کد خبر: 25346
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 14 مهر 1395 - 09:03

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

13 مهرماه برگزار شد؛

«شب‌شعر مدافعان حرم» در کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران

منبع : لیزنا
نخستین شب‌شعر مدافعان حرم با پاسداشت شهدای ایرانی مدافع حرم در کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار شد.
«شب‌شعر مدافعان حرم» در کتابخانه مرکزی  پارک شهر تهران

 به گزارش لیزنا، نخستین نشست شب‌ شعر مدافعان حرم با پاسداشت شهدای ایرانی مدافع حرم همزمان با دومین روز از ماه محرم و ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) با حضور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی، مدیران و کارکنان نهاد، جمعی از فرماندهان دفاع مقدس و مسئولین فرهنگی استان تهران برگزار شد.

 

در ابتدای مراسم علی نیکنام مدیر کل اداره کتابخانه های عمومی استان تهران با تسلیت شهادت این پاسداران رشید اسلام که در دفاع از آرمان‌های عظیم تشیع و حرم حضرت زینب(س) و حریم اهل بیت(ع) خون پاک خود را نثار کردند و همچنین خیرمقدم به خانواده این شهدا و گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدای مدافع حرم  ادای احترام کرد.

 

وی افزود: شهدا برای زنده نگه داشتن اسلام جان خود را فدا کردند و ما امروز سرِ خود  را بالا گرفته و باید یاد آنها را همیشه زنده نگه داریم و راه آنها را ادامه دهیم.

وی ادامه داد: خدمتی که شهدا به جامعه کرده اند با خدمات دانشمندان متفاوت است زیرا این شهدا بودند که محیط آرام برای پیشرفت را در جامعه فراهم کردند.

در این نشست که به همت اداراه‌کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران و با همکاری موسسه شهرستان ادب برگزار شد،  مصطفی محدثی‌خراسانی، احمد بابایی، محسن رضوانی، میلاد عرفان‌پور، علی‌محمد مؤدب‌، محمدمهدی سیار، سید رسول پیره، بشری صاحبی از شاعران مطرح کشور در وصف رشادت‌های دلیرمردان ایران اسلامی در پاسداری از حرم اهل بیت(علیهم السلام) به شعرخوانی پرداختند که در زیر قسمتی از اشعار را می خوانیم:

 

شاعر مصطفی محدثی خراسانی:

خورشید اگر به مهر تابانده شده  

وز عطر بهار شهر آکنده شده

تقدیر نیامده در لیل نهار     

 ذرات تو در جان پراکنده شده

خورشید اگر چه سوگوار آمده است

به سینه آسمان غبار آمده است

یک بار دیگر به یوم تشییع شما

 بر شانه شهر ما بهار آمده است

 

شاعر سردار اسدالهی، فرمانده لشکر 27 محمد رسول الله(ص)، گفت: بار دیگر نسلی جدید از نسل جوانان دفاع مقدس رونمایی شد و بعد از این رونمایی همه متوجه شدند که هر کسی در مکتب ولایت بنشیند تربیت پیدا می کند و مایه عزت و افتخار جامعه اسلامی می شود.

وی در ادامه گفت:  امام خمینی(ره) در هر نقطه از جهان مکتبی را پایه‌گذاری کرد که پس از گذشت 3 دهه انسان ها را 2 هزار کیلومتر آن طرف برای دفاع از حریم الهی و اهل بیت دور هم جمع می‌کند.

 

شاعر میلاد عرفان پور:

میان خون به لباسی جدید برگشتند
رفیقهای قدیمی شهید برگشتند

خدا همان دمِ اول شهیدشان می‌‌خواست
به هیئتی که خدا آفرید، برگشتند

اگرچه بر تنِ این سروها جراحاتی‌ست
خدا گواه که اینان رشید برگشتند

خوشا به غیرت فرزندان روح خدا
به منزلی که خدا برگزید، برگشتند

 پی خدا به مصاف یزیدیان رفتند
خداشاناس‌‌تر از بایزید برگشتند

 

شاعر احمد بابایی:

صدای کودکانه نیمه شب بی خانمانم کرد/شنیدم دوره اش کردند مشتی راه زن در راه/ چه میشد میاوردنش به سوی ملگ ایرانش/ حرم کی مانده بی مدافع یا رب غیر  عاشورا/ خدا غیرت دهد بر مردان بی اصحابش

 

همچنین به دعوت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور جمعی از خانواده‌های شهدای ایرانی مدافع حرم ساکن تهران و شهرستان‌های استان تهران و نیز خانواده‌های ایثارگران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این برنامه حضور داشتند.


در انتهای مراسم علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این آیین طی سخنان کوتاهی با گرامیداشت جایگاه شهیدان مدافع حرم و خانواده‌های ایشان گفت: در کتاب‌های تاریخ آمده است که در قرن‌های قبل علما گاهی چهل روز قرآن می‌خواندند و روزه می‌گرفتند تا بتوانند یک شهید را به خواب ببینند. آن وقت ما چه می‌کنیم با این شهدایی که هر روز از مقابل چشمان‌مان عبور می‌کنند؟

وی در ادامه اظهار کرد: آیا آدمی قابل خرید و فروش است؟ آیا آدمی قیمت دارد؟ باید بگویم که بله قیمت دارد، چراکه خالق آدمی در قرآن گفته آدمی قیمت دارد و خود خریدار آن است. مولانا می‌گوید کسی گوهری ساخت بسیار گران‌قیمت و آن را به مزایده گذاشت و گفت که هرکسی که قیمتش را دارد بیاید و بخرد؛ «گوهر مزاد کرد که این را که می‌خرد، کس را بها نبود، همو خود ز خود خرید.»

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: