داخلی
»مطالب کتابداری
»گفتگو
تنها 20 درصد از دعوت شدگان به مصاحبه دکتری آمادگی داشتند
دکتر رحمت اله فتاحی، در گفتگو با خبرنگار لیزنا، در خصوص دلایل افزایش میزان تقاضا برای ورود به مقطع دکتری در رشته کتابداری و اطلاع رسانی، بیان کرد: در این مورد بحث های مختلفی انجام شده، یکی از مهم ترین دلایل، عدم وجود بازار کار مناسب است. در شرایطی که بازار کار مناسب برای جذب نیرو وجود نداشته باشد، فارغ التحصیلان مقطع ارشد، با ذهنیت یافتن موقعیت شغلی بهتر، ترجیحشان ادامه تحصیل خواهد بود.
روند صعودی میزان پذیرش دانشگاه ها، به دلیل درآمد های ناشی از آن، حالت غیر منطقی پیدا کرده است.
وی ادامه داد: گذشته از این، شرایط اقتصادی و اجتماعی ایران، به صورتی پیش رفته که در حال حاضر ادامه تحصیل، ملاکی فرهنگی برای پیشرفت تلقی می شود. در این اوضاع، مدرک بالاتر، منزلت اجتماعی بالاتر و جایگاه اقتصادی بهتری به همراه دارد.
فتاحی اضافه کرد: بعلاوه، تعداد دانشگاه هایی که در مقطع ارشد دانشجو می پذیرند بسیار زیاد شده و در واقع روند صعودی میزان پذیرش دانشگاه ها، به دلیل درآمد های ناشی از آن، حالت غیر منطقی پیدا کرده است.
در آزمون های تستی، افراد به یک شکلی قبول می شوند، اما فضای پذیرش ضعیف است
رحمت اله فتاحی گفت: تعداد دعوت شدگان به مصاحبه دکتری رشته علم اطلاعات و دانش شناسی در دانشگاه فردوسی مشهد 56 نفر بود که از این تعداد 44 نفر در مصاحبه حضور یافتند.
وی در خصوص ارزیابی سطح علمی مصاحبه شوندگان تصریح کرد: شاید با خوشبینی بتوانم بگویم، که واقعا 20 درصد از دعوت شدگان به مصاحبه آمادگی داشتند. باقی ضعیف بودند و حتی ساده ترین معیارها را، از جمله، مجلات فارسی موجود در حوزه کتابداری، را هم نمی دانستند. این ها را باید نقطه ضعف تلقی کرد. به هر حال در آزمون های تستی، افراد به یک شکلی قبول می شوند، اما فضای پذیرش ضعیف است و می توانم بگویم که دانشجویان یکی دو، دوره قبل در قیاس با گذشته که آزمون از طریق دانشگاه برگزار می شد، بسیار ضعیف اند.
وی با تاکید بر سطح علمی پایین ورودی های اخیر، یادآور شد: دانشجویان نباید تنها به گذراندن آزمون و حضور در کلاس ها بسنده کنند. بایستی برنامه داشته باشند تا بتوانند به جبران کمبودهای مطالعاتی خود بپردازند. در غیر اینصورت، زمانی که به آزمون جامع و پایان نامه می رسند، مشکل اصلی رخ می نماید. باید با شایستگی این دوره را به پایان رسانند تا آنزمان که در خدمت جامعه قرار می گیرند، اثر بخشی کافی را داشته باشند.
دانشگاه ها در یک فضای تحمیلی قرار گرفته اند که برای جبران کسر بودجه به پذیرش دانشجویان پولی در قالب هایی چون، پردیس، نوبت دوم و ... روی آورده اند.
فتاحی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه، در این فرایند ایراد کار دانشگاه ها کجاست، بیان کرد: دانشگاه ها در یک فضای تحمیلی قرار گرفته اند که برای جبران کسر بودجه به پذیرش دانشجویان پولی در قالب هایی چون، پردیس، دانشجوی شبانه و ... روی آورده اند. از طرفی، سازمان سنجش هم تعداد دانشجوی بیشتری معرفی می کند و نتیجه این می شود که هر چه تعداد بیشتر باشد، شایستگی و کیفیت پایین تر خواهد بود.
وی ضمن اشاره به اینکه امسال پذیرفته شدگان برای ورود به مقطع دکتری دانشگاه فردوسی 8 نفر خواهند بود، اظهار داشت: در حال حاضر ما با دریافت پرونده هایی با عنوان استعدادهای درخشان مواجهیم. کسانی که رتبه نیاوردند، اما با داشتن نامه از سازمان استعداد درخشان، پرونده آنها در لیست قرار گرفته است. ترجیح ما عدم پذیرش این افراد است، اما شاید پس از بررسی پرونده ها یک نفر از بین آنان انتخاب شود.
دوستان عزیز من خودم جزو مصاحبه شوندگان بودند و این اطمینان رو به همه می دهم که از همه حداقل یک سوال علمی پرسیده شده است. اساتید با آگاهی و شایستگی فراوان به مصاحبه می پرداختند مثلا از خود من تفاوت سازماندهی مواد و سازماندهی دانش سوال شد و از نفر قبل از من که یک لحظه در باز بود و من شنیدم راجب پژوهش کیفی سوال پرسیده شد. من خودم مقطع ارشد را در دانشگاه آزاد گرفتم ولی جزء قبول شدگان نهایی بودم. خواهش میکنم با این تنش ها تیشه به ریشه های محکم رشته مان نزنیم و هیچگاه قضاوت نابجا نکنیم هر کس تلاش کند نتیچه تلاش خود را خواهد دید پس کتابداران عزیزی که نظر می دهید اندکی منصف باشید.
با آرزوی سلامتی و شادی
در پناه حق
ریگی
احسنت بر آقای دکتر ،دانشجو باید آگاهی و اطلاعات داشته باشه!نه فقط چن تا تست بزنه ! باید اهل مطالعه باشه !باید با اخبار و زبان انگلیسی آشنا باشه
به اعتقاد بنده برگزاري آزمون دكتري به صورت سوالات تستي كاملا اشتباه است و به هيچ وجه تحليل فرد را نمي سنجد حال انكه در دوره دكتري نيازمند داوطلبان تحليل گر هستيم. بهتر است آزمون مثل قبل به صورت غير متمركز و توسط دانشگاه ها و البته تشريحي برگزار شود تا توان واقعي مشخص شود.
تو پذیرشها خیلی بی عدالتی وجود داره.
همانطوریکه به صراحت از سطح علمی پایین پذیرفته شدگان گلایه دارید، از همکاران خودتون در مقاطع ارشد که تدریس میکنند هم خبری بگیرید. بعضی از از این تدریس کنندگان واقعا دانشجو حرام کن هستند. وقتی کلاس ارشد 30 دانشجو پذیرفته به نظر شما درسی مثل سمینار تحقیق چی میشه؟ من جز رتبه های عالی دوره کارشناسی از یکی از بهترین دانشگاه های دولتی ایران بودم اما به خاطر شرایط کاری نتونستم ارشدم رو تهران بخونم، مجبور شدم تو دانشگاه آزاد شهری که بهم نزدیک بود تحصیل کنم، 26 نفر تو یه کلاس بودیم، هر جلسه کلاسم با بغضو حسرت میگذشت و عملا هیچ چیزی به اندوخته هایم اضافه نشد. نتونستم بیام تهران خوب چشمم کور دندم نرم باید پول هزینه کنم اما دلیل نمیشه سطح علمیم اینقدر تاسف بار بشه!لطفا حتما دانشگاه ها رو دریابید.
در مصاحبه دکتری دانشگاه فردوسی که شرکت کردم cv رو از ما تحویل گرفتند ولی مطمئنم اصلا نگاهش هم نکردن.در کل مصاحبه هم هیچ سوال علمی از ما نشد. همه چی خوب پیش می رفت ولی وقتی اساتید متوجه شدندارشدم رو دانشگاه آزاد گرفتم جو عوض شد و یه جور دیگه نگام کردن. همونجا فهمیدم قبولن نمی کنن با اون همه رزومه خوب. تدریس و مقاله و ...
حالا دوست دارم بدونم چه کسایی با چه رزومه ای اونجا قبول شدن.
آیا این روش انتخاب دانشجو درست و صواب است؟؟؟؟ آیا فقط فارغ التحصیلان دانشگاه های دولتی افراد لایق و برگزیده هستند؟
این اساتید محترم مصاحبه کننده بدون حتی یک سوال علمی چه جوری متوجه عدم لیاقت بنده شدن؟
ضمن اینکه همونجا به یه بنده خدایی گفتن که قبوله!
درسته که آزمون تستی است اما قبول کنید اگه کسی نخونده باشه نمی تونه به 10 درصدشم جواب بده نمی شه یه فردی از روی شانس اینقدر خوب بزنه که مثلا رتبه 15 بیاره میشه؟
آقای دکتر انصاف رو رعایت کنید همین الان خیلی از افراد اسامی افرادی که گروه شما بر می داره رو می دونند امیدوارم حدس اونها درست نباشه
ما منتظر می مانیم
پایین بودن سطح علمی جای تاسف دارد. امیدوارم همه اساتید همچون شما افرادی که صلاحیت دارند را برگزینند.