داخلی
»مطالب کتابداری
»گفتگو
باید سمت کتابدار در مدارس احیا شود
حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش، در گفتگو با خبرنگار لیزنا در خصوص جایگاه کتابدار در مدارس گفت: چندسالی است که سمت کتابدار از مدارس حذف شده است و کار را تعدادی از دانش آموزان علاقه مند به عنوان کتابیاران مدارس انجام می دهند.
وی در ادامه با بیان اینکه باید این سمت در مدارس احیا شود تصریح کرد: در تفاهم نامه ای که بین آموزش و پرورش و کتابخانه ملی برقرار شد، قرار بر این است که در صورت احیای کتابداران مدارس، کتابخانه ملی برای آنها دوره های آموزشی برگزار کند و در غیر این صورت برای دانش آموزان داوطلب و اولیایی که تمایل به همکاری با مدرسه را دارند برنامه های آموزشی در نظر گرفته شود.
کفاش تاکید کرد: باید کتابدار احیا شود، نیازمند کتابداران تخصصی در مجتمع های آموزشی هستیم، البته دانش آموزان هم باید در این زمینه همکاری کنند؛ در واقع همکاری به عنوان کتابیاران جوان کاری ارزشمند است هر چند که امر کتابداری به ویژه در هدایت دانش آموزان در سیر مطالعاتی، تخصصی است.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش ادامه داد: باید بر اساس یک ضوابط مشخص جایگاه کتابداران مورد توجه قرار گیرد. همانطور که در جهان نیز به این مورد توجه بسیاری می شود و حتی تا مقطع دکتری نیروی کتابدار تربیت می شود و به نظر می رسد حذف این جایگاه کار درستی نبوده است.
کفاش در پایان بیان داشت: امیدواریم با تاکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهور به احیای کتاب و کتابخوانی، سمت کتابدار نیز احیا شود.
امروز با خواندن نظرات جنا ب آقای کفاش در خصوص راه انذازی مجدد کتابدار مدارس بسیار خوشحال شدم ، این یکی از اتفاقات وتصمیم های نادرست سالهای اخیر بوده که لطمه های فراوانی در عقب نگاه داشتن ،وعدم دسترسی دانش آموزان برای رسیدن به رشد وآگاهی واردکرده است، امیدوارم با بازگشایی این راه روشن بچه های کشورمان بتوانند وقت خود را با خواندن کتاب پر نمایند .
برای افرادی که در این زمینه کوشش دارند آرزوی سربلندی دارم.
کتابدار و کتابخانه های مدارس (آموزشگاهی) جایگاه ویژه و تعریف شده ای در سطح سازمان های معتبر و شاخص بین المللی دارند. طبق بیان خانم نوش آفرین انصاری، کتابدار مدرسه معلمی است که با یک کتاب خاص به کلاس نمی رود. جامعه اطلاعات مدار نیاز به کتابخانه مدرسه و کتابدار معلم دارد. آموزش و پرورش اندیشه ورز که در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده، کتابدار را از سیستم سازماندهی حذف نمی کند و کتابخانه را به کنج سرد و خاموشی با چندین کتاب خاک خورده و تحمیل شده از سوی کارشناسان فرهنگی و هنری ادارت مربوطه تبدل نماید و سپس از معضل استفاده ناصحیح دانش آموزان از فناوری ها و رسانه های امروزی (اینترنت، ماهواره،...) رنج ببرد. کتابدار مدرسه هدایت گر دانش آموزان به بهره گیری از این رسانه ها و فناوری ها به سمت یادگیری بر پایه خرد ورزی و دانش اندوزی است. بنابراین، کتابیاران (دانش آموزان) توان بر دوش کشیدن این رسالت عظیم در نقش یک متخصص (کتابدار مدرسه) نخواهند داشت.