کد خبر: 28403
تاریخ انتشار: سه شنبه, 12 ارديبهشت 1396 - 09:02

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

«موسم هجرت به شمال» در نشست باشگاه کتاب پژواک: آوندِ دیالوگ بررسی شد

منبع : لیزنا
دومین نشست باشگاه کتاب پژواک: آوندِ دیالوگ روز دوشنبه، 11 اردیبهشت ماه،  در محل کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه خوارزمی (پردیس کرج) برگزار شد.
«موسم هجرت به شمال» در نشست باشگاه کتاب پژواک: آوندِ دیالوگ بررسی شد

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام انجمن علمی-دانشجویی علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه خوارزمی، در دومین نشست باشگاه کتاب پژواک: آوندِ دیالوگ به بررسی و نقد کتاب «موسم هجرت به شمال» اثر طیب صالح، که یکی از رمان‌های برتر جهان در قرن بیستم است با حضور فاطمه پرچکانی عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه خوارزمی پرداخته شد.

نویسنده سودانی کتاب، طیب صالح، به نابغه رمان‌نویسی عربی مشهور است. وی در سال 1929 در روستایی در شمال سودان به دنیا آمد و در سال 2009 در لندن از دنیا رفت.

در این کتاب راوی بی نام، بعد از هفت سال زندگی در انگلستان به روستای خود در جنوب سودان برمی‌گردد و با فردی غریبه به نام مصطفی سعید آشنا می‌شود که در آن روستا زندگی می‌کند. بعدها مصطفی هویت خود را برای راوی آشکار می‌کند و معلوم می‌شود که به وسیله انگلیسی‌ها به عنوان دانشجو به قاهره در مصر و بعد به انگلیسی اعزام شده و ادامه تحصیل داده است. مصطفی سعید که در انگلستان استاد دانشگاه است بعد از مدتی با اتهام قتل همسر و دخالت در خودکشی سه دختر دیگر به هفت سال زندان محکوم می‌شود. پس از آزادی مصطفی به سودان بازمی‌گردد و در یک روستا به زندگی ادامه می‌دهد.

 

اسلوب و روش نگارش این رمان، توصیف همراه با تمثیل، تشبیه و استعاره است. در بسیاری از مقاطع رمان، شاهد وصف‌های عمیق  برای حالت‌های روانی شخصیت‌ها هستیم. نویسنده همانند یک روان‌پزشک ماهر حالت‌های روانی از جمله دوگانگی شخصیتی را بیان می‌کند. فضای حاکم بر رمان، نوعی ماجراجویی است و خواننده را در ابهام نسبت به موضوعی قرار می‌دهد که پس از مدتی، حقیقت آن کشف می‌شود. سرنوشت قهرمان داستان یعنی مصطفی سعید در ابهام قرار می‌گیرد که یا در نیل غرق شده و یا در همین رود خودکشی کرده است. زمان وقوع داستان نیمه اول قرن بیستم و زبان اصلی رمان عربی بسیار بلیغ، رسا و ظریف است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: