کد خبر: 30974
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 19 مهر 1396 - 11:40
ایمیل
چاپ

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

کتاب «رفتار اطلاعاتی: چکیده پژوهشها» اثر کتابدار مریوانی روانه بازار نشر شد

منبع : لیزنا
کتاب «رفتار اطلاعاتی: چکیده پژوهش­ها در زمینه نیازهای اطلاعاتی، رفتار اطلاع جویی، رفتار اطلاع یابی و رفتار استفاده از اطلاعات» اثر پیمان کریمی کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، وارد بازار نشر شد.
کتاب «رفتار اطلاعاتی: چکیده پژوهشها» اثر کتابدار مریوانی روانه بازار نشر شد

به گزارش لیزنا،  این کتاب شامل چکیده بیش از 700 پژوهش کُل کشور از نوع مقاله، پایان نامه و کتابهای حوزه رفتار اطلاعاتی است که از اوایل دهه 1350 تا آخر سال 1395 به چاپ رسیده­اند.

چکیده مقالات و پایان نامه­ها شامل اطلاعاتی همچون هدف پژوهش، نوع و ماهیت پژوهش، جامعه و نمونه آماری، ابزار پژوهش، آزمون های آماری پژوهش، و نتایج پژوهش بوده و در چکیده کتابها معرفی کاملی از کتاب ارائه شده است.

لازم به ذکر است که رفتار اطلاعاتی یک واژه عام می باشد که به کُل رفتار انسان در رابطه با منابع و مجراهای اطلاعاتی گفته می شود که شامل نیازهای اطلاعاتی، رفتار اطلاع جویی (تعامل با ابزارهای اطلاعاتی همچون اینترنت، گوشی های هوشمند، کتابها، نشریات و ... برای شروع جستجو) ، رفتار اطلاع یابی (جستجوی هدفمند در ابزارهای اطلاعاتی به منظور ارضای هدفی خاص) و رفتار استفاده از اطلاعات است. در این کتاب آمار تعداد نویسندگان این حوزه، پُرکارترین نویسندگان، تعداد پژوهش های انجام شده در زیر حوزه های رفتار اطلاعاتی، اسامی دانشگاه ها و نشریات فعال این حوزه به تفکیک تعداد پژوهش و همچنین سیر زمانی فراز و نشیب پژوهش های این حوزه در بازه زمانی 41 ساله آورده شده است.  کتاب توسط «نشر کتابدار» و در 450 صفحه به چاپ رسیده است.

 

از آثار دیگر این نویسنده می­توان به «کتابشناسی رفتار اطلاعاتی» و ترجمه کتابهای «نقش های جدید تحقیقی برای کتابداران: اطلاع رسان پژوهش» اثر «لیزا فدیرر» و «ارزیابی نیازهای اطلاعاتی در عصر اینترنت» اثر «دیوید نیکلاس» اشاره کرد. 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
رویدادهای پیش رو