کد خبر: 25908
تاریخ انتشار: یکشنبه, 23 آبان 1395 - 15:34

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

کلید خودکفایی علمی و ترویج کتاب‌خوانی در دست کتابداران است

منبع : لیزنا
عضو هیات مدیره نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور رسیدن به خودکفایی علمی و ترویج کتاب‌خوانی را به‌عنوان هدف متعالی جامعه، وظیفه کتابداران دانست.
کلید خودکفایی علمی و ترویج کتاب‌خوانی در دست کتابداران است

به گزارش لیزنا، مهردخت وزیرپور کشمیری،  عضو هیات مدیره نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در آیین گرامیداشت «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» استان تهران، بیان کرد: کتابخانه های عمومی برای تغییر و تحول در جامعه، ارتقای سطح خواندن، و ترویج کتاب‌خوانی هستند.

وی با بیان اینکه طبق بیانیه‌های اعلام شده در سال‌های 1986 و1994 که کتابخانه‌های عمومی باید بهترین فرصت را در اختیار جامعه گذارند و از تمام مراجعان کتاب‌خوان حمایت کنند، افزود: برای کتاب‌خوانی که مهمترین مشکل اولیه ما است باید والدین و خانواده ها تلاش خود را بیشتر کنند تا کودکان از همان ابتدا با کتاب آشنا شوند و سپس مربیان و معلمان آن‌ها را در مدرسه با کتاب مانوس کنند البته به شرط آنکه معلمان، خود با کتاب آشنا باشند.


وی ادامه داد: اگر معلمی به کتاب وکتاب‌خوانی آشنا باشد به طبع دانش آموزان را هم به همان سمت می‌کشد، درواقع زمینه کتاب‌خوانی باید از همان دوران مهدکودک و دبستان فراهم شود.

وزیرپور اعلام کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی در تلاش است تا با برگزاری نشست در کتابخانه‌های سطح استان‌ها، برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف، و الزام در به کارگیری نیروهای متخصص برای مسئول کتابخانه در آزمون استخدامی، گام موثری را در زمینه کمک به کتابداران و ترویج کتاب‌خوانی بردارد.

عضو هیات مدیره نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به سفر چند روز گذشته خود به استان قم بیان کرد: ترویج کتاب‌خوانی برای نابینایان، زیباترین فعالیت کتابداران در قم بود که آن‌ها با خرید تجهیزات گران قیمت کتاب‌ها را به خط بریل تغییر می دادند و به تمام استان‌ها برای نابینایان ارسال می کردند، البته این اقدام را در تبریز هم دیده بودم.

وی ادامه داد: کتابداران باید نگرششان را به روز کنند و ضمن تغییر و تحول با پایگاه‌های اطلاع‌رسانی آشنا شوند تا بتوانند از طریق خلاقیت و علم روز، کاربران کارآمد و دقیق را تربیت و جذب کنند.

وزیرپور یادآور شد: کتابدار باید با اصلاح کتابخانه‌ها، کاربران را به کتاب‌خوانی تشویق و ترغیب کند چون در این صورت جامعه ما به هدف متعالی خود که خودکفایی و ارتقای ترویج کتابخوانی است، می‌رسد.

 

لزوم گسترش خدمات ویژه در کتابخانه‌ها/ کتابدار سیار خدمتی نو در خارج از کتابخانه‌ها

زهره میرحسینی استاد و مدرس رشته کتابداری و عضو کارگروه پژوهش استان تهران بیان کرد: از آنجاکه نقش و رسالت کتابداران ارتقای ساختار اجتماعی و فرهنگ جامعه است و با جامعه محلی شهرهای گوناگون سروکار دارند، پس کتابداران مهم و با ارزش هستند.


وی ادامه داد: حتی با اینکه دنیا به سرعت در حال تغییر است اما آن‌ها با حضور فناوری اطلاعات و بسترسازی محیط وب کتابخانه‌های عمومی، روی این شبکه‌ها ارائه خدمت می‌کنند.

میرحسینی با اشاره به اقداماتی که وضعیت کتابخانه‌ها را بهبود می‌بخشد گفت: پیش بینی بودجه کافی برای زیرساخت‌های فناوری همچون پیوند کاربران با وب سایت کتابخانه از طریق مدیران و برنامه‌ریزان این بخش به اضافه تلاش کتابداران برای حداکثر استفاده بهینه از امکانات موجود، می‌تواند وضعیت کتابخانه‌ها را بهتر از قبل کند.

این مدرس و استاد رشته کتابداری از تمام کتابداران درخواست کرد که در کارگاه‌های آموزشی برای کسب «سواد اطلاعاتی»، شرکت کنند.


میرحسینی عنوان کرد: ارائه خدمات خارج از کتابخانه (مثل رونق کتابخانه‌های سیار یا کتابداران سیار) و برخورد مناسب کتابداران با کاربران می‌تواند نقش موثری را در ترویج کتاب‌خوانی داشته باشد.

وی ادامه داد: مهارت‌های اساسی زندگی، ترویج کتاب و کتاب‌خوانی باید از طریق کتابخانه‌های عمومی به مردم جامعه منتقل شود. در امر کتابداری بسیار مهم است که کتابدار تمام مشکلات زندگیش را در حین کار کنار گذارد و با اخلاق و آراستگی ظاهر به نیازهای کتاب‌خوانی دوستداران کتاب در راستای ترویج این امر اقدام کنند.


عضو کارگروه پژوهش استان تهران بیان کرد: باید مدیران برای گسترش خدمات ویژه باید با کتابداران همکاری کنند، به‌عنوان مثال اگر کتابداری در نقش کتابدار سیار به خانه سالمندان رفت و با یکدیگر کتاب خواندند، نباید این زمان را از روی ساعات موظفی کار آن‌ها کم کرد.

وی افزود: تاسیس کتابخانه در شبکه‌های اجتماعی، شناسایی وخرید کتاب‌های آسان خوان (به منظور کمک به کسانی که به هردلیل قادر به خواندن کتاب‌های معمول نیستند)، دردسترس گذاشتن کتاب‌های مرجع، گران، دستنامه و خودآموز هرکدام به نوعی می‌تواند به ترویج کتابخوانی و ارتقای آگاهی‌ها کمک کند.

 
وی با اشاره به نقش مهم کتابداران در ارائه خدمت به اقشار گوناگون یادآور شد: به امید آنکه مدیران و مسئولان مرتبط با این حوزه وضعیت اقتصادی بهتری را برای کتابداران  پیش بینی کنند.

کتابدار فوق لیسانس
|
Iran
|
1395/08/24 - 11:45
0
0
با سلام
چرا اساتیدی که به تالار انقلاب تشریف آورده بودند و سخنرانی می کردند در مورد کتابخانه دیجیتال صحبت می کردن آیا کتابخانه های عمومی استان تهران دیجیتالی شده بودند، که ضعفی در مورد سواد اطلاعاتی آنها داشتیم سخنرانی کردند!!!!!!!!!!

اساتید کتابداری می توانستید در مورد موارد ذیل صحبت کنید:
نیازمندیهای آموزش ضمن خدمت کتابداران کتابخانه های عمومی کشور؛
نیازهای اطلاعاتی مخاطبین کتاب خوان صحبت می شد چرا که ما مهمان کتابخوان برتر داشتیم؛
خدمات مشاوره خوانندگان در کتابخانه های عمومی صحبت می کرید، چرا که تمام کتابداران کتابخانه های استان تهران حضور داشتند؛
اثر بخشی و کارآمدی مجموعه کتابخانه های عمومی صحبت می شد؛

فعالیتها و خدمات جنبی در کتابخانه های عمومی؛
بررسیهای قوم شناختی علایق اطلاعاتی کاربران؛
نقش کتابخانه های عمومی در حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی.
خانم دکتر خیلی ممنونريا؛ که دیروز وقت گذاشتید و به تلار تشریف آوردید ولی کتابداران ما بیشتر مشتاق سخنرانی تخصصی هستند.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: