کد خبر: 22021
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 05 آذر 1394 - 09:08

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

باید سمت کتابدار در مدارس احیا شود

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش ازضرورت به کارگیری کتابداران تخصصی در مدارس خبر داد.
باید سمت کتابدار در مدارس احیا شود

 

حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش، در گفتگو با خبرنگار لیزنا در خصوص جایگاه کتابدار در مدارس گفت: چندسالی است که سمت کتابدار از مدارس حذف شده است و کار را تعدادی از دانش آموزان علاقه مند به عنوان کتابیاران مدارس انجام می دهند.

 

وی در ادامه با بیان اینکه باید این سمت در مدارس احیا شود تصریح کرد: در تفاهم نامه ای که بین آموزش و پرورش و کتابخانه ملی برقرار شد، قرار بر این است که در صورت احیای کتابداران مدارس، کتابخانه ملی برای آنها دوره های آموزشی برگزار کند و در غیر این صورت برای دانش آموزان داوطلب و اولیایی که تمایل به همکاری با مدرسه  را دارند برنامه های آموزشی در نظر گرفته شود.

 

کفاش تاکید کرد: باید کتابدار احیا شود، نیازمند کتابداران تخصصی در مجتمع های آموزشی هستیم، البته دانش آموزان هم باید در این زمینه همکاری کنند؛ در واقع همکاری به عنوان کتابیاران جوان کاری ارزشمند است هر چند که امر کتابداری  به ویژه در هدایت دانش آموزان در سیر مطالعاتی، تخصصی است.

 

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش ادامه داد: باید بر اساس یک ضوابط مشخص جایگاه کتابداران مورد توجه قرار گیرد. همانطور که در جهان نیز به این مورد توجه بسیاری می شود و حتی تا مقطع دکتری نیروی کتابدار تربیت می شود و به نظر می رسد حذف این جایگاه کار درستی نبوده است.

 

کفاش در پایان بیان داشت: امیدواریم با تاکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهور به احیای کتاب  و کتابخوانی، سمت کتابدار نیز احیا شود.

برچسب ها :
یاسمن احمدیان
|
Iran
|
1394/09/06 - 09:26
0
6
باسلام
امروز با خواندن نظرات جنا ب آقای کفاش در خصوص راه انذازی مجدد کتابدار مدارس بسیار خوشحال شدم ، این یکی از اتفاقات وتصمیم های نادرست سالهای اخیر بوده که لطمه های فراوانی در عقب نگاه داشتن ،وعدم دسترسی دانش آموزان برای رسیدن به رشد وآگاهی واردکرده است، امیدوارم با بازگشایی این راه روشن بچه های کشورمان بتوانند وقت خود را با خواندن کتاب پر نمایند .
برای افرادی که در این زمینه کوشش دارند آرزوی سربلندی دارم.
شهناز جاودانی
|
Iran
|
1394/09/05 - 16:24
0
8
جناب آقای کفاش، معاون محترم پرورشی و فرهنگی آ. پ.
کتابدار و کتابخانه های مدارس (آموزشگاهی) جایگاه ویژه و تعریف شده ای در سطح سازمان های معتبر و شاخص بین المللی دارند. طبق بیان خانم نوش آفرین انصاری، کتابدار مدرسه معلمی است که با یک کتاب خاص به کلاس نمی رود. جامعه اطلاعات مدار نیاز به کتابخانه مدرسه و کتابدار معلم دارد. آموزش و پرورش اندیشه ورز که در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده، کتابدار را از سیستم سازماندهی حذف نمی کند و کتابخانه را به کنج سرد و خاموشی با چندین کتاب خاک خورده و تحمیل شده از سوی کارشناسان فرهنگی و هنری ادارت مربوطه تبدل نماید و سپس از معضل استفاده ناصحیح دانش آموزان از فناوری ها و رسانه های امروزی (اینترنت، ماهواره،...) رنج ببرد. کتابدار مدرسه هدایت گر دانش آموزان به بهره گیری از این رسانه ها و فناوری ها به سمت یادگیری بر پایه خرد ورزی و دانش اندوزی است. بنابراین، کتابیاران (دانش آموزان) توان بر دوش کشیدن این رسالت عظیم در نقش یک متخصص (کتابدار مدرسه) نخواهند داشت.
فریبا جعفری
|
iran
|
1394/09/05 - 12:18
0
5
فقط امیدوارید؟!؟! همین؟!؟!
نوشین
|
Iran
|
1394/09/05 - 11:25
0
8
حذف سمت کتابدار آموزشی از اون دسته اتفاق های بد در سیستم آموزشی ما بود. متاسفانه این اتفاق افتاد اما ای کاش تدبیری برای احیای کتابداران آموزشی دیده بشه. حتی در نظر گرفتن زنگی در مدارس به عنوان زنگ کتابخانه می تونه از ضروریات سیستم آموزشی کشور باشه چرا که فرهنگ مطالعه و کتابخوانی باید از سنین پایین و در دوران آموزشی به کودکان و نوجوانان آموخته شه، چه بهتر که این اتفاق از مدارس شروع بشه. امیدوارم وزارت آموزش و پرورش تدبیری بیندیشه...
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: