کد خبر: 31479
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 17 آبان 1396 - 14:59

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران مطرح کرد:

استخدام کتابداران در گرو برقراری عدالت اجتماعی

منبع : لیزنا
رییس انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی درباره به کارگیری دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته کتابداری و علوم اطلاعات در ادارات دولتی و عمومی اظهار نظر کرد.
استخدام کتابداران در گرو برقراری عدالت اجتماعی

 به گزارش لیزنا، در نشست افتتاحیه سومین کنگره متخصصان علوم اطلاعات که یکشنبه 14 آبان ماه در تالار قلم کتابخانه ملی ایران برگزار شد، از سوی یکی از حاضران سوالی درباره مغفول ماندن رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی به خصوص در استخدام‌های دولتی کشور پرسیده شد.

یک کارشناس ارشد علم اطلاعات از کتابخانه علوم پزشکی ایران گفت: متاسفانه نیازی به کتابداران دیده نمی‌شود و اگر توجه داشته باشید در آزمون استخدامی کشوری امسال هیچ نامی از این رشته (کتابداری و علوم اطلاعات) نبود که این بسیار جای تعجب است.

وی در ادامه پرسید: به نظر شما دلیل این امر نمی‌تواند تغییر نام متوالی این رشته باشد که طی سال‌های مختلف از کتابداری به کتابداری و اطلاع‌رسانی و سپس به علم اطلاعات و دانش‌شناسی تغییر کرده است. درحال حاضر هیچ کجا نامی از کتابداران برده نمی‌شود، چه باید کرد.

عبدالحسین فرج‌پهلو استاد و مدیر گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: پاسخ این سوال به روند استخدام‌ها و میزان آگاهی سازمان‌های درخواست‌کننده از این رشته برمی‌گردد. رشته ما با هر نامی که باشد، مغفول است؛ البته به نظر من از زمانی که بحث اطلاعات مطرح شد به دلیل نیاز مملکت به اطلاعات مراجعه به کارشناسان ما قدری بیشتر شده است.

بحث آقازادگی در انتخاب شغل غوغا می‌کند

فریبرز خسروی رییس انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی همچنین در پاسخ به این سوال با اشاره به نحوه تامین نیروی انسانی در سازمان‌های دولتی عنوان کرد: متاسفانه در این زمینه، عدالت درستی در کشور ما برقرار نیست.

وی ادامه داد: معمولا اگر شغلی با استفاده از بودجه عمومی تامین می‌شود باید کل آحاد ملت برای انتخاب آن شغل شانس برابر داشته باشند، اما عملا دیده می‌شود که مباحث ژنتیکی، آقازادگی و غیره به شدت مطرح است؛ به گونه‌ای که طی دوره گذشته در همین کتابخانه ملی 350 نیرو جذب شده که 10 درصد آنها هم کتابداران نیستند و تعدادی از آنها دیپلم هستند.

 

خسروی با بیان اینکه در کتابخانه ملی از رشته مامایی گرفته تا رشته دفع آفات نباتی کار کتابداری را انجام می‌دهند، گفت: تا زمانی که عدالت اجتماعی در حوزه جذب برقرار نشود نمی‌توانیم در این قضیه انتظار درستی داشته باشیم.

عبداله مرادی
|
Iran
|
1398/07/03 - 15:10
0
0
استخدام فراگیر دستگاههای اجرایی شروع شد(جذب نیروی کتابدار)
لیلی
|
Iran
|
1397/08/29 - 19:46
0
3
سلام . روز کتابدار را خصوصأ به کتابداران رشته های غیرمرتبط تبریک گفته و به مناسبت و گرامی داشت روز کتابدار پنجمین سالگشت کتابداران بیکار ناکام را به نهاد کتابخانه ها تسلیت عرض کرده انشاالله غم آخرتان باشد و هیچ سالی کتابداران را بیکار و عاجز و درمانده و ناکام نگذارید.
خدایا به کجا متوسل بشیم تا یه آزمون برگزار کنند؟؟این همه درس خوندیم باید بسوزیم و کارگری کنیم؟؟چرا هیچ کس به فکر نیست؟؟چرا کسی کاری نمیکنه؟؟این همه جوون بی گناه کی جواب اینارو میده؟؟خدایا.....
پاسخ ها
هانیه اسماعیلی
| Iran |
1397/09/24 - 07:54
سلام خوب هستین؟منم فارغ التحصیل کتابداری پزشکی هستم از کجا آمار استخدامی این رشته و کتابداری رو خبر دار میشین؟
اعتمادی
|
Germany
|
1397/05/04 - 18:38
0
5
باسلام .وخسته نباشید تورو خدا ماروهم درنظر بگیرید خسته شدیم از بیکاری دیگه برام مشکل روحی ایجاد شده بیکاری دیونم کرده حیف از پول وعمرو جونیم که توی رفتن دانشگاه وبرگشتن هدر شد . چرا رفتم این رشته که توی ایران براش ارزشی قایل نیستند خاک برسرمن با این رشته انتخاب کردنم .کسی رو نداشتم راهنماییم کنه .حیف حیف حیف از عمری که تلف شد
چه فرقی می کند
|
Iran
|
1397/04/23 - 07:13
0
1
از انتظار خسته شدیم از حرف های تکراری، از رشته های غیرمرتبط بندپ، از سهل انگاری و بی توجهی مسؤلین،از بیکاری، از رشته کتابداری، از اینکه شاهد از دست دادن سنمون هستیم و هیچ کاری از دستمان برنمیاد. از بی جوابی هم...
بی نام
|
Germany
|
1397/03/08 - 08:54
0
0
باسلام
تورو خدا یکی بگه امسال نهادکتابخونه استخدام کتابدار داره یا نه؟
راحله
|
iran
|
1396/10/16 - 00:15
0
4
من کتابدار هستم ولی مدت هشت سال است که بیکار هستم. چرا با برگزاری آزمون استخدامی نهاد کتابخانه، فکری به حال فارغ‌التحصیل های بیکار کتابداری نمی کنید در حالی که موانع و مشکلات و محدودیت های سنی و دیگر محدودیت ها اجازه نخواهند داد. چرا پاسخ قانع کننده برای بیکاران کتابداری ندارید؟؟؟ چرا هیچ سازمان یا نهادی یا ارگانی دیگر کتابداری را به رسمیت نمی شناسد تا ما فارغ‌التحصیلان بیکار مانند سایر رشته‌ها بتوانیم در آزمون استخدامی ها شرکت کنیم و چرا ما باید فقط به آزمون استخدامی نهاد کتابخانه ها متوسل شویم؟؟؟؟ امیدوارم به گوش آقای مختار پور رسانده شود تا پاسخی قانع کننده داده شود ما فارغ‌التحصیلان بیکار کتابداری تا چه موقع و تا کی باید منتظر آزمون استخدامی نهاد کتابخانه ها باشیم؟؟؟ آیا در سال 97 آزمون استخدامی نهاد برگزار خواهد شد؟ یا نه، الان سه سال متوالی هیچ آزمونی برگزار نشده چرا؟ ؟ امیدوارم این آزمون استخدامی نهاد کتابخانه ها را طلسم نکرده باشند تا ما هم بتوانیم در آزمون شرکت کنیم چون سایر نهادها و سازمان ها کتابداری را قبول نداشته و ندارند که ما فقط به آزمون استخدامی نهاد کتابخانه متوسل می شویم لطفا جوابی قانع کننده داده شود؟
*
|
Iran
|
1396/08/25 - 22:23
0
2
کو گوش شنوا؟!
کتابداربیکار
|
Iran
|
1396/08/20 - 01:03
0
2
سلام باتشکرازتوجه به وضعیت کتابداران بیکار لطفاآقای دکترراهکاری هم بفرماینداین که خیلی ناامیدکننده است که حتی درکتابخانه ملی وضعیت اینگونه است یعنی ماکتابداران نبایدیک تشکیلات صنفی داشته باشیم که به بروزاین مسایل واکنش نشان دهدو به حال جمعیت عظیم تحصیلکرده بیکاررشته کتابداری رسیدگی کند؟
بی نام
|
Iran
|
1396/08/17 - 17:52
0
2
سلام
بازم به مرام شما که آقای خسروی بعد از مدتها حرف دل فارغ التحصیلان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی را زدید واقعا چرا باید در همچین جایی مامایی وجود داشته باشد؟ چه کسی مسبب این کارها هست؟ به جای برگزاری کارگاه های بی مورد به این مسئله رسیدگی شود خیلی خوب است. چرا هیچ کس در جای خودش نیست کاش مسئولان کشور به بررسی وضعیت موجود بپردازند کاش..........
کتابدار
|
Iran
|
1396/08/17 - 15:50
4
4
با سلام
ای کاش یک دهم توجه ای که به کتابداران کتابخانه عمومی و شهرداری ها می شد به کتابداران دانشگاه ها هم می شد. متاسفانه در حق کتابداران دانشگاه ها بسیار حق کشی شده است . مخصوصا در بعضی دانشگاه های صنعتی که این رشته در ان تدریس نمی شود. یک سری مدیری که اصلا نمی دانند کتابخانه چیست و این رشته چه جایگاهی دارد ، سکان را دردست گرفته ، فقط به خاطر این دستورالعمل که ریس کتابخانه حتما باید هیات علمی باشد به فرض دکترای ... ای کاش کمی مدیریت بلد بودند. نه رتبه ها را می دهند . نه مدارک را ترتیب اثر می دهند. ساعات کاری فوق العاده زیاد و جدیدا هم که دانشگا ه ها به علت کمبود نیرو، همه کتابخانه های دانشکده ها را به کتابخانه مرکزی انتقال می دهند.روزکتابدار هم که اصلا در دانشگاه ما بسیار ناکام است. فقط ای کاش این مطب به گوش وزیر علوم برسدو به داد ما کارمندان وزارت علو برسد
با تشکر
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1396/08/21 - 17:37
ما کتابداران کتابخانه های عمومی طی سالهای گذشته با بدترین شرایط کار میکردیم تا اینکه آقای مختارپور دبیرکل فعلی تا حدودی از مشکلاتمان را مرتفع کرده که خداوند خیر دنیا وآخرت به ایشان عطا کند ولی تا قبل از آقای مختارپور واقعا در شرایط بد اقتصادی و کاری قرار داشتیم امیدوارم مشکل شما هم حل بشه
کتابدار کتابخانه عمومی
| Iran |
1396/08/20 - 17:51
با سلام
من فکر میکنم کتابدار دانشگاهی به هیچ وجه دغدغه تعداد عضو و تعداد امانت را ندارد ولی این موارد با توجه به نبود فرهنگ کتاب و کتابخوانی و مطالعه در سطح جامعه دغدغه اصلی کتابداران کتابخانه های عمومی است ولی کتابدار دانشگاهی با میزان امانت و تعداد عضو و میزان مراجعه کنندگان سر و کار ندارد به خاطر اینکه در کتابخانه دانشگاهی فقط دانشجویان آن دانشگاه مراجعه کنندگان آن کتابخانه است در ضمن از نظر امنیت شغلی و میزان حقوق و مزایا هم به مراتب از کتابداران کتابخانه های عمومی بهتر هستند.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: