کد خبر: 19019
تاریخ انتشار: دوشنبه, 11 اسفند 1393 - 18:52

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

مدیریت فضا و تجهیزات و دل انگیزسازی کتابخانه با رعایت استاندارد

نخستین جلسه کارگاه آموزشی "مدیریت فضا و تجهیزات و دل انگیزسازی کتابخانه با رعایت استانداردهای بین المللی " روز یکشنبه (10 اسفند ماه) با حضور تعدادی از کتابداران مجموعه کتابخانه ای دانشگاه علامه طباطبائی در محل کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد برگزار شد.
مدیریت فضا و تجهیزات و دل انگیزسازی کتابخانه با رعایت استاندارد

 

به گزارش لیزنا، در این کارگاه که با هدف آموزش مهارت های مدیریت فضا و تجهیزات توسط کتابداران کتابخانه های دانشگاه علامه طباطبایی و ارتقاء مهارت های عملی آنها در دل انگیزسازی کتابخانه های دانشگاه با رعایت استانداردها  برگزار شد، سید کاظم حافظیان رضوی کتابدار و عضو هیات مدیره انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران پس از بیان مقدمات و کلیاتی درباره عوامل افزایش کارایی فضا و تجهیزات وسایل کتابخانه‌ای، مبحث چیدمان منطقی راتشریح کرد.

 

حافظیان ضمن تاکید آشنایی با ارزیابی درست نیازهای تجهیزاتی، شناخت یک کتابدار از لوازم و تجهیزات یک کتابخانه را در چیدمان منطقی یک اصل دانست و لزوم شناخت استانداردهای فضا و تجهیزات را جزء مهمترین مباحث در این دوره آموزشی به واسطه مطالعه و تحقیق در شناخت کتابخانه‌های استاندارد ضروری شمرد.

 

در ادامه ایشان به عوامل افزایش کارایی فضا و تجهیزات همچون هوشمند سازی اشاره کرده و اقتصادی بودن، مفید بودن، هماهنگی در ترکیب تجهیزات و فضا، جذابیت درونی و بیرونی را از دسته عوامل کارایی فضا و تجهیزات نامید.

 

استاد حافظیان رضوی در  استفاده از استانداردهای فضا و تجهیزات معتقد است آنچه تولید می شود باید از مهمترین کیفیت برخوردار باشد و آنچه از بهترین کیفیت برخوردار باشد ایمن ترین است.

 

ایشان در پایان با نمایش کتابخانه های استاندارد دنیا معیارهای این کتابخانه ها را مورد بررسی قرار داده و به این وسیله داشتن کتابخانه های استاندارد را که محیطی علمی و فرهنگی هستند را برای رشد علم در بین اقشار مختلف جامعه را مهمترین وظیفه کتابداران دانست.

برچسب ها :
کتابدار
|
Iran
|
1393/12/15 - 20:23
0
1
سلام لیزنای عزیز اسلایدهای استادحافظ یان را میخوام متاسفانه نتونستم توکارگاه شرکت کنم
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: