کد خبر: 16115
تاریخ انتشار: شنبه, 04 مرداد 1393 - 12:10

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

بلائی به سر آموزش عالی آوردند که اثرات واقعی آن، هنوز مانده تا آشکار شود

دکتر فرج‌پهلو با اشاره به سیاست های نادرست دولت برای جذب دانشجو، تصریح کرد: شرایط فعلی نتیجه همان سیاست بسیار غلط افزایش بی رویه دانشجویان و آمارسازی است، برای اینکه نشان دهند که به اهداف برنامه توسعه کشور رسیده اند! اما سؤال این است که آیا این افت کیفی همان توسعه ای است که آقایان به دنبال آن بودند؟!
بلائی به سر آموزش عالی آوردند که اثرات واقعی آن، هنوز مانده تا آشکار شود

 

 

دکتر عبدالحسین فرج‌پهلو، در گفتگو با خبرنگار لیزنا، پیرامون دلایل افزایش میزان تقاضا برای ورود به مقطع دکتری در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی، بیان کرد: از نظر من، دلایل متعددی برای این هجوم گسترده برای شرکت در دوره های دکتری وجود دارد. یکی از این دلایل، افزایش بی رویه و خارج از تعادل دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد است. در سالهای اخیر، و به ویژه در چندسال آخر دولت دهم، آن دولت سیاستهای عنان گسیخته ای برای جذب دانشجو در وزارت علوم اختیار کرد و متاسفانه هر چه صاحبنظران انتقاد و راهنمایی کردند و  به دولت در مورد تبعات این سیاستها هشدار دادند، گوش کسی بدهکار نبود. یکی از تبعات آن سیاستهای غلط همین افزایش سیل فارغ التحصیلانی است که بازار کار برایشان فراهم نیست و در جامعه سرگردان هستند؛ لذا یکی از راه چاره­های خود را در این می بینند که به دوره های دکتری روی بیاورند تا شاید از این طریق هم چند سالی مشغول باشند و هم اینکه احتمالا با داشتن مدرک دکتری شانس بیشتری برای اشتغال داشته باشند.

 

 

با اتخاذ سیاستهای تعمدی نادرست پذیرش، زمینه را فراهم کردند تا افرادی که قابلیتهای علمی لازم را ندارند وارد دوره شوند

فرج‌پهلو ادامه داد: متاسفانه این روند در خود دوره های دکتری نیز وجود دارد. ورودی ها نه تنها سال به سال افزایش یافته، بلکه با اتخاذ سیاستهای تعمدی نادرست پذیرش، زمینه را فراهم کردند تا افرادی که قابلیتهای علمی لازم را ندارند وارد دوره شوند. اینجانب در طی سالیانی که در دوره دکتری تدریس داشته ام، به عینه شاهد روند نزولی این افت کیفی دانشجویان بوده­ام. بدیهی است که این افت کیفیت از طریق همین فارغ التحصیلان در کل کشور در همه شئون اعم از آموزشی و پژوهشی تسرّی پیدا می­کند.

 

وی افزود: دلایل دیگر افزایش داوطلبان دوره های دکتری شامل مواردی مانند علاقه شخصی به ادامه تحصیل، ارتقاء و پیشرفت شخصی است که به طور معمول و عادی همیشه وجود دارد.

 

 

در دانشگاه شهید چمران اهواز 80 نفر به مصاحبه دعوت شدند

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، در خصوص تعداد مصاحبه شوندگان آزمون دکتری امسال این دانشگاه گفت :در این دانشگاه 80 نفر به مصاحبه دعوت شدند. این درحالی است که ظرفیت پذیرش را 5 نفر برای دوره روزانه، و 5 نفر برای پردیس دانشگاهی اعلام کرده بودیم.

 

 

به جرأت می­توانم بگویم مصاحبه شوندگان امسال قابل مقایسه نیستند

دکتر فرج‌پهلو در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه، به نظر شما مصاحبه شوندگان آزمون دکتری امسال چقدر آمادگی ورود به این مقطع را داشتند، بیان کرد: در قیاس با دوره های پیش از چهار سال قبل، به جرأت می­توانم بگویم مصاحبه شوندگان امسال قابل مقایسه نیستند. همین‌قدر اشاره کنم که بالاترین فرد فقط چیزی حدود 70درصد سقف امتیاز را کسب کرد، بدیهی است نفرات بعدی امتیازاتی به  مراتب کمتر داشتند. این در حالی است که در دوره های گذشته امتیازات 90 و بالاتر از 90 درصد را نیز داشتیم.

 

 

دردناکترین قسمت آن رواج فرهنگ درآمدزایی بیش از حد از طریق تدریس است

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «اگر دانشجویان ما، به لحاظ علمی و مهارتی برای ورود به مقطع دکتری و یا بازار کار، با آنچه باید باشند، فاصله دارند، مشکل کجاست» اظهار داشت: مشکل از سیاستهای نادرست است که همه ریشه در افزایش بی رویه تعداد دانشجویان از مقطع کارشناسی به بعد است. این تعداد ورودی نه با قدرت جذب بازار کار هماهنگی دارد، و نه در قدرت جذب واقعی گروههای آموزشی. متاسفانه در این چند سال گذشته بلائی به سر آموزش عالی کشور آوردند که اثرات واقعی آن هنوز مانده است تا آشکار شود.  من دانشگاه ها و اساتید را در این رابطه مقصر نمی دانم. دانشگاه ها و گروههای آموزشی به یکباره با خیل عظیمی از دانشجوی ورودی روبرو شدند که می بایستی برای آنها برنامه ریزی شود و کلاسهایشان ارائه و اداره شود و فقط مدیران گروهها می دانند که برنامه ریزی کلاسها و دروس برای این جمعیت با چه گرفتاریها و مصیبتهایی مواجه است. از سوی دیگر مشکلات اقتصادی و مالی کشور که بر خانوارها اثرگذار است، افراد را به درآمد بیشتر تشویق می کند و اساتید هم که کارشان همین است و از قبل همین کلاسها و پایان نامه های دانشجویی است که درآمد دارند. هرچه تدریس بیشتر باشد، درآمد بیشتر است و اساتید از نظر مالی راضی تر و در مقابل خانواده شان آسوده تر و سرافرازتر. این مجموعه شرایطی را به وجود آورده است که اگر خوب نگاه کنیم می بینیم که بسیار دردناک است.

 

وی تصریح کرد: دردناکترین قسمت آن رواج فرهنگ درآمدزایی بیش از حد از طریق تدریس است؛ چیزی که یک فرد هیأت علمی اصولا باید از آن احتراز کند و شأنیت علمی خودش را نباید با آن آلوده سازد اما به ویژه می بینیم که در میان دوستان جوانتری که پا به میدان گذاشته اند، رواج بیشتری دارد. این شرایط پدیده ای را رواج داده است که یادم می آید مرحوم دکتر حرّی به آن  می گفت «مسافرکشی علمی». به عینه دیده ام که عضو هیأت علمی در طول هفته حتی اگر یک دو ساعت وقت خالی داشته باشد، به هر ترتیب آن را با تدریس پر می کند تا آن دو ساعت هدر نرود و درآمد بیشتری داشته باشد. با این شرایط آیا می توان انتظار داشت فرد مجالی هم برای مطالعه و به روز کردن دانسته هایش داشته باشد؟! این شرایط نتیجه همان سیاست نادرست و بسیار غلط افزایش بی رویه دانشجویان و آمار سازی است برای اینکه نشان دهند که به اهداف برنامه توسعه کشور رسیده اند! اما سؤال این است که آیا این افت کیفی همان توسعه ای است که آقایان به دنبال آن بودند؟!

 

عضو هیأت علمی دانشگاه چمران، تصریح کرد: در شرایط کنونی، پیشنهاد من، تنها یک جمله است: هرکسی کار خودش را درست انجام بدهد.  اگر اساتید گرانمایه وظیفه ای را که به عهده دارند، یعنی تدریس و وقت گذاشتن برای کلاس و دانشجو کار خودشان را به نحو خوبی انجام دهند، و دانشجویان عزیز نیز حالا که وارد دوره شده اند، تکالیف و وظایف خودشان را به بهترین نحو ممکن انجام دهند، کیفیت بر آموزش عالی حاکم خواهد شد. بدیهی است با افزایش کیفیت، زیانهای ناشی از افزایش بی رویه کمیت تا حدود زیادی جبران خواهد شد. چون در  اینصورت، هر آنچه که فراگرفته می شود و مهارتهایی که کسب می شود، سرانجام در راه حل مشکلی از مشکلات جامعه به کار خواهد آمد.

برچسب ها :
a librarian
|
Iran
|
1393/05/17 - 11:51
0
0
پس کسایی که در گذشته با آزمون و بدون کسب حد نصاب لازم پذیرش شدند چه؟ فقط به دلیل ظرفیت اعلام شده سازمان سنجش. این مسئله ریشه ای است و باید در سازمان سنجش حل بشه دانشگاه ها خیلی اختیاری در این امر ندارند.
رضا
|
Iran
|
1393/05/14 - 11:11
0
0
من باسخنان استاد موافق نیستم .باید بالاخره یک جایی هیبت کاذب مدرک و مدرک گرایی می شگست که این اتفاق افتاد حالا که اینگونه شده شما از افرادی دعوت بکار کنید که بنیه علمی قوی تری دارند نه اینکه افراد فله ای بورس شوند چنانچه درستخدام و بکارگیری بنیه علمی سنجیده شود هیچ ایرادی به سیل زیاد فارغ التحصیلان نیست
لام الف
|
Iran
|
1393/05/11 - 09:44
0
3
اگرچه دیر شده است ولی خوسحالم که بالاخره اساتید لب به سخن گشودند. انشالله دولتمردان نیز تا 10، 20 سال آینده که خمر ما جوانان سوخت تازه لب به سخن خواهند گشود......
کتابدارییی
|
Iran
|
1393/05/06 - 14:50
2
7
سلام آقای دکتر . شما به نکته ی خیلی خوبی اشاره کردین به علت بیکاری به دکترا رو میارن ولی اشاره نکردین علت بیکاری ما چیه وقتی تنها نهادی که مسئول بکار گیری رشته کتابداری هست از رشته کتابداری بعنوان بازیچه و نردبانی برای ورود رشته های دیگه به کتابخونه استفاده می کنه چاره ای جز رفتن به دکترا و گذراندن ساعات زندگی با مطالعه نمی مونه که این بهترین راهه
فرخ اسدی پور
|
Iran
|
1393/05/06 - 08:38
2
4
باسلام . جناب آقای دکتر فرج پهلو الحق و الانصاف حرف دلمان را زدید. احسنت
متاسفانه شان و منزلت دوره های و مدارک علمی در سالیان اخیر بسیار تنازل پیدا کرده است . ایکاش بجای تلاش برای ارتقای مدارک، کمی هم سعی و تلاش میکردیم که از مشکلات عملی این حوزه موضوعی حل گرددو با عملی کردن و به فعلیت در آوردن آموخته های علمی و استانداردهای این رشته بتوانیم عملا" مشکلی از جامعه بکاهیم و خود و رشته خود را اثبات کنیم. اینجانب بعنوان یک کتابدار و دانشجوی جناب آقای دکتر فرج پهلو وظیفه خود میدانم از ایشان کمال تشکر را بنمایم.
کتابدار
|
Iran
|
1393/05/05 - 18:21
1
10
وقتی دانشگاه مطرح کشور کل کلاسهای دوره های ارشد خود را فقط با دو استاد برگزار میکند آن هم در شرایطی که عملا دانشجویان بیشترین بار علمی خود را فقط از یکی از این بزرگواران دریافت میکنند دیگر علم و دانشگاه و دانشجوی بیچاره ای که با هزار امید وارد دانشگاه میشود کیلویی چند است؟؟؟؟!!!!
کتابدار
|
Iran
|
1393/05/05 - 18:13
0
9
آیا غیر از این است که این دانشجویانی که دائم سرکوفت بی سوادی را از اساتید خودشان هدیه میگیرند فارغ التحصیل همین دانشگاه هایی اند که اساتیدشان ناللان اند از فقر علمی آنها؟؟؟!!!!
بیشترین سطح سواد و علم دانشگاه را اساتید و گروه های علمی هر رشته تعیین می کنند، حال اگر سطح امتیازات علمی مصاحبه شوندگان پایین است، شاید مقصر فقط مصاحبه شونده نباشد... اینها در مقاطع پایین تر شاگردان اساتیدی بوده اند که... و یا میتواند حاکی از نابرابری و بلکه اختلاف بسیار سطح علمی دانشگاههای مختلف باشد.
!!!!!!
|
Iran
|
1393/05/05 - 11:11
1
3
با سلام
با تشکر از دکتر فرج پهلو که لااقل اصل موضوع را نادیده نگرفتند و معایب مسئله افزایش دانشجو را ذکر کردند. مطلب قبلی که از دکتر منصوریان خواندم علیرغم تمام ارادتم به ایشان،واقعا ناامیدم کرد که هنوز دید مثبتی به افزایش کمی داشتند!
آدم یک چیزهایی می بیند در دوره دکتری که کم می ماند بزند زیر گریه. همه دارند همه چیز را می پیچانند، کلاس، درس، استاد را. به هر دری می زنند که یک ساعت کلاس اضافه نیایند، یک کار اضافه انجام ندهند، آن هم در مقطع دکتری که مثلا قرار است یک محقق یک اندیشمند به جامعه تحویل داده شود!
البته دانشگاه و استاد هم تقصیرشان کمتر از دانشجو نیست. دانشگاهی که به هر طریق ممکن می خواهد دانشجویش فارغ التحصیل شود و یا استادی که اجازه می دهد دانشجو برایش طاقچه بالا بگذارد!!!
و آقای دکتر فرج پهلو، مشکل دقیقا همینجاست که هرکسی کار خودش را درست انجام نمی دهند!
نمی دانم شاید باید بگویم خدا عاقبتمان را بخیر بگذراند هر چند که...
با سپاس
سهيلا- كتابدار
|
Iran
|
1393/05/05 - 07:45
0
1
با سلام به آقاي فرج پهلو استا ارجمند در كشورهاي اروپايي هم ورود به دانشگاه آسان است اما خروج سخت . مشكل اصلي ما عدم برنامه ريزي است كه اين مشكل نه تنها در آموزش عالي بلكه در همه عرصه ها وجود دارد . اين مشكل هجوم به دانشگاهها بدليل رشد بي اندازه جمعيت و عدم برنامه در سالهاي دور بوده كه امروز به اين شكل نمود پيدا كرده است . حال كه اين رشد بي رويه وجود دارد به نظر من آموزش عال بايد برنامه داشته باشد تا اينكه ورود به دانشكاهها آسان مانند كشورهاي اروپايي اما خروج سنگين باشد
کتابدار
|
Iran
|
1393/05/05 - 01:23
1
5
آقای دکتر عزیز سلام.
من یک سوال از شما دارم، وقتی کلاس مقطع کارشناسی ارشد 26 الی 30 نفر شده کیفیت چه معنی میتونه داشته باشه تو درسی مثل سمینار تحقیق؟ شما که اساتید طراز اول کشور هستید چرا هیچ نظارتی روی پذیرش دانشجوی دانشگاه آزاد که خدایی فله ای شده نداری؟ باشه اون آزاد و شما دولتی، به هر حال باید ناظر باشید. دانشگاه آزاد داره در حق همه جنایت میکنه، افتضاح اونم بعدا درمیاد.یه آدمهایی با ما سر کلاس نشست بودن که خدایی حالم از خودم بد میشد.من دوره کارشناسیم رو تو دانشگاه دولتی بودم اما ارشد بنا به شرایط شغلی نتونستم از استانم خارج بشم و به خاطر نزدیکی راه مجبور شدم دانشگاه آزاد بخونم. فقط میتونم بگم برای خودم متاسفم.
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1393/05/05 - 16:27
باهاتون موافقم منم سر کلاس ارشد استادی داشتم که در حد راهنمایی قدیم بود همکلاسی هایی داشتم شک می کردم اینجا ارشده یا کهنه بازار!!!! استادا اول از خودشون شروع کنن به هرکسی اجازه ندن استاد باشه لازم باشه با مدرک حرف میزنم چون سر کلاس صدای این استاده رو ضبط می کردم
محبوبه
| Iran |
1393/05/05 - 14:30
دانشگاه هاي دولتي هم بهتر نيست متاسفانه.
کتابدار
| Iran |
1393/05/05 - 10:25
دوست عزیز
بقیه دانشگاه ها رو خبر نداری
هر روز تو یک شهر و گاها مکان گمنام شعبه جدید دانشگاه فلان با مقطع ارشد و حتی دکتری افتتاح می شود. در یک ساختمان مسکونی که بیشتر شبیه خانه است. بعد که تاسیس شد مجوز می دهند که مدرک این دانشگاه برای همه ی دانشگاه ها معتبر است و میتوانند در دانشگاه دیگر ادامه تحصیل دهند
وضع که خراب تر شده حتی در دولت جدید
كتابدار
|
Iran
|
1393/05/04 - 18:20
0
5
بله آقاي دكتر چند سالي هم در دوره دكتري مشغول باشند تا بعد خدا ببينم چي مي خواد... يعني كسي كه ارزشمقطع دكتري در حد وقت گذروني شده . يعني براي مسئولين مملكت دوره هاي علمي مساوي با سركار گذاشتن جوون مردم به حساب مياد تا.....
کتابدار
|
Iran
|
1393/05/04 - 12:58
1
16
جناب آقای فرج پهلو
سلام علیکم؛
از ذغدغه و احساس مسئولیت شما نسبت به این قضیه کمال تشکر را داریم. اما سوال اینجاست که اگر سهمیه دانشگاه چمران 5 نفر اعلام شده و تنها یک یا دو نفر حد نصاب نمره را دریافت نموده اند چه لزومی دارد که حتماً سه نفر بعدی را هم جزو پذیرفته شدگان اعلام کنید. مگر حد نصاب در این زمینه دخیل نیست؟ چه اشکالی دارد که مثلاً تعداد پذیرفته شدگان امسال در مقطع دکتری شهید چمران فقط دو نفر باشند؟
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: