کد خبر: 25193
تاریخ انتشار: شنبه, 20 شهریور 1395 - 16:28

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

شیراز میزبان نشست کتاب‌خوان کتابخانه عمومی سعدی

منبع : لیزنا
پنجمین نشست کتاب‌خوان در کتابخانه عمومی سعدی در کنار آرامگاه شیخ اجل در شهرستان شیراز،استان فارس برگزار شد.
شیراز  میزبان نشست کتاب‌خوان کتابخانه عمومی سعدی

 به گزارش لیزنا، در این نشست که با مشارکت دکتر ابراهیمی معاون اداره کل کتابخانه های عمومی فارس و مسئول روابط عمومی اداره کل کتابخانه حکیمی کیا و عامری کارشناس فرهنگی اداره شیراز، همچنین پژوهشگر ارزنده  مجید دهقانی و پرسنل و اعضاء کتابخوان کتابخانه سعدی در جهت رسیدن به اهداف والای کتابخوانی و مطالعه مفید صورت پذیرفت، سه کتاب 1.سعدی از خانه تا خانقاه 2.طبیبانه‌ های حافظ  3.گتسبی بزرگ معرفی شد.

 

سعدی از خانه تا خانقاه (پژوهشی درباره محل سکونت و تاریخچه آرامگاه سعدی)، نوشته: مجید دهقانی/ معرف : مجید دهقانی

اين كتاب پژوهشی است اثر مجید دهقانی درباره محل سکونت و تاریخچه آرامگاه سعدی. در این کتاب درباره‌ی مقوله‌های مهم و مورد ابهام زندگی سعدی همچون محل زندگی، خانقاه، سنگ قبر و.... به صورت مفصل و مستدل بحث شده و نویسنده کوشیده با نقطه نظرات تاریخی سیر واقعی زندگی سعدی را پس از بازگشت او به شیراز از آخرین سفرش به تصویر بکشد. مؤلف این کتاب با ذکر مستندات اثبات می‌کند که پژوهش‌های محققانی همچون علی سامی و علی‌نقی بهروزی ایراد‌های تاریخی دارد به همین دلیل اشتباهات فراوانی درباره تاریخ فارس به پژوهش‌ها، راه یافته است. وی همچنین آثار پژوهشی مرحوم کرامت الله افسر را ارزشمندترین اثر درباره شیراز و بافت سنتی این شهر می‌داند.

در کتاب سعدی از خانه تا خانقاه اثبات می‌شود که خانه منسوب به سعدی که در میراث ثبت شده است سندیت ندارد و این خانه مربوط به دوران قاجار است؛ همچنین سنگ قبر کنونی سعدی سنگ قبر دوم است که در دوره اتابک در زمان قوام تعویض می شود. به نظر نگارنده سنگ قبر اول سعدی قریب به یقین در محل هفت تنان شیراز قرار دارد. مبحث آرامگاه سعدی نیز بحث اصلی این کتاب است که نویسنده بیان می‌کند این آرامگاه با همت علی اصغر خان حجت و کمک‌های مردمی در دوره پهلوی دوم ساخته‌ شده است.این کتاب همچنین اشاره می‌کند كه در طول تاریخ 1200 سال شعر پارسی، سعدی اولین شاعری است که دارای مقبره و بارگاه می‌شود و مجسمه تمام بدن او به طول 3 متر در شهر نصب می‌گردد.

 

طبیبانه های حافظ، نوشته : احمد مدنی/ معرف: زهره هنرجویان

 طبیبانه های حافظ به بررسی نکات پزشکی و درمانی در غزلیات حافظ می پردازد. حافظ با بهره گیری از صنعت ایهام نکات عرفانی، عشق و روحانیت را در قالب الفاظ طبی بیان می دارد. نویسنده کتاب دکتر احمد مدنی که استاد دانشگاه علوم پزشکی است، شواهدی از نکات پزشکی برگرفته از نظر اطبای سنتی از جمله ابن سینا، جرجانی، هروی  را در تصدیق مطالب طبی در اشعار حافظ ذکر میکند. از جمله مواردی که در غزلیات حافظ در این خصوص به چشم می خورد نکاتی در مورد پاشویه، نبض، بادصبا، تاثیر آب و هوا  بر سلامت انسان، استفاده از تغییر رنگ زبان در تشخیص بیماری و .... است.

 

گتسبی بزرگ، نوشته : اسکات فیتزجرالد/ معرف : مژگان خنفری

 داستان این رمان از زبان نیک کراوی روایت میشود که در تابستان سال ۱۹۲۲ برای کار به نیویورک میآید و در منطقه وست اِگ در لانگ آیلند خانهای اجاره میکند. طبق توصیفات نیک، وست اِگ محله پولدارهای تازه به دوران رسیده است. آدمهایی که چندی نیست که صاحب مال و منال شدهاند و هنوز نتوانستهاند خود را میان طبقات مرفه جامعه جا بیندازند و با آنها ارتباط برقرار کنند و سعی دارند با ولخرجیهای بسیار، ثروت خود را به رخ دیگران بکشند. گتسبى بزرگ طبقهي مرفه و ثروتمند آمریکا را به باد انتقاد ميگيرد. همانگونه كه گفته شد، بخشى از زندگي فیتزجرالد در شخصيت گتسبى نهفته است. او نيز هرگز نتوانست به کلوپ میلیونرها راه پیدا کند. گرچه جرالد مانند قهرمان داستان خود به قتل نرسید، ولى در سن چهل و چهار سالگى به عنوان یک الکلى ناشناس از دنیا رفت. يعني درست هشت سال قبل از مرگ همسرش "زلدا" که در اثر آتش سوزى در یک تیمارستان، زنده زنده در آتش سوخت.

شایان ذکر است همچنین نشست سعدی با محوریت معرفی آثار برگزیده و تخصصی در حوزه ادبیات برگزار شده است.

فریبازارعی
|
Iran
|
1395/06/24 - 12:32
6
5
ضمن عرض سلام و خسته نباشی به همه همکاران پرتلاشم
امیدوارم روز به روز برموفقیتهایتان افزوده شود
سارا رضایی
|
Iran
|
1395/06/23 - 16:49
8
7
با سلام و خسته نباشید به همکاران پرتلاشم در کتابخانه ی عمومی سعدی که همیشه مستعد و کوشا در راه ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی گام برداشته اند.
برای جناب آقای عنایت کریمی و کتابداران زحمت کش این کتابخانه توفیقات روزافزون از درگاه ابدیت خواستارم.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: