کد خبر: 27963
تاریخ انتشار: سه شنبه, 01 فروردين 1396 - 13:41

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

یادداشت

کوک چهارم و کتابداری

منبع : لیزنا
مریم صراف زاده
کوک چهارم و کتابداری

 یادداشت اختصاصی لیزنا: می گویند یک روز بعد از پایان کلاس  شرح مثنوی، استاد علامه جعفری فرمودند: 
من خیلی فکر کردم و به این جمع بندی رسیده ام که رسالت ۱۲۴ هزار پیغمبر در یک جمله خلاصه می‌شود و آن «کوک چهارم» است و جمع مریدان مثل من با چشمانی گرد پرسان بودند که «کوک چهارم» چیست!؟
علامه با آن لهجه شیرین توضیح می‌دهند که:
کسی کفشش را برای تعمیر نزد کفاش می‌برد. کفاش با نگاهی می‌گوید این کفش سه کوک می‌خواهد و هر کوک مثلا ده تومان و خرج کفش می‌شود سی تومان.
مشتری هم قبول می‌کند. پول را می‌دهد و می‌رود تا ساعتی دیگر برگردد و سوار کفش تعمیر شده بشود.
کفاش دست به کار می‌شود.کوک اول.کوک دوم.و در نهایت کوک سوم و تمام ...اما...
اما با یک نگاه عمیق در می‌یابد اگرچه کار تمام است ولی یک کوک دیگر اگر بزند عمر کفش بیشتر می‌شود و کفش کفش‌تر خواهد شد.
از یک سو قرار مالی را گذاشته و نمی‌شود طلب اضافه کند و از سوی دیگر دو دل است که کوک چهارم را بزند یا نزند...
او میان نفع و اخلاق، میان دل و قاعده توافق، مانده است.
یک دوراهی ساده که هیچ کدام خلاف عقل نیست.

اگر کوک چهارم را نزند هیچ خلافی نکرده. اما اگر بزند به رسالت ۱۲۴ هزار پیامبر تعظیم کرده... اگر کوک چهارم را نزند روی خط توافق و قانون رفته اما اگر بزند صدای لبیک او آسمان اخلاق را پر خواهد کرد.
دنیا پر از فرصت کوک چهارم است  و من و تو کفاش‌های دو دل...[1]


و حرفه مقدس کتابداری مشحون از این فرصتهای کوک چهارمی است که کتابدار را می تواند به عرش برساند. بنظر من یکی از کوک های چهارم کتابداری می تواند ارائه خدمات با چاشنی خوشرویی باشد.

گشاده رویی کتابداران است که می تواند مراجعه کننده گذری را به مشتری پروپا قرص کتابخانه تبدیل کند. مدرن ترین کتابخونه ها نخواهند توانست جذب مخاطب کنند اگر فردی که در جایگاه برخورد با مراجعه کننده است نتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند. اصل اول در جذب مخاطب اخلاق خوب و روی گشاده است. خلق خوش در کتابداری باور این است که کتابخوان کردن یک کودک از او انسانی والاتر و جامعه ای بهتر خواهد ساخت. اگر کارمندان اداری دیگر سازمان های دولتی بداخلاق باشند باز هم افراد مجبورند به آنها مراجعه کنند. هیچ فردی نیست که بخاطر اخلاق بد کارمند اداره ثبت از خیر سند دار کردن ملکش بگذرد اما در جامعه ما که خواندن جزو نیازهای مردم نیست کمترین ترشرویی و بی اعتنایی ممکن است باعث شود مراجعه کننده عطای کتابخانه را برای همیشه به لقایش ببخشد.

ثمره کار کتابداری همچون بسیاری دیگر از فعالیت های فرهنگی دیر خودش را نشان می دهد. اما چه زیباست وقتی:

-- جوانی میگوید: "اون کتاب ریچارد باخ که در دوره نوجوانی بهم دادید مسیر زندگیم رو تغییر داد". این جوان موفق الان در کنار شغل اصلی خودش به بچه های کار و خیابان درس می دهد.

-- شاعری میگوید: "من علاقه ام به ادبیات رو مدیون شما هستم و اون زمان کودکی که اشتراک مجله سروش کودکان رو به من هدیه دادید" .

-- خانم خونه داری میگوید: "کتابای آنتونی رابینز رو وقتی در اوج ناامیدی بودم بهم دادی خوندم و باعث شد که تو زندگیم ریسک کنم و موفق بشم".

بیایید کتابداری را دست کم نگیریم. با افتخار می گویم که ده سال از بهترین سالهای عمرم را کتابدار بوده ام. هنوز هم احساس می کنم هر چه در زندگی دارم از برکات دعاهای کاربرانی است که کتابدارشون بوده ام.

بقیه این مطلب را به شما خواننده گرامی می سپارم. از نظر شما مصداق کوک چهارم در حرفه کتابداری چه می تواند باشد؟

 


[1] به نقل از بهمن حبشی از شاگردان استاد علامه جعفری
از: سایتwww.afsaran.ir

عندلیب
|
Iran
|
1396/02/11 - 01:09
0
0
سلام ودرود براستاد همیشه خندانم ....واقعا درست است یک کتابدار می تواند برروی زندگی هزاران انسان تاثیر مفید ومثمر ثمر بگذارد طوری که آن افراد بتوانند مسیر صحیح زندگیشان را به درستی پیدا کنند ...به امید آن روز که تمام کتابداران با علاقه خدمت کنند ..
آباش
|
Iran
|
1396/01/16 - 20:22
0
0
سلام و عرض ارادت به استاد بزرگوار

ضمن تشکر از ارائه این مطلب جالب که همه را به نحوی به تفکر وا میدارد، به زعم اینجانب کوک چهارم ارائه خدمات بیشتر با کیفیت مضاعف بدون هیچ توقع و چشم داشتی...فقط و فقط جلب رضایت و جذب مراجعه کننده به کتابخانه مد نظر باشد و دیگر هیچ...باشد که همچنان و همیشه در راستای اخلاق حرفه ای خدمت بی منت ارائه دهیم.
رهروانی
|
Iran
|
1396/01/16 - 19:09
0
0
استاد عزیزم
بسیاری از دعاهایی که پشت سر شماست,بخاطر تدریس عالیتون و علاقه مند کردن دانشجوهاتون به این حرفه نیز بوده است.
شما همیشه سر کلاسهاتون,کوک چهارم رو برای ما میزدید.
کوک چهارم میتونه همین تداوم ارتباط با دانشجوهای قبلیتون باشه,و وقتی که برای اونها صرف میکنید,چه بسا هستند استادانی که برای دانشجوهاشون وقتی نمیذارند و این دِین به گردنشون میمونه.
شاد و سربلند باشید.
faraji
|
iran
|
1396/01/12 - 13:41
0
0
با سلام و تبریک سال نو و خسته نباشید به استاد پر تلاش و مهربانم که جزو معدود اساتیدی هستند که در کارها و بخصوص در زمینه تدریس خود سعی می کنند کوک چهارم را بزنند. جامعه امروزی ما پر از مشاغلی است که نه تنها کوک چهارم را نمی زنند بلکه از زدن کوک سوم و حتی دوم نیز دریغ می کنند. دانشجویی که صرفا برای نمره درس می خواند، استادی که فقط برای سپری کردن وقت کلاس حاضر می شود مسوولی که فقط گرفتار کارهای روزمرگی می شودو برنامه ریزی و آینده نگری نمی کند و غیره همه نمونه هایی از عدم زدن کوک چهارم است. در صورتی که در زمانهای گذشته کشور ما با همین کوکهای چهارم یعنی همدلی و اخلاقیات و تعصب کاری دوران سخت و حتی جنگ تحمیلی را با سربلندی گذرانده است .
فرانک
|
Iran
|
1396/01/12 - 10:13
0
0
با سلام به خانم دکتر عزیز
از خواندن پیام ساده و عمیق شما لذت بردم. ایجاد انگیزه، عشق به حرفه، حس همدلی کوک های مهمی در جلب مراجعین به کتابخانه هستند.
زنگنه
|
Iran
|
1396/01/08 - 12:00
0
0
با سلام
خیلی بحث جالبی بود خانم صراف زاده.لذت بردم از خوندن مطلبتون.به نظرم خیلی کوک چهارم داریم تو رشته. بستگی به خلاقیت و نگاه هر کسی داره.
کریمیان
|
Iran
|
1396/01/04 - 13:24
0
0
سلام، دست مریزاد. کوک چهارم نگرش حرفه ای و ایمان به کار خود در جهت ساختن جامعه ای اخلاق مدار
خالقی
|
Iran
|
1396/01/02 - 01:42
2
0
دوست نازنینم ممنون از پیام قشنگتون. کوک چهارم حتما اخلاق حرفه ای است.
امید
|
Iran
|
1396/01/01 - 22:03
0
2
پرهیز از بروکراسی و قوانین سخت و دست و پاگیر در مواجهه با مراجعین و برخورد رفاقتی جوری که هم حرمت قانون خدشه دار نشود و هم موجب جذب مراجعه کننده شود.
athare
|
Cyprus
|
1396/01/01 - 21:36
0
0
بسیار عالی
به نظر من هم اصل اول و اساسی کع خیلی مهمه توی کتابداری اینه که با روی گشاده پذیرای مراجعه کنندگان باشیم و مهربانانه ودوستانه با آنها برخورد کنیم تا کتابخانه رواز خودشون بدونند و همیشه مراجعه کنند.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: