کد خبر: 28698
تاریخ انتشار: شنبه, 06 خرداد 1396 - 14:33

داخلی

»

اخبار کتاب

تصحیح و نشر نسخه خطی «شرح تعدیل العلوم» در روسیه

منبع : لیزنا
کتاب «شرح تعدیل العلوم» (بخش کلام) تألیف عبید الله بن مسعود مشهور به صدر الشریعه (متوفی  747 هـ ق/1346 م) با حمایت رایزنی فرهنگی اسلامی کشورمان در مسکو به چاپ رسید.
تصحیح و نشر نسخه خطی «شرح تعدیل العلوم» در روسیه

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام اداره‌كل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، کتاب «شرح تعدیل العلوم» (بخش کلام) تألیف عبید الله بن مسعود مشهور به صدر الشریعه (متوفی  747 هـ ق/1346 م) با حمایت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری  اسلامی ایران در فدراسیون روسیه و همکاری انستیتوی خاور شناسی فرهنگستان علوم روسیه، دانشگاه فدرال قزان و بنیاد بین المللی ایرانشناسی در مسکو به چاپ رسید.

صدر الشریعه دانشمندی است جامع العلوم که در کلیه دانش های آن روزگار از قبیل زبان و ادبیات، فقه و اصول، منطق و کلام، الهیّات و طبیعیات، ستاره شناسی و مباحث عرفانی تبحّر و مهارت زیادی داشته است. وی از خود میراث مکتوب گران بهایی به یادگار گذاشته که در کتابخانه های مختلف روسیه، ایران، ترکیه، پاکستان، آسیای مرکزی و برخی از کشور های غربی محفوظ است.

در میان آثار صدر الشریعه «شرح تعدیل العلوم» جایگاه ویژه ای دارد اما متأسفانه، این نسخه خطی چند دانشی و مهم  تاکنون چاپ نشده است.

قسم کلام این کتاب یکی از مهمترین مراحل تاریخی کلام ماتریدی و سیر تحوّل و تکامل آن را در ما وراء النهر و خراسان بخوبی مجسم می سازد. تدوین و انتشار قسم کلام این نسخه خطی، به اهتمام قربان علی ادریسف مدیر بنیاد بین المللی ایران شناسی و با مقدمه فارسی، عربی و روسی توسط انتشارات «وچه» چاپ و منتشر گردید.

 

بنابراعلام این خبر، بزودی از این اثر فاخر با حضور اندیشمندان و فرهیختگان جامعه اسلامی روسیه رونمایی خواهدشد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: