کد خبر: 47037
تاریخ انتشار: یکشنبه, 14 اسفند 1401 - 11:16

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

در مجمع عمومی فوق العاده انجمن چه گذشت!

منبع : لیزنا
مجمع عمومی فوق العاده انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران با حضور اعضای پیوسته انجمن در روز چهارشنبه دهم اسفند در کتابخانه ملی برگزار شد.
در مجمع عمومی فوق العاده انجمن چه گذشت!

به گزارش لیزنا،دکتر رحمان معرفت، عضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه سمنان در یادداشتی مجمع عمومی فوق العاده انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران را توصیف کرده است:

 اشاره

 روز چهارشنبه دهم اسفند 1401 در سالن انوار کتابخانه ملی قرار بود تا مجمع عمومی فوق العاده انجمن برگزار گردد. از دو هفته پیش، در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار موضوع برگزاری مجمع درج آگهی شده بود و اطلاع رسانی برگزاری مجمع از طریق رسانه های الکترونیکی و پیام رسان های فوری نیز صورت گرفته بود. برگزاری مجامع عمومی از اموری است که هر سال باید در انجمن ها انجام گیرد. معمولا زمان برگزاری مجامع عمومی تا آخر تیرماه هر سال است و معمولا پس از پایان سال مالی باید مجمع عادی را برگزار کرد. یکی از امور مهم درمجامع، تصویب یا رسیدگی به صورتهای مالی انجمن (ترازنامه مالی و بررسی سود و زیان) است. اگر پیش از پایان تیرماه انجمن موفق به برگزاری مجمع عادی نشود، بناچار باید مجمع عادی بطور فوق العاده را برگزار نماید. به دلایل مختلف برگزاری مجمع عمومی در موعد مقرر اتفاق نیفتاد و هیئت مدیره انجمن مصمم شد تا پیش از پایان سال جاری (1401) مجمع عمومی فوق العاده را برگزار کند. این یادداشت نگاهی کوتاه به برنامه های صورت گرفته در مجمع عمومی فوق العاده انجمن دارد که با حضور اعضای پیوسته انجمن در روز چهارشنبه دهم اسفند در کتابخانه ملی برگزار شد.

پیش از مراسم

بی تردید پیش از آغاز هر برنامه ای مجموعه ای از هماهنگی ها مورد نیاز است. مصوب بودن برگزاری مجمع در یکی از جلسات هیئت مدیره، آماده کردن درخواست رزو سالن اجتماعات برای روز مراسم، تکثیر آگهی در روزنامه کثیرالانتشار (دست کم پانزده روز قبل از مجمع)، مشخص کردن موضوعات قابل طرح در مجمع، دعوت از یک سخنران برجسته و ارسال دعوت نامه های حضور در مجمع به اعضای محترم انجمن و در نهایت هماهنگی با کمیسیون انجمن های علمی وزارت عتف برای حضور و نظارت در مجمع از جمله این امور بود که تیم هیئت مدیره انجمن با حساسیت خاصی از طریق مشارکت در بحث های مجازی یا جلسات حضوری به آنها پرداخته بود.

اندک اندک میهمانان و اعضای انجمن از راه رسیدند و سالن انوار کتابخانه ملی تقریبا کامل شد. استادان و پیش کسوتان رشته، اعضای هیئت مدیره، کتابداران و متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی، اعضای ادوار انجمن که پیش از این مراسمی از این دست را بارها تجربه کرده و در آنها حضور داشتند، دانشجویان مقاطع مختلف و میهمانان و سخنران ویژه مراسم با حضور در سالن با یکدیگر خوش و بشی کردند و دیدارها را تازه کردند. پس از مدتها، بالاخره یک مراسم حضوری مناسب زمینه ارتباطات و ملاقات های حضوری را فراهم کرده بود و همکارانی که مدتها همدیگر را ندیده بودند گرم گفتگوی پیش از آغاز مراسم بودند.

ابتدای برنامه و سخنرانی میهمان ویژه مجمع

با پخش آیاتی از قرآن مجید و سرود ملی، دبیر انجمن ضمن خیرمقدم به میهمانان و حاضران در جلسه، از ریاست انجمن دعوت کرد تا جلسه را بصورت رسمی با عرض خیرمقدم آغاز کند. دکتر سعید رضایی شریف آبادی، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران از حاضران در جلسه سپاسگزاری کرد و به معرفی میهمان ویژه مراسم پرداخت. سپس علی اصغر سیدآبادی، به عنوان سخنران و میهمان ویژه مراسم به جایگاه دعوت شد. 

 سیدآبادی، مردی خوش سخن، ساده و بی پیرایه، دلنشین و دوست داشتنی است. شاید به دلیل همین ویژگی ها در حوزه ترویج کتابخوانی شهره شده و به عنوان پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان و نویسنده ای شایسته در این حوزه شناخته شده است. پیش از آغاز سخنرانی او، دکتر رضایی رئیس انجمن کتابداری ایران در معرفی وی از کتاب "هانا قهرمان ما" که در نوروز 1399 توسط ایشان بصورت الکترونیکی منتشر شده بود سخن گفته بود. کتابی که همزمان با شیوع کووید 19 منتشر شده بود و به سرعت به زبان های مختلفی در دنیا ترجمه شده شده و در دسترس مخاطبان قرار گرفته بود.

سیدآبای با اشاره به چالشها و بحران های اجتماعی از اهمیت کتاب، کتاب خوانی و جایگاه و نقش کتابداران سخن گفت. وی با ذکر مثالهایی اشاره کرد که اکنون خواندن نوع کتابها نسبت به گذشته متفاوت شده است و اکنون جامعه به خواندن رمان شوق بیشتری پیدا کرده است. وی از چالشهای پیش روی کتابداران سخن گفت و در نهایت کتابخانه ها و تشکل های علمی همچون انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران را به عنوان یک نهاد اجتماعی قلمداد کردند که برخی کارکردهای آنان ممکن است هنوز ناشناخته باشد. شکل گیری تشکل انجمن کتابداری و اطلاع رسانی به عنوان یک نهادی که اجتماع سازی کرده و دست کم کتابداران را در یک محفل علمی در کنار هم گرد آورده، خودش یک فعالیت اجتماعی بسیار اثرگذار و یک کارکرد اجتماعی به این انجمن داده است. یکی ازکارکردهای کتابداران و کتابخانه ها اکنون به مثابه یک پناه عاطفی برای مردم و اجتماع بویژه برای نسل های جدید است. حتی شاید بتوان گفت که کتابخانه ها را مانند درمانگاهی برای آرامش یافتن افراد در مقابل این چالشها در نظر گرفت. پس از پایان سخنرانی، از آقای سیدآبادی به واسطه همدلی با انجمن تقدیر و تشکر شد.

برگزاری مجمع عمومی به طور فوق العاده

پس از سخنرانی میهمان ویژه، با توضیحات نماینده کمیسیون انجمن، مجمع عمومی به طور فوق العاده برگزار شد. با حضور سه نفر از پیشکسوتان و دبیر انجمن، مجمع عمومی به طور فوق العاده شکل گرفت و با طرح تغییر آدرس انجمن، تعیین روزنامه کثیرالانتشار برای درج آگهی های انجمن و تصویب حق عضویت اعضا، این مجمع به پایان رسید.

 

برگزاری مجمع عمومی سالیانه انجمن

با اتمام مجمع عمومی به طور فوق العااده، مجمع عمومی سالیانه انجمن در ادامه برگزار شد. در مجمع عمومی باید گزارش ریاست انجمن، گزارش خزانه دار و گزارش بازرس انجمن ارائه می شد. دکتر سعید رضایی شریف آبادی، رئیس دوره هشتم هیئت مدیره انجمن به ارائه گزارش مفصلی از فعالیت های کمیته های مختلف انجمن پرداختند.

رئیس انجمن با اشاره به ساختار انجمن، شاخه های استانی، کنگره هفتم متخصصان علوم اطلاعات کشور، به صورت مفصل به جزئیاتی درباره برنامه های یکسال گذشته کمیته های انجمن پرداختند و از دبیران محترم کمیته ها و اعضای محترم هر کمیته به صورت خاص تشکر و قدردانی کردند. وی در جمعبندی صحبت هایش به چند نکته اشاره کرد که بطور خلاصه شامل موارد زیر است:

  1. مشکل پرونده مالیاتی انجمن پس از سالهای متمادی، اکنون بصورت ساختارمند و قانونی، بدون جریمه رفع شد.
  2. انجمن تلاش کرد تا مسائل قانونی مرتبط با نشریات منتشر شده در انجمن را به لحاظ حقوقی مدنظر قرار دهد و چارچوب قانونی و ساختارمند در انتشار نشریات را اتخاذ کند.
  3. انجمن تلاش کرد تا با ایجاد ارتباط بین انجمن های ارتقا و انجمن کتابداری پزشکی، ضمن همکاری با انجمن های یاد شده، زمینه مشارکت بیشتر حرفه ای در جامعه را فراهم کند.
  4. انجمن تلاش کرد با برگزاری جلسات هم اندیشی با گروه های مختلف علم اطلاعات در دانشگاه های مختلف کشور، زمینه نزدیکی، ارتباط بیشتر و همسویی دیدگاه حرفه مندان را بیش از پیش تقویت نماید. تداوم این نشست ها از برنامه های انجمن در آینده است.
  5. نگارش و انتشار یادداشت های مختلف توسط اعضای هیئت مدیره در خبرگزاری های گوناگون، تلاشی بر اثرگذاری اجتماعی گسترده تر انجمن بوده است. نامه نگاری با ریاست محترم جمهوری و گفتگو با ریاست مجلس شورای اسلامی از مجموعه تلاش های انجمن در دوره هشتم برای پیگیری دغدغه های حرفه مندان کتابداری و اطلاع رسانی در حوزه معیشت و اشتغال بوده است.
  6. برخی کمیته ها به دلیل شرایط جامعه و حضور کووید 19 فعالیت های قابل توجهی نداشته اند که امید می رود با بهبود شرایط، فعالیت ها را مجددانه پیگیری کنند. هیئت مدیره در تلاش خواهد بود از ظرفیت بالای کمیته ها بیشترین کمک را بگیرد.
  7. انجمن در تلاش خواهد بود تا با اجتماعی تر کردن فعالیت ها، زمینه ارتباط بیشتر بین جامعه متخصصان علم اطلاعات و عموم جامعه را بیش از پیش فراهم کند.
  8. انجمن تلاش کرد تا ضمن توجه به رویدادهای داخلی، در اتفاقات بین المللی همچون زلزله ترکیه و سوریه، افتتاح کتابخانه ملی لبنان و ... اثرگذاری اجتماعی مناسبی داشته باشد.
  9. فعالیت های اعضای انجمن، داوطلبانه و متکی بر همت والا و بزرگمنشی همکاران است که بی تردید شایسته بهترین قدردانی ها و سپاسگزاری هاست و انجمن زمانی موفقتر عمل خواهد کرد هر حرفه مندی به اندازه توان خود دست یاری به سوی انجمن دراز کنند. در عین حال آسیب شناسی تعداد کم حاضران در برنامه ها و کارگاه های انجمن امری ضروری به نظر می رسد.

 

حَسن ختام سخنان رئیس انجمن و گزارش ایشان تشکر و قدردانی از استادان حاضر در مجمع و پیشکسوتان انجمن در ادوار مختلف، مدیران و مسئولین سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، نماینده محترم وزارت علوم در کمیسیون انجمن ها، اعضای محترم و دبیران محترم کمیته ها، همکاران کمیته علمی، اجرایی و دبیران پنل های کنگره هفتم متخصصان، حامیان انجمن (شرکت های مختلف نرم افزاری و سخت افزاری)، دانشجویان توانمندی که با انجمن در بخش های گوناگون همکاری می کنند، مسئول محترم دفتر انجمن و اعضای محترم هیئت مدیره دوره هشتم انجمن بود.

پس از سخنران ریاست انجمن، پریسا پاسیار، خزانه دار انجمن، به گزارش مالی و ترازمالی انجمن پرداخت. تلاش برای جذب حامیان مالی در برنامه های انجمن از درخواست های وی بود. فعالیت برخی کمیته ها همچون کمیته آموزش در جذب منابع مالی مورد تقدیر ایشان قرار گرفت.

با اتمام گزارش، خزانه دار، نوبت به ارائه گزارش بازرسان انجمن رسید. دکتر زین العابدینی به نمایندگی از بازرسان انجمن، برنامه های انجمن را مورد توجه قرار داده و نقاط قوت و ضعف هیئت مدیره سخن گفت. تلاش برای توجه به دغدغه های حرفه مندان بویژه در حوزه اشتغال و کار از جمله توصیه های بازرسان انجمن بود. در مجموع فعالیت های هیئت مدیره انجمن در دوره هشتم در اولین سال فعالیت از نگاه بازرسان، شایسته، قابل قبول و در مدار اساسنامه انجمن بود.  بخش پایانی مراسم نیز عکس یادگاری بود که در مقابل سالن انوار کتابخانه ملی از حاضران ثبت شد.

به نظر می رسد هیئت مدیره دوره هشتم انجمن کتابداری و اطلاع رسانی در ادامه باید تمرکز بیشتری بر فعالیت های اجتماعی و استفاده از ظرفیت های اجتماعی اعضاء و جامعه کتابداری و اطلاع رسانی  نماید. استفاده از ظرفیت شاخه های استانی و نیز گروه های آموزشی سراسر کشور و همکاری نزدیک با انجمن های علمی دیگر می تواند زمینه ساز همدلی بیشتر در رفع چالشهایی همچون آموزش و اشتغال در سطح کشور شود. امید می رود به عنوان یک حرفه مند دارای دغدغه رشد و تعالی حرفه، همدلی بیشتری با انجمن داشته باشیم و در برنامه های علمی، آموزشی و اجتماعی انجمن اثرگذاری فردی و اجتماعی خود را داشته باشیم. بی تردید رشد و توسعه هر مجموعه و نهادی در گرو همکاری همدلانه اعضای آن مجموعه و نهاد است و انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران نیز دست یاری حرفه مندان علاقمند به همکاری در بخش های مختلف  انجمن و کمیته های تخصصی گوناگون را به گرمی می فشارد.