
0
3
نکته ای که می خواهم مطرح کنم ربط مستقیمی به این مصاحبه ندارد ولی در مصاحبه امسال دکتری دانشگاه آزاد سی وی شرکت کنندگان را از آنان نمی گرفتند و فقط در همان محل مصاحبه نگاهی بدان می انداختند. احتمالا علتش کثرت شرکت کنندگان و نبود فرصت مطالعه توسط اساتید بود. ولی آیا این روش درست و صواب است و می شود در مدت زمان کوتاهی در حد ده دقیقه و بدون بررسی دقیق سوابق آموزشی و پژوهشی شرکت کننده، می توان افراد لایق را برگزید؟
پاسخ ها
پاسخ به شما
| Iran |
1393/05/27 - 11:17
با سلام
در مصاحبه دکتری دانشگاه فردوسی که شرکت کردم cv رو از ما تحویل گرفتند ولی مطمئنم اصلا نگاهش هم نکردن.در کل مصاحبه هم هیچ سوال علمی از ما نشد. همه چی خوب پیش می رفت ولی وقتی اساتید متوجه شدندارشدم رو دانشگاه آزاد گرفتم جو عوض شد و یه جور دیگه نگام کردن. همونجا فهمیدم قبولن نمی کنن با اون همه رزومه خوب. تدریس و مقاله و ...
حالا دوست دارم بدونم چه کسایی با چه رزومه ای اونجا قبول شدن.
آیا این روش انتخاب دانشجو درست و صواب است؟؟؟؟ آیا فقط فارغ التحصیلان دانشگاه های دولتی افراد لایق و برگزیده هستند؟
این اساتید محترم مصاحبه کننده بدون حتی یک سوال علمی چه جوری متوجه عدم لیاقت بنده شدن؟
ضمن اینکه همونجا به یه بنده خدایی گفتن که قبوله!
رضاییان
|
Iran
|
1393/04/31 - 12:38
2
5
آقای دکتر ای کاش برای ما هم پذیرش phd by research می بود. الان دانشگاه های علوم پزشکی این برنامه را اجرا کرده اند. اساتیدی که به هر دو گروه دانشجویان تدریس می کنند (کسانی که با کنکور قبول شده اند و کسانی که به علت فعالیت پژوهشی خوب قبول شده اند) اعتراف می کنند که دانشجویان گروه دوم فعالتر و موفق تر هستند. حداقل به هر دو صورت پذیرش داشته باشیم
مصاحبه شونده
|
Iran
|
1393/04/31 - 11:43
3
29
سوال علمی که در مشهد پرسیده نشد شما از کجا فهمیدید که تنها 20 درصد آمادگی داشتند؟
درسته که آزمون تستی است اما قبول کنید اگه کسی نخونده باشه نمی تونه به 10 درصدشم جواب بده نمی شه یه فردی از روی شانس اینقدر خوب بزنه که مثلا رتبه 15 بیاره میشه؟
آقای دکتر انصاف رو رعایت کنید همین الان خیلی از افراد اسامی افرادی که گروه شما بر می داره رو می دونند امیدوارم حدس اونها درست نباشه
ما منتظر می مانیم
تهرانی
|
Iran
|
1393/04/31 - 11:37
3
6
با سلام
پایین بودن سطح علمی جای تاسف دارد. امیدوارم همه اساتید همچون شما افرادی که صلاحیت دارند را برگزینند.
کتابدار
|
Iran
|
1393/04/31 - 10:57
3
28
آخه بستگی داره میزان آمادگی از نظر شما چی باشه. والله ما که شنیدیم گروه شما از خیلی از مصاحبه شوندگان سوال علمی نپرسیده. از قبول شده ها تون معلوم خواهد شد چه معیارهایی مد نظر بوده است.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: